کد مطلب: ۴۹۶۱۷۸

واگذاری صندوق‌های ETF در لایحه بودجه ۱۴۰۰ چگونه است؟

واگذاری صندوق‌های ETF در لایحه بودجه 1400 چگونه است؟

بر اساس متن لایحه بودجه ۱۴۰۰ واگذاری سهام در قالب صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) مشروط به اینکه تشکیل این صندوقها با مدیریت دولتی برای بلندمدت نباشد و یا عرضه سهام به روش ثبت سفارش مجاز است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در لایحه بودجه سال ۱3۹۹ به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده شده است تمام یا بخشی از سهام و دارایی‌های دولتی دستگاه‌های اجرائی زیرمجموعه قوه مجریه و باقی‌مانده سهام متعلق به دولت و شرکتهای دولتی در بنگاه‌های مشمول واگذاری را مطابق روش‌های مندرج در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب ۲۰ خرداد سال ۱۳۸۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی واگذار و منابع حاصله را به ردیف ۳۱۰۵۰۲ واریز کند.

بر اساس بند الف تبصره دو لایحه بودجه، علاوه بر روش‌های فوق، واگذاری سهام در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) مشروط به اینکه تشکیل این صندوق‌ها با مدیریت دولتی برای بلندمدت نباشد یا عرضه سهام به روش ثبت سفارش نیز مجاز است.

بر این اساس این وزارت خانه مجاز است سهام شرکت‌های تابعه در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران را که در مالکیت دستگاه‌های اجرائی یا شرکت‌های تابعه آنها و یا بانک‌های دولتی قرار دارند را واگذار کند.

در صورت واگذاری در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس، پس از ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، انتقال سهام مذکور در قالب معاملات خارج از جلسه رسمی معاملات بین صندوق‌ها و عرضه واحدها و صندوق‌های یادشده به عموم امکان پذیر است. عرضه سهام شرکت‌ها به روش ثبت سفارش یا در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا سقف ۳۰ درصد مشمول تخفیف است. میزان تخفیف توسط هیأت وزیران تعیین می‌شود.

وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی مجازند با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به تأسیس صندوق‌ها با حداقل سرمایه ۱۰ میلیارد ریال به صورت نقد یا غیرنقد (در قالب انتقال سهام دولت از شرکت های فهرست شده در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران) اقدام کنند.

بانک‌های دولتی مکلف‌اند همکاری‌های لازم در أخذ سفارش‌های خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق یا سهام موضوع این مصوبه را از طریق شعب خود انجام دهند.

شورای عالی بورس مکلف است ساز و کار نحوه اجرای این جزء و اساسنامه صندوق‌های مذکور را برای تصویب در هیأت وزیران به گونه‌ای پیشنهاد دهد که وزیر تخصصی مربوطه یا نماینده معرفی شده توسط وی، از طرف دولت به عنوان دارنده واحدهای سرمایه گذاری ممتاز صندوق، مسئولیت اعمال مدیریت و حقوق مالکانه واحدهای سرمایه گذاری را برعهده داشته باشد. درصدی از مبلغ پذیره‌نویسی به تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی به بازارگردانی واحدهای صندوق‌های مذکور اختصاص خواهد یافت.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کی صندوق بعدی میدید بخریم چون این صندوق بعد از سه ماه پنجاه درصد سود کردیم که بخوایم صندوق بعدی بخریم بودجه کم دارید باشه شما بدید ما میخریم استفاده کنید بعد از سه ماه با ضرر پولامون برگردونید

  • سهراب خالقی مقدم

    من تو منفی 8.5 پنجاه میلیون خرید زدم شنبه 1+ هم بخوره که بیشترم خواهد خورد نزدیک 10 درصد سود میکنم یعنی حداقل 5 میلیون سود خالص توی سه روز! اصلا نمیفهمم غرغر کردنتون برا چیه؟ شما نمیتونید روند بازارو تغییر بدید فقط باید باهاش همراه بشید. والا توی فارکس هم کسی نمیتونه اینقدر راحت و سریع ازین سودا ببره

  • ناشناس

    پالایش یکم منفی شد ،نمیدونم چطوری مردم به ضرر خودشون راضی میشن و منفی میفروشن این یک خودکشی هست.یکی بیاد به من بگه چرا دارایکم ناوش ۲۶ هست و ناو پالایش حدود ۱۱ تومن
    دارایکم قیمت هر سهمش از ۱۰ تومن رسیده به بالای۲۰
    اما پالایش که به همون قیمت ۱۰ تومن عرضه شد امروز در دومین روز خودش شده ۱۰۳۰۰؟؟؟!!

  • ناشناس

    مردم عاقل از یه سوراخ دو بار نیش نمیخورن اوضاع صندوق پالایش ببینید بعد سه ماه همش صد هزار سود داده اونم اگه شنبه معامله منفی بخوره از اصل پول ضرر میکنیم بخدا مردم گناه دارن انشالله خدا جوابتون بده که چوب خدا صدا نداره آه آه آه بدنبالتون

  • رضا

    بهترین کار این است که سمت سهامی که بازیچه دولت است نروید

  • ناشناس

    رشد بورس صعودیه تاعید و تیر شاخص دو برابر میشه سهام را نگهدارید فریب حقوقی را نخورین همشون دندون تیز کردن برای شما

  • ناشناس

    دیگه غلط کنم از این صندوق های مسخره بخرم
    بهد از دو روز باز شدن مفی 20 درصد ضرر داده{سودش پریده} پالایش یکم
    بزار دولت بدونه اگه حمایت نکنه همه این دارا ساراهاش رو دستش میمونه

  • ناشناس

    مگه کسی دیگه از مالی هیچی نداند ، که حتی یکبار دیگه بره eTf دولت رو بخرد.
    اگه بعد از ۳ ماه این پول باش هر بازاری یا چنسی سرمایه گذاری می کردی ، حداقل پولت ۲ برابر بود.
    ولی الان صندوق مونده رو دستمون فقط با پول خودمان.

  • ناشناس

    دوستان عروسی تموم شد و غذا خوردن و سفره هم جمع کردن خخخ
    شما هنوز نشستید پولتون برگرده
    کلاهبرداری کردن و پولتون رفت.
    جمع کنید برید دیگه
    خخخ

  • ناشناس

    با توجه به احتمال ریزش شدید بورس بر اثر این سیاست‌ها، لازم است دولت برای تشویق مردم به خرید این صندوق‌ها تخفیف حداقل 70 درصدی به همراه تضمین بازگشت سرمایه در نظر بگیرد.