کد مطلب: ۷۲۴۴۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شگرد خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو/ کسب استاندارد با تغییر شکل چراغ!

شگرد خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو/ کسب استاندارد با تغییر شکل چراغ!

«رسم شده یک «S» جلوی اسم خودرو می‌گذارند و استاندارد می‌گیرند، یا یک پلاس جلوی اسم خودرو می گذارند برای اینکه هزینه های گزاف دریافت کنند.». این اظهارات تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور، است که اخیراً مطرح کرد. او اعتقاد دارد که خودروسازان با چنین شگردهایی قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ضعف در کیفیت خودروهای تولیدی خودروسازان یکی از انتقادات همیشگی به این صنعت است. دو خودروساز دولتی نیز مساله ضعف در کیفیت محصولات‌شان را قبول دارند و وعده‌هایی در این رابطه به مردم می‌دهند. اما در نهایت هیچ اقدامی در رابطه با افزایش کیفیت انجام نمی‌دهند.

بدین ترتیب در چند سال اخیر به دلیل ضعف در کیفیت و عدم توانایی در کسب استانداردهای 85گانه خودرویی، تولید برخی از خودروهای داخلی متوقف شد. اما به نظر می‌رسد که خودروسازان با راهکارهایی مجوز تولید مجدد همان خودروهای قبلی را می‌گیرند.

این اقدام دو خودروساز تا جایی ادامه دارد که پلیس راهور هم به این صنعت انتقاداتی وارد کرد. پس از اینکه گفته شد خودروسازان از ورق‌های فولادی قدیمی برای بدنه محصولات خود استفاده می‌کنند، تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور، در گفتگویی با برنامه تهران 20 تلویزیون اعلام کرد: رسم شده یک اس جلوی اسم خودرو می‌گذارند و استاندارد می‌گیرند. یا یک پلاس جلوی اسم خودرو می‌گذارند برای اینکه هزینه های گزاف دریافت کنند.

حسینی افزود: ساینا که تولید آن به دلیل مشکلات فنی و شکست در پاس کردن استانداردهای مورد نیاز متوقف شد، با اضافه شدن یک اس به آن توانست استانداردها را کسب کند. در حالی که در این خودرو هیچ تغییری ایجاد نشده است و دو خودرو هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

جانشین پلیس راهور توضیح داد: وضعیت صنعت خودرو به هیچ عنوان موردقبول و در شان مردم نیست.

کسب استاندارد خودرو با چراغ

تیر ماه سال جاری بود که خبر توقف تولید ساینا و دو خودرو دیگر، یعنی سمند و تیبا منتشر شد. قرار بود که این خودروها به دلیل نقص‌های کیفی زیاد دیگر تولید نشوند.

نکته قابل توجه در توقف تولید ساینا این بود که تولید ساینا اس متوقف نشد. در حالی که با نگاهی به فهرست امکانات ساینا اس می‌توان متوجه شد که نسخه پایه این خودرو فیس‌لیفت تنها برخی ویژگی‌ها را مانند سامانه GSI، چراغ روشنایی روز، کامپیوتر سفر، صندوق پران برقی و… را بیشتر از ساینا EX دارد.

اینکه سازمان استاندارد چگونه توانست ایرادهای اساسی این خودرو را با افزودن چند آپشن‌ نادیده بگیرد جای پرسش دارد!

شگردهای خودروسازان برای افزایش قیمت

گذشته از اضافه کردن برخی آپشن‌های فرعی برای کسب استانداردهای مورد نیاز و تولید مجدد خودروها، خودروسازان از شگردهایی برای افزایش قیمت محصولات‌شان ‌استفاده می‌کنند.

دورنگ کردن خودروها و عرضه آن به‌عنوان مدل جدید یکی از این شگردهاست که دو خودروساز دولتی برای دریافت مبلغ بیشتر از مشتریان استفاده می‌کنند.

با توجه به مدل‌های جدید برخی از خودروها که به‌عنوان خودرو دورنگ به بازار می‌آیند می‌توان متوجه شد که این خودروهای جدید، همان مدل قبلی هستند که فقط به‌صورت دورنگ توسط خودروسازان رونمایی می‌شوند. با این تفاوت که این خودروها با قیمت بالاتری نسبت به مدل قبلی به‌فروش می‌رسند.

همان‌طور که جانشین پلیس راهور اعلام کرد، خودروسازان راهکار دیگری برای به فروش رساندن محصولات خود با قیمت بالاتر هم دارند.

آن‌ها با افزودن یک پلاس به اسم خودرو و ایجاد تغییرات جزئی در محصول، آن را با قیمت بالاتری نسبت به گذشته به بازار خودرو کشور عرضه می‌کنند. برای مثال، تفاوت دو خودرو دنا و دناپلاس به طراحی آیینه‌های دو خودرو، آن‌ هم هنگام نگاه کردن از روبه‌رو به این دو تیپ محدود می‌شود.

خودروسازان 

انگشت اتهام به سمت خودروسازان

هنگامی که انگشت اتهام تصادفات جاده‌ای به سمت خودروسازان است، باید توجه کرد که پلیس راهور هم در این تصادفات بی‌تقصیر نیست.

مقامات و مسئولان پلیس راهور انتقادات زیادی به عملکرد خودروسازان وارد می‌کنند. آن‌ها معتقدند که دو خودروساز بزرگ کشور با تولید بی‌رویه محصولات آسیب‌های جدی به مردم در ترددهای درون‌شهری و برون‌شهری وارد می‌کنند که تصادفات جاده‌ای و جان‌باختن شهروندان یکی از مواردی است که در این رابطه می‌توان به آن اشاره کرد.

اما در این میان، باید توجه داشت که تنها عملکرد خودروسازان در تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری دخیل نیست و پلیس راهور هم در عملکرد خود کم و کاستی‌هایی دارد. برای مثال، پلیس راهور می‌تواند با کنترل ترافیک‌های شدید در جاده‌های شهری و برون‌شهری می‌توانند تا حدودی از این تصادفات سنگین جلوگیری کنند.

برای مطالعه بیشتر، خبر اجرای واردات خودرو به صورت واسطه‌ای/ خودروهای اقتصادی با قیمت میلیاردی! را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.