کد مطلب: ۵۶۵۹۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آب خوزستان به کویت صادر می‌شود؟

آب خوزستان به کویت صادر می‌شود؟

با بحرانی شدن وضعیت آب در خوزستان شایعه فروش آب خوزستان به کویت دوباره داغ شده است اما آیا آب خوزستان واقعا به کویت صادر می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، خبر انتقال آب شیرین ایران به کویت، شایعه‌ای است که هر چند وقت یک بار و همزمان با تشدید مشکلات آب در کشور داغ می‌شود.

حالا همزمان با بحرانی شدن وضعیت آبی خوزستان ، این شایعه بار دیگر دهان به دهان چرخید. اما واقعیت ماجرا چیست؟

کویت یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای منطقه است که از قضا ثروت زیادی هم دارد. به همین دلیل در زمان دولت خاتمی و در سال ۱۳۸۲پیشنهاد فروش آب به کویت مطرح شده بود و ایران و کویت، موافقتنامه‌ آن را امضا کردند و این موافقتنامه به تصویب هیات وزیران هم رسید اما مجلس ششم این طرح را به تعویق انداخت و مجلس هفتم به دلیل خشکسالی در ایران و حساسیت افکار عمومی نسبت به این موضوع، با آن موافقت نکرد و این طرح اجرا نشد اما حالا با تشدید شرایط بحرانی در خوزستان، این شایعه که دلیل کمبود آب در جنوب کشور، فروش آب به کویت است مطرح شد.

جزییات این قرارداد چه بود؟
طبق موافقتنامه میان ایران و کویت، قرار بود آب دریاچه‌ی سد کرخه، با لوله‌ای که ۳۳۰ کیلومترش در ایران و ۲۱۰ کیلومتر دیگرش در خلیج فارس و کویت باشد، به کویت منتقل شود و مقدار این آب روزانه ۹۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین بود؛ یعنی ایران، چیزی حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب در سال به کویت آب صادر کند.

از شایعه تا واقعیت

این اولین باری نیست که شایعه فروش آب به کویت، افکار عمومی را جریحه‌دار کرده است. قبلا، در سال ۹۵ هم تصاویری از انتقال آب دز به خارج از استان منتشر شد و همان موقع، ریاست اداره حفاظت محیط زیست دزفول آن را تکذیب کرد و پس از آن هم مهدی سراج‌الدین میرقائد، رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک به همشهری گفت: تونل غدیر قرار است آب را به شهرستان‌های اهواز، آبادان، خرمشهر و روستاهای واقع در این مسیر منتقل کند که فقط مصرف آشامیدن دارد.

سال ۹۷ هم یک بار دیگر، زمانی که خوزستان در بحران بی‌آبی به سر می‌برد، مردم خوزستان که شایعه فروش آب به کویت را در فضای مجازی شنیده بودند واکنش تندی به آن نشان دادند و لوله‌های آب استان را شکستند زیرا گمان می‌کردند دولت، حقابه آن‌ها را به مردم کویت داده است.

در همان سال هدایت فهمی که آن زمان معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو بود گفت:‌ وزارت نیرو معتقد به انتقال آب به کشورهای همسایه نیست و مهم‌ترین هدف وزارت نیرو تامین آب شرب برای شهروندان ایران است و در انجام این مسئولیت نیز کوتاهی نمی‌کنیم.

این بار چه کسی این شایعه را تکذیب کرد؟
محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت آقای خاتمی در توییتر فارسی نوشت: «هر وقت تقّی به توقی می‌خورد یک خبر دروغ وایرال می‌شود که در زمان آقای خاتمی قرارداد فروش سی ساله آب با کویت از رود کرخه بسته شده. جهت اطلاع، هیچ قراردادی در مورد انتقال آب با کویت در مورد انتقال آب بسته نشده است.»

با این همه تداوم مشکلات مردم خوزستان و بحران گسترده بی‌آبی در این استان باعث شده یک بار دیگر این شایعه دهان به دهان بچرخد و مردم دوباره گمان کنند بی‌آبی در خوزستان به دلیل فروش آب ایران به کویت است.

برای اطلاع بیشتر از مشکلات خوزستان در زمینه آب، مطالعه گزارش « مشکل آب خوزستان » پیشنهاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایرانی

    بازم دروغ میگن و تکذیب میکنن چون اگه این خبر و تایید کنن آبروشون میره و فاجعه میشه.خدا ازشون نگذره و زود جوابشونو بده.آخه جرا این همه دروغ و دزدی????

  • ناشناس

    من چند سال کویت زندگی کردم کلی ایرانی اونجا هست محض اطلاع،کویت تمام آبش را با تصفیه از دریا تامین می کند و از هیچ جای دنیا آب شیرین وارد نمی کند

  • ناشناس

    سلام من اهل ابادان هستم و منزل ما در خیابان ۲۰ متری سرویس قنواتی بود ، یادم میاد که توی اون سالها تو خیابون ما یه کانال خیلی بزرگ حفر کردن و یک لوله فکر کنم ۳۶ اینچ توش گذاشتن و روشم پوشوندن، یادمه که بعضیها میگفتن واسه انتقال اب به کویته و بعضیها میگفتن واسه قطر . در اینکه یه لوله انتقال اب از تو ابادان رد شده و تا خلیج فارس امتداد داره هیچ شکی نیست، اما اینکه به کدوم کشور وصل شده رو نمیدونم

    • علی /کرمانشاه

      جهت آب شرب مناطق روستایی و حومه‌ شهرهای محور خوزستان است که واقعا کم‌آبی و خشکسالی و دوری از منابع آب شرب سالم در رنج ومصیبت هستند کشاورزی خوزستان هنوز سنتی و بصورت غرق آبی کشت میشوندواکثر زمین‌های کشاورزی جنوب اجاره به اصفهانی‌ها و آذری‌های همدانی است و آب زیادی حیف‌ومیل میشود و خیلی از این زمین‌ها چند کشته شده و گاها تا ۳کشت در سال میشوند هندوانه و طالبی و گرمک نوبرانه متعلق به مناطق جنوبی از فکه و دزفول بطرف اهواز و شلمچه و حمیدیه وخرمشهر وآبادان ادامه دارد وچاه‌های عمیق که با استخر جلو لوله های ۸‌الی ۱۲ اینچ لب جاده‌دهلران به طرف فکه و پل‌کرخه به دزفول‌وحمیدیه و سراه حسینیه بطرف خرمشهر توی چشم‌هستند و رانندگان سنگین و عبوری ها نگه میدارند و آب‌تنی میکنند و با خوردن طالبی‌وهندوانه درحد صلواتی لذت می‌برند میوه‌های کوچک ارزش چیدن وکرایه باربری ندارندوهمینطور برای نظامی‌ها وعبوری ها رها میشود.

  • ناشناس

    من تو پروژه طرح غدیر کار میکنم از صفر تا ۱۰۰ این طرح و نقشه هاش رو میدونم اصلا هیچ ابی و هیچ لوله سمت کویت یا کشور دیگه ای نرفته و صادر نمیشه

    • ناشناس

      برو آبادان بپرس تا بت بگن خط لولش از کجا رد شده مهندس

  • حسین

    حالا حتی اگه مخفیانه صادر بکنن و به کسی اعلام نکنن و چیزی گیر مردم بیات بازهم اشکال نداره متاسفانه مردم خرمشهر و آبادان با حرفه های مختلف صنعتی و مدارک تحصیلی که دارن ۸۰ درصد بیکار و نیروی کار شرکتها بیشتر از ۸۰ درصد شهرستانی هستن خدا به داد مردم خرمشهر و آبادان برسه

    • علی /کرمانشاه

      بیش از ۸۵٪پرسنل شرکت نفت مناطق جنوب و خوزستانی بومی مناطق هستند عده‌محدودی که غیربومی هستند رشته تحصیلی دانشگاهی مربوط به صنایع نفت‌وگاز و پتروشیمی دارنداز طریق آزمون سراسری سازمان سنجش کشور جذب شده و با اجبار در این مناطق بصورت اقماری هستند حتی خیلی از کارکنان جوان تازه جذب شده در مناطق شمال غرب و استانهای شمالی خوزستانی هستند وکسی به آنها اعتراضی نمیکند چون آنها هم ازطریق آزمون و سهمیه فرزندان کارکنان ایثارگر و موتوفی‌های ناشی از کار هستندکه جایگزین پداران خودشده‌اندکه در حادثه های کاری در انفجار و آتش‌سوزی چاه و خطوط‌لوله وپالایش‌وپخش به رحمت‌خدارفته واکثرا سوختگی وکشیده‌شدن به درون چاه ومفقود شده‌اندویا در سوخت‌رسانی به جبهه‌های جنگی شهیدومجروح شده‌اند
      که یک‌فرزند جایگزین شده‌اندو این‌دراکثر ادارات کشور رایج است.که البته کمتراز ۱٪هستندوخیلی کم‌هستندواکثرا خوزستانی و مناطق جنگی مرزی هستند.

  • ناشناس

    سلام و عرض ادب دو خط لوله انتقال آب به کویت است که از طریق سد کرخه و از هویزه عبور میکند و فیلم و عکساش هست و لوله ها تا امروز در حال انتقال هستن دروغ نیست خواستین برید ببینین اگه خواستین ویدیو میفرستم براتون

    • علی /کرمانشاه

      اگر راست میگویی فیلم خط‌لوله انتقال را بصورت کاملا مشخص محل ومنطقه عبور لوله در کلیپ کمتر از یک‌دقیقه با گوشی تلفن همراه هوشمندبگیر و GPS رهگیری گوشی را روشن بگذار تامنطقه را کاملا درکلیپ مشخص کند با این‌کار نیاز به هیچ توضیحی نیست،وکاملا مشخصات منطقه روی فیلم مشخص میشود.

  • ناشناس

    پس آب کجا رفته؟ دم خروسو باور کنیم یا قسم حضرت عباس

    • ناشناس

      عزیز دل ، به یزد و کرمان و اصفهان و قم، جایی که خواستگاه کارگزاران سازندگی است

  • ناشناس

    اگر مستتندات علنی شود چه چیز تغییر میکند؟

    • ناشناس

      چند سال هست که چهارمحال و بختیاری بارش درستی نداشته اب کوهرنگ که از یخچالهای سمت خوزستان به دو رود کرخه و کارون میریخت کم شد از طرف اصفهان هم که به سرچشمه زاینده رود میریخت کم شد یعنی کشاورزان چهارمحالی هم کمبود اب داشته اند

  • صابری

    سلام
    اگر فرض را بر این بگذاریم که همه این مطالب شایعه است!!!!؟؟
    پس چرا خوزستان باید چنین وضعی داشته باشد با توجه به اینکه چند رودخانه به خوزستان سرازیر است و سالانه حد اقل ده میلیارد متر اب در سدهای خوزستان ذخیره میشود که این بیش از نیمی از گنجایش سدها میباشد پس عیب از کجاست خوزستان یک استان با این همه اب چنین وضعی دارد وحوزه زاینده رود که در حالت بسیار عالی یک میلیارد وجهارصد میلیون گنجایش دارد که هر ساله کمتر از ۵۰درصد ابگیری میشود که کفاف اصفهان را هم نمیدهدومتاسفانه هر ننه قمری از راه رسید وچند سال یه پست رو اشغال کرد یک تکه از ان جدا کرد تا وضع امروز را رقم زدند اینها مواردی است که در مرکز ایران است و قابل مخفی کاری نیست مدیران نا لایقی که اسیر لاویهای اب در مملکت شدند واین وظعیت را رقم زدند !!
    پس دور از واقعیت نیست که ابی که باید کام تشنه ایران را سیراب کند وچه بسا با مدیریت کارامد خوزستان وفلات مرکزی ایران را سیراب نماید با گرفتار شدن در لاویهای ابی و…..به ورطه نابودی برود.

  • ناشناس

    خاک را به امارات وقطر فروختید طبق اسناد خودتون پس اب خوزستانو هم میشه فروخت .نه!چرا باید سند امضا بشه و اجرا نشه این غیر ممکنه.