کد مطلب: ۵۲۲۷۱۴

سکوت وزارت جهاد کشاورزی در مورد بازار مرغ

سکوت وزارت جهاد کشاورزی در مورد بازار مرغ

سکوت ها و عدم توضیح کافی برای ضعف موجود در بازار مرغ توسط وزارت جهاد کشاورزی جای تامل دارد. همه ساله از ابتدای اسفند، قیمت اقلام ضروری سبد خانوار به بهانه های مختلف دچار التهاب می شود که امسال هم بازار محصولات پروتئینی از این قاعده مستثنی نبوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی رغم آنکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی خبر از تولید و توزیع مکفی مرغ می دهند، اما صف های طولانی و جهش قیمت در بازار موضوع دیگری را نشان می دهد، هر چند مسئولان وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی هر یک دیگری را مقصرصف های طولانی و التهاب بازار می دانند، اما در نهایت توپ را به زمین مرغدار و مصرف کننده می اندازند.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که نگرانی خانوارها از آینده بازار و ازدیاد تقاضا برای خرید و ذخیره سازی خانگی و همچنین انحراف در توزیع مرغ دولتی منجر به گرانی و رسیدن مرغ به مرز ۴۰ هزار تومان در مغازه ها شده است چرا که بنابر آمار جوجه ریزی، تولید گوشت مرغ بیش از نیاز کشور است.

با وجود وعده های مختلف مسئولان‌پشتیبانی امور دام و وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر آرامش مرغ در ایام پایانی سال، اما بازار بشدت ملتهب شده است به طوریکه اختلاف قیمت مرغ دولتی با بازار آزاد له حدود ۲ برابر می رسد.

با توجه به آنکه تقاضا در چند روز پایان سال برای خرید مایحتاج سبد خانوار به اوج خود می رسد،هم اکنون نگرانی هایی مبنی بر افزایش مجدد قیمت مرغ در بازار وجود دارد که این امر بیش از پیش دهک های ضعیف جامعه را در تامین دچار مشکل می کند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین دلایل گرانی مرغ و راهکار رسیدن بازار به آرامش با خبر شویم:

مرغدار مقصر گرانی نیست

محمد علی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه تولید مرغ نسبت به میزان مدت مشابه سال قبل کمتر است، اظهار کرد: اگر یکی از معیارها و شاخص های میزان نهاده را در نظر بگیریم، میزان نهاده وارداتی همچون کنجاله سویا و دانه های روغنی کمتر از سال قبل بوده، درحالیکه جز اساسی در جیره محسوب می شود که این امر نشان می دهد تولید به میزان سال قبل نیست‌.

وی افزود: با توجه به تصمیم گیری ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در ایام پایانی سال از کارگروه تنظیم بازار درخواست کرده ایم که دوره پرورش را از ۴۰ روز به ۴۵ روز افزایش دهند که با این وجود میزان گوشت استحصالی بیشتر است.

کمالی سروستانی ادامه داد: با توجه به افزایش تخصیص دان و سن گله طی سه هفته اخیر، مرغ های تولیدی از پایان هفته وارد بازار می شود که با وجود عرضه حدود ۲۳۰ هزار تن گوشت در بازار، کمبودی در عرضه نداریم و این‌میزان جوابگوی نیاز کشور است.

این مقام مسئول کشش قیمت را یکی از عوامل التهاب در بازار دانست و گفت: با افزایش عرضه نسبت به تقاضا احتمال کاهش قیمت در بازار وجود دارد به طوریکه اگر ۱۰۰ درصد مرغ مورد نیاز کشور است، میزان عرضه باید به ۱۱۰ درصد ارتقا یابد.

وی با اشاره به اینکه مرغدار مقصر گرانی در بازار نیست، بیان کرد: مرغدار صاحب مرغ تا مزرعه است و بعد از خریداران مرغ، عمده فروشی و خرده فروشی ها باید پاسخگوی کمبود یا گرانی باشند چرا که مرغدار اطلاعی ندارد که مرغ بعد از خروج از واحد مرغداری چه بلایی سرش می آید.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به فاصله چشمگیر قیمت مصوب تا بازار آزاد این احتمال وجود دارد که برخی افراد مرغ دولتی را بخرند و سپس با نرخ ازاد در بازار عرضه کنند، هر چند سند و مدرکی در این خصوص وجود ندارد.

وی با اشاره به صف های طولانی میادین تهران برای دریافت مرغ بیان کرد: استان تهران واردکننده مرغ از دیگر استان هاست، از این رو با افزایش عرضه از دیگر استان ها بازار به تعادل می رسد.

جوجه ریزی در بهمن ماه ۱۲۵ میلیون قطع بود

برومند چهارآیین مدیر عامل سابق کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مشکلی از حیث عرضه مرغ نداریم، اظهار کرد: براساس آمار جوجه ریزی مرغ مادر ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در بهمن انجام شده که با این وجود مشکلی از حیث عرضه نداریم.

وی افزود: علی رغم‌آنکه تولید به اندازه کافی صورت گرفته، اما رفتار مصرف کنندگان در ایام پایانی سال مبنی بر خرید بیش از نیاز و ذخیره سازی در فریزر و همچنین جایگزینی مرغ به عنوان ارزانترین پروتئین در دسترس خانوار موجب شده قیمت بشدت در بازار افزایش یابد.

چهارآیین ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز، ماهی و قارچ و اثر جایگزینی مرغ به عنوان ارزانترین پروتئین در دسترس خانوار منجر به التهاب قیمت در بازار شده است.

این کارشناس صنعت طیور با اشاره به اینکه قیمت فعلی مرغ در بازار قابل قبول نیست، بیان کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که با این وجود عرضه با نرخ بالای ۲۶ هزار تومان اجحاف در حق مصرف کننده است.

به گفته وی، با وجود افزایش قیمت نهاده و سایر هزینه های تولید، مسئولان ستاد تنظیم بازار همچنان بر نرخ مصوب ۷ تا ۸ ماه گذشته اصرار دارند، در حالیکه عرضه با نرخ های غیرواقعی به زیان تولیدکننده تمام می شود‌.

این کارشناس صنعت طیور با اشاره به اینکه مشکلی در تولید مرغ نداریم، بیان کرد: هر زمانیکه قیمت مرغ در بازار ۲ نرخی شود، فساد در بازار ایجادمی شود

وی مکانیزم عرضه و تقاضا را تعیین کننده قیمت دانست و گفت: با کاهش عرضه، قیمت بالا می رود و با ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، نرخ در بازار کاهش می یابد.

عضو هیئت مدیره سابق کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: علی رغم وعده های متعدد مسئولان، اما بازار ساماندهی نشده است چرا که آرامش بازار در گرو اصلاح قیمت و اعلام نرخ واقعی است و به عبارت دیگر با مکانیزم عرضه و عدم دخالت های دولت بازار به تعادل می رسد.

نیاز روزانه مرغ کشور ۶ هزار و ۵۰۰ تن است

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، اظهار کرد: وظیفه تولیدکنندگان تولید، پرورش و عرضه مرغ به بازار است چرا که مرغداران حلقه های واسط مرغ مادر و کشتارگاه ها هستند.

وی افزود: بنابر سامانه اطلاعات ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی شده است که متاسفانه واقعیت بازار این موضوع را نشان نمی دهد.

اسداله نژاد ادامه داد: بنابر ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی و تولید روزانه ۷ هزار و ۳۰۰ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تن مرغ در کشور،مشکلی در عرضه نباید داشته باشیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه مرغداران مرغ زنده را با نرخ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان برمبنای فروش نقدی و غیرنقدی به کشتارگاه ها عرضه می کنند، گفت: با توجه به قیمت مرغ زنده، قیمت مرغ گرم نباید بالای ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان باشد، درحالیکه شاهدیم با قیمت بالای ۳۰ هزار تومان فروخته می شود که انحراف در توزیع را نشان‌می دهد.

وی کمبود نظارت را علت اصلی التهابات قیمت مرغ در بازار دانست و گفت: با توجه به آنکه مرغداران دارای زنجیره تولید با نرخ مصوب اقدام به عرضه می کنند، از این رو مشکلات توزیع و ضعف در نظارت ها منجر به گرانی مرغ در بازا شده است. به عنوان مثال در استان گیلان ماهیانه ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که بنابر آمار سازمان جهاد استان حدود ۵۲۰ تا ۵۳۰ تن مرغ در روز تولید می شود، درحالیکه حداکثر نیاز روزانه این استان ۲۵۰ تن است.

نایب رئیس کانون مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مشکلی در تامین مرغ نداریم، بیان کرد: با توجه به جوجه ریزی صورت گرفته، مشکلی در تولید و عرضه محصول نباید وجود داشته باسد که متاسفانه واقعیت بازار نشان می دهد که نظارت و پایش مسئولان وزارت صمت و جهاد کشاورزی به حداقل رسیده و در نهایت این موضوع منجر به نارضایتی مردم و تولیدکنندگان شده است.

اسداله نژاد ادامه داد: با وجود آنکه عرضه ۲ تن مرغ با نرخ ازاد در بازار تهران وجود دارد، این امر نشان می دهد که مرغ های دولتی سراز بازار آزاد درآوردند و با قیمت ۳۰ و ۳۵ هزار تومان در بازار عرضه می شود، درحالیکه دستگاه های مسئول اتهامات را به تولید می زنند.

این مقام مسئول نیاز روزانه کشور را ۶ هزار و ۵۰۰ تن اعلام کرد و افزود: با توجه به عرضه روزانه ۷ هزار و ۳۰۰ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تن مرغ، کسری در نیاز کشور نباید داشته باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: اگر آمار و ارقام تولید واقعی باشد، نظارت دستگاه های مسئول تنها راه حل عرضه مرغ با نرخ مصوب در بازار است چرا که در شرایط فعلی به رغم انکه مرغداران به منظور دسترسی مردم به قیمت های ارزان با نقطه سربه سر مرغ تولیدی را عرضه می کنند، اما متاسفانه با قیمت های غیر واقعی بدست مصرف کننده می رسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.