کد مطلب: ۲۰۱۰۷۵

سرعت پیشرفت علمی ایران افزایش یافت

سرعت پیشرفت علمی ایران افزایش یافت

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس آمار سرعت پیشرفت علمی ایران تقریبا ۱۱ برابر سرعت متوسط رشد علمی جهان است و در حوزه بی‌سوادی مقایسه قبل و بعد از انقلاب کاملا بیانگر حجم فعالیت‌های علمی آموزش و پرورش بوده است.

علیرضا کاظمی، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش، در خصوص توسعه، پیشرفت و آبادانی در جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش، اظهار کرد: امروز اقتدارعلمی ایران در عرصه‌های مختلف مرهون زحمات آموزش و پرورش و معلمان فرهیخته‌ای است که زحمت و تلاش زیادی را متحمل شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: براساس آمار سرعت پیشرفت علمی ایران تقریبا ۱۱ برابر سرعت متوسط رشد علمی جهان است و در حوزه بی سوادی مقایسه قبل و بعد از انقلاب کاملا بیانگر حجم فعالیت‌های علمی آموزش و پرورش بوده است، در قبل از انقلاب حدود ۷۰ درصد بزرگسالان ما بی سواد و ۴۰ درصد از کودکان بازمانده از تحصیل بودند، اما امروزدر حوزه باسوادی در حال نزدیک شدن به عدد ۱۰۰ درصد هستیم.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از شاخصه‌های انقلاب و رویکردهایی که آموزش و پرورش پس از انقلاب داشته، نگاه عدالت محور و توسعه عدالت آموزشی در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش است که پوشش تحصیلی ما در مقاطع مختلف بیانگر این نگاه عدالتی است.

کاظمی بیان کرد: اگر به دنبال پیشرفت هستیم هیچ گاه نباید به وضع موجود راضی باشیم، لذا آموزش و پرورش با همه موفقیت‌های علمی و فرهنگی که در سطح کشور داشته طبیعتا با چالش‌های جدی مواجه است و نمی‌توانیم این معضلات فراروی آموزش و پرورش را نادیده بگیریم، اما یکی از موفقیت‌های آموزش و پرورش در طی این ۳۹ سال اقدامات اساسی در زیرساخت بوده است.

وی توضیح داد: بنیان‌های فرهنگی و تربیتی در خانواده شکل می‌گیرد و در مدرسه این موارد تکمیل، تعالی و رشد پیدا می‌کند و در جامعه جاری و ساری شده و خودش را نشان می‌دهد.

البته نهاد جامعه نیز متولی تعلیم و تربیت غیررسمی است به این معنا که تمام فعالیت‌های فرهنگی که در فضای جامعه شکل می‌گیرد به صورت غیرمستقیم بر ضمیر ناخودآگاه فرزندان ما به صورت عمیق اثرگذار است.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: رویکرد نظام آموزشی ما در پرورش نخبگان در حوزه‌های مختلف عملکرد کاملا موفقی بوده و توانسته سرمایه‌های عظیمی را در بخش‌های مختلف به جامعه تزریق کند، اما اگر با نگاه فراگیر و عمومی به سطح جامعه بنگریم شاید نیاز باشه در بعضی موارد عملکرد ما مورد نقد قرار بگیرد، زیرا در حوزه عمومی سازی و فراگیری انتقال ارزش‌ها به نسل سوم انقلاب چالش‌های جدی داریم و برای موفقیت در این عرصه باید تغییراتی در این خصوص صورت بپذیرد.

کاظمی افزود: در حوزه نرم افزار مهمترین دستاورد آموزش و پرورش سند جامعی به نام سند تحول بنیادین از افتخارات نظام تعلیم و تربیت است و امروز الگو ونقشه راه آموزش و پرورش برای طی کردن مسیرش است، از سال ۹۱ اجرایی شدن این سند آغاز شده که تقریباً حدود ۳۵ درصد آن تاکنون محقق شده است.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین رکن تحقق سند تحول بنیادین منابع انسانی و معلم است؛ یعنی در خط مقدم تعلیم و تربیت معلم قرار دارد که دلسوزانه و عالمانه کارش را دنبال می‌کند و اگر قرار باشد که این معلم به موفقیت دست پیدا کند باید مورد حمایت‌های مختلف قرار بگیرد.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: فضای مجازی یکی از فرصت‌هایی است که در فراروی جامعه و همچنین آموزش و پرورش قرار دارد و اگر از این فضا به نحو احسن استفاده کنیم می‌توانیم جذابیت‌های لازم را برای ارتباط دانش آموز با خودمان در عرصه‌های مختلف ایجاد کنیم.

کاظمی ادامه داد: آموزش و پرورش در شرایط جدید این امر را در دستور کار قرار داده و برنامه‌های مختلف در حال پیگیری است از جمله در معاونت فرهنگی و پرورشی به این سمت و سو حرکت می‌کنیم که در قالب فضای مجازی و از این بستر برای انتقال مسائل ارزشی و فرهنگی حداکثر استفاده را ببریم.

وی افزود: یکی از کارهایی که می‌توانیم در فضای مجازی انجام دهیم قرار دادن مواد آموزشی در قالب فضای مجازی در اختیار دانش آموزان است، اما به دلیل محدودیت امکانات و زمان این موضوع کمی زمان بر است در حالی که حتماً این امراتفاق خواهد افتاد.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: استفاده از ظرفیت خود دانش آموزان در مدارس یکی رویکردهای ماست، با این سیاست هر دانش آموزان باید یک نقشی را ایفا کند.

لذا تشکل‌های دانش‌آموزی که امروز در فضای مدرسه وجود دارند و در بستر آنها شوراها هستند می‌توانند به اداره مدرسه توسط دانش آموزان کمک کنند که تربیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و خلاقیت نیز در این بستر در جریان است.

منبع: رادیو اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.