کد مطلب: ۶۶۲۱۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شکایت کارگران دولتی علیه مصوبه هیات دولت/ ۳۰۰۰ نفر خواهان اجرای افزایش مزد شدند

شکایت کارگران دولتی علیه مصوبه هیات دولت/ 3000 نفر خواهان اجرای افزایش مزد شدند

حسین حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از ثبت بیش از سه هزار شکایت در دیوان عدالت اداری خبر می‌دهد. وی می‌گوید شاکیان خواهان افزایش دستمزد کارگران دولتی براساس مصوبه بخشنامه مزد سال ۱۴۰۱ هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از واکنش‌ها به ممانتعت دولت از افزایش دستمزد ۱۴۰۱ چه خبر؟ یک ماه بعد از بسته شدن ابلاغ مصوبه افزایش دستمزد سال ۱۴۰۱، کاشف به عمل آمد که دولت خودش را از شمول این افزایش مستثنی کرده است.

افزایش دستمزد سالانه تمام کارگران دولتی و غیر دولتی تابع مصوبه شورای عالی کار است و از نظر قانونی این مصوبه مستقل از افزایش حقوقی است که در قانون بودجه برای کارمندان درنظر گرفته می‌شود.

برای سال ۱۴۰۱ شورای عالی کار دستمزد کارگران ساده را تا ۵۷ درصد افزایش داد و در مقابل برای افزایش مزد کارگران سایر سطوح ۳۸ درصد درنظر گرفت. این افزایش در پایان سال ۱۴۰۰ محرز و برای اجرا به تمامی کارفرمایان دولتی و غیر دولتی ابلاغ شد اما بعدتر خود دولت تصمیم گرفت تا خودش را از شمول این افزایش مستثنی کند.

در حال حاضر دستمزد کارگران بخش‌های دولتی به اندازه افزایش حقوق کارمندان زیاد شده است، این یعنی درآمد ماهانه این افراد تنها ۱۰ درصد به نسبت سال قبل زیاد شده است.

مبنای این افزایش، یکی از مصوبات اخیر هیات دولت است که در آن به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه از بخش افزایش حقوق کارمندان در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ الگوبرداری شد و در نتیجه برای افزایش دستمزد کارگران دولتی، سقفی ۱۰ درصدی تعیین شد.

واکنش کارگران، ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری

در واکنش به این اتفاق گروهی از کارگران مشغول ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری هستند.

حسین حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور درباره آخرین تحولات مربوط به این اتفاق می‌گوید: تا به امروز نزدیک به سه هزار شکایت در دیوان عدالت اداری ثبت شده است.

شاکیان خواهان ابطال مصوبه‌ هیات دولت هستند، همان مصوبه‌ای که به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه افزایش قانونی دستمزد کارگران نادیده گرفته شده است.

از قرار معلوم روند شکایت کارگران از دستمزدهای سال ۱۴۰۱ همچنان ادامه دارد.

به موازات این اتفاق اما دولت هم کوتاه نیامده و به اقدامات پیشگیرانه روی آورده است، حسین حبیبی درباره این مسئله به تجارت‌نیوز گفت: باخبر شدیم که دولت در صدد اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برآمده است و قصد دارد از این طریق، افزایش دستمزد کارگران بخش دولتی را محدود و مستثنی از مصوبه افزایش مزد شورای عالی کار کند.

وی ادامه داد: این اتفاق از این حیث حائز اهمیت است که بخش قابل توجهی از کارگران به صورت مستقیم و غیر مستقیم در استخدام دولت هستند و برای دستگاه‌های دولتی مشغول به کارند.

به باور حبیبی، هرچند از اساس نمی‌توان میان دستمزد کارگران مشمول قانون کار تمایز قائل شد و به صرف دولتی یا غیر دولتی بودن محل کار از میزان حداقل مزد کاست، مصوبه دستمزد شورای عالی کار قانون حداقل‌هاست و رعایت آن بر تمام کارفرمایان الزامی است.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: ثبت شکایت از رفتار دوگانه و تبعیض آمیز دولت همچنان ادامه دارد، انتظار کارگران شاکی مداخله دیوان عدالت اداری در جهت ابطال مصوبه هیات وزیران و اجرای مصوبه شورای عالی کار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چطوری باید شکایتمون رو ثبت کنیم

  • ناشناس

    حقوق کادر درمان که اینقدر برای کرونا جنگیدن وجانشونو گذاشتن باید ده درصد اضافه بشه این کجای قانون اومده چا قانون بدی شوهر من بااین همه درس خوندن باید از یه کارگر ساده تو کارخانه کمتر حقوق بگیره واقعا این انصافه؟

  • نادر

    خدماتی اداره دولتی هستم حقوقم ۴و۶۰۰ هست بخدا ۲۲۰۰ وام از اداره کسر میکنند با ۵ سر عایله و مستاجر۲۴۰۰ دریافتیم هست بچهام را مدرسه نمیفرستم.من از دست خدا شاکی هستم اخه چقدر میتوانیم طاقت بیاوریم .و تا کی این همه نابرابری و نا عدالتی

  • ناشناس

    چرا 3 هزار نفر بیشتر از 30 هزار نفر شاکی هستند افزایش 10 درصد را نه تامین اجتماعی و نه بازنشستگان کشوری و لشگری قبول ندارند دولت باید خیلی زود در باره ی همسانسازی حقوق ها تصمیم بگیرد

  • ناشناس

    با سلام ما که تاکنون هیچ چیزی از این افزایش حقوق ندیدیم ما کارگران اداره ورزش و جوانان استان کرمانشاه سه ماهه هیچ گونه حقوقی دریافت نکرده ایم با این وضعیت خیلی عزیز اقتصادی چرا پیگیری نمی کنید به چه کسی باید بگوییم به چه کسی باید شکایت کنیم مگر می‌شود به هیچ گونه دریافتی در ماه زندگی کرد اگر واقعا نظر ما برای شما مهمه لطفا پیگیری کنید که چگونه ما با این وضعیت داریم زندگی می‌کنیم به خدا به فکر میکنم سیر از حال گرسنه خبر ندارد

  • نادر

    سلام اولا از شخص ریس جمهور انتطار دخالت و ستور اجرای مصوبات شورای عالی کار را داریم درغیر اینصورت دیوان عدالت اداری نصبت به لغو مصوبه دولت قبل از وخامت اوضاع اقدام کند واستقلال خود را اثبات کند

  • ناشناس

    چرا فقط افزایش حقوق بازنشسته بد بخت تورم زا است که در یافتی آن ۵ میلیون تومان است آن هم از اندوخته خود است افرادی که بیش از ۱۰۰ میلیون تومان که برابر دوسال حقوق بنده در ماه از جیب ما می‌گیرند تورم زاو از بیت المال می‌گیرند نیست بخدا حرام است جواب خدا چطور مید هید آقای رئیس‌جمهور قولی که در انتخابات دادی اینه این وزیر تان از همه بچه های بازنشسته ها کوچکتر وخام است که تامین اجتماعی را بدست ایشان دادید که چه انتصاب های داشته است آن دنیا یقه آنها را می‌گیرم که بیشتر بازنشسته ها شرمنده خانواده هستند

  • محمود

    آخه این چه قانونیه یه کارگرچراباید۱۰درصدبه حقوقش اضافه بشه من کارگر۵تومن حقوقمه یعنی باین تورم وگرونی فقط ۵۰۰تومن به حقوقم اضافه بشه من این ۵تومنه کرایه خونه بدم یابه شکم زن وبچم بکنم یاقسطاموبدم شماحقوق نجومی میگیرین متوجه گرونیانمیشین اگه مردهستین یه ماه باحقوق یه کارگرزندگی کنین ببینم میتونین یانه ازخدابترسیداون دنیایی هم هسته بخداباسیلی صورتمون روسرخ داریم

  • ناشناس

    زمانی که کارگر در خدمت کارفرمای بخش خصوصی است امید آن دارد که در صورت نقض حقوقش به وسیله کارفرما، برای احقاق آن می‌تواند دست به دامان قدرت برتر و بی‌طرفی به نام دولت شود. امّا آنگاه که خود دولت کارفرماست، در صورت نادیده گرفته شدن حقوق کارگر، دیگر مرجع بالاتر و قوی‌تری وجود ندارد که کارگر ذیحق از قدرت آن نهاد مدد جوید.آیا نمایندگان محترم مجلس،دیوان محترم عدالت اداری و ..به یاری کارگران بخش دولتی خواهندآمد؟

  • ناشناس

    سلام ما از رییس جمهور جناب رئیسی سپاسگذاریم که حقوق کارگران را 57 درصد و کارمندان دولت را 10 درصد افزایش داد . زیرا در دولت روحانی 2 بار در سال حقوق کارمندان دولت مخصوصا بانکها افزایش یافت ( که شکاف حقوق کارمندان و نیروهای شرکتی و کارگران خیلی زیاد شده بود ) گذشته از آنکه کارمندان دولت چند برابر حقوقشان مزایای بیرون فیش ووامهای کم سود دریافت می کنند که بقیه بی بهره اند