کد مطلب: ۱۶۹۰۵۰

قائم‌مقام مرکز ملی فرش ایران:

صادرات فرش در جایگاه مطلوب نیست

صادرات فرش در جایگاه مطلوب نیست

قائم‌مقام مرکز ملی فرش ایران گفت: صنعت فرش ریشه در فرهنگ ما دارد ولی آن طور که باید نتوانستیم جایگاه مطلوب فرش را داشته باشیم و این افزایش صادرات در جایگاه مطلوب نیست.

مجتبی فیض‎اللهی در مراسم تجلیل از برترین‎های حوزه فرش استان زنجان، افزود: در زمینه کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار، فرش دستباف می‎تواند مصداق بارزی برای اقتصاد مقاومتی باشد و در این میان با حداقل سرمایه می‎توان در حوزه فرش اشتغالزایی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، قائم‌مقام مرکز ملی فرش ایران گفت: قبل از دهه ۸۰ صادرات ایران در زمینه فرش بیش از یک میلیارد دلار در سال بود ولی در سال‎های ۹۰ و ۹۱ صادرات فرش، رو به افول رفت و پس از توافقات برجام، صادرات فرش دستباف جان دوباره گرفت.

وی اظهار کرد: طی سال گذشته در سطح کشور ۲۳.۸ درصدصادرات فرش رشد داشت و در شش‌ماهه سال جاری صادرات فرش به ۱۳.۳ درصد رسید.

قائم‌مقام مرکز ملی فرش ایران، از وجود ۳۲۰ هزار بیمه‌شده قالی‌بافی در سطح کشور خبر داد و گفت: فعالان صنعت فرش در کشور یک میلیون نفر هستند و قالی‌بافانی که تمام‌وقت کار می‌کنند ۷۰۰ هزار نفر بوده و متقاضی جدید برای بیمه ۵۰۰ هزار نفر است.

فیض‌اللهی تاکید کرد: قبل از پایش ۴۰۰ هزار بیمه‌شده قالی در کشور وجود داشت و با نظارت و بازرسی سازمان‌های متولی این تعداد به ۳۲۰ هزار نفر رسید.

وی افزود: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار اعتبار طی سال آینده، به مرکز ملی فرش اختصاص یافته است.

قائم‌مقام مرکز ملی فرش ایران افزود: فرش ایران به دلیل جنبه هنری که دارد از کشورهای صادرکننده برتر جهان است و ما باید برند حوزه فرش را حفظ کنیم ولی کمبود بودجه و عدم توجه برخی ازمسئولین موجب شده که جایگاه فرش ایران در جهان جایگاه مطلوبی را نداشته باشد و این اصلا خوب نیست چرا که فرش دستباف ریشه در فرهنگ و هویت ما دارد و به دلیل کمبود بودجه برگزاری نمایشگاه برون‌مرزی، عملیاتی نشده است.

قائم‌مقام مرکز ملی فرش ایران ابراز کرد: یک‌سوم تولیدات فرش ایران تقاضای داخلی بوده و دوسوم آن به خارج صادر می‌شود.

فیض‌اللهی افزود: صنعت فرش ریشه در فرهنگ ما دارد ولی آن طور که باید نتوانستیم جایگاه مطلوب فرش را داشته باشیم و این افزایش صادرات در جایگاه مطلوب نیست.

قائم‌مقام مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: به منظور تحقق معافیت مالیات بر ارزش افزوده اقدامات لازم انجام شده و باید همه استان‎ها همکاری لازم را داشته باشند، چرا که معافیت مالیاتی موجب کاهش ۱۰ درصدی هزینه‎ها در حوزه فرش می‌شود و رقابت جهانی را فراهم می‌کند.

فیض‌اللهی گفت: ما برای حضور در بازارهای بین‌اللملی عملکرد مناسبی نداریم و باید مدیریت لازم و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.