کد مطلب: ۱۷۵۸۳۱

صادرات ۲۶۹ میلیون دلاری فرش ایران به ۸۰ کشور جهان

صادرات 269 میلیون دلاری فرش ایران به 80 کشور جهان

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در هشت‌ماهه سال جاری 269 میلیون دلار فرش به 80 کشور جهان صادر شد.

حمید کارگر ظهر امروز در نشست با فعالان حوزه فرش دستباف استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به صادرات فرش دست‌بافت ایران گفت: صادرات استان در حوزه فرش دست‌بافت در پایان سال 94، 296 میلیون دلار بوده که این رقم در پایان سال گذشته به 359 میلیون دلار افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس مرکز ملی فرش ایران از رشد 31 درصدی صادرات فرش ایران در هشت‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت بیش از 3 هزار تن فرش دستباف به ارزش 269 میلیون دلار به 80 کشور جهان صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه صادرات فرش ایران روند افزایشی را دنبال می‌کند، گفت: برجام یکی از دلائل افزایش صادرات در این حوزه بوده و ما بعد از پنج سال در ژانویه 2016 و بعد از لغو بند ممنوعیت فرش ایران در برجام توانستیم این محصول را به آمریکا صادر کنیم.

کارگر در بخش دیگری از سخنان خود به بیمه بافندگان فرش اشاره و آن را خواسته به حق هنرمندان این عرصه دانست و گفت: افزون بر یک میلیون بافنده فرش در این حوزه فعالیت می‌کنند که 700 هزار نفر از این افراد به صورت تمام وقت مشغول بافت فرش هستند اما تنها 320 هزار نفر از این افراد تحت پوشش بیمه هستند.

وی با اشاره به اینکه در دولت دهم جمعیت زیادی از قانون بیمه قالی‌بافان استفاده کردند، افزود: در سال‌های اخیر سازمان تامین اجتماعی از همراهی در این حوزه سر باز زد و پیامد این اتفاق ریزش تمام کسانی بود که از این بیمه استفاده می‌کردند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: علی‌رغم پیگیری مکرر وزیر وقت صنعت و معدن و وزیر فعلی اما سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنان بودجه کافی را تخصیص نداده است و در بودجه پیشنهادی که روز گذشته به مجلس تقدیم شد 720 میلیارد تومان سهم بیمه قالی‌بافان پیش‌بینی شده در حالی که برای بیمه 500 نفر بافنده فرش بیش از 1000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

کارگر از عدم همراهی سازمان تامین اجتماعی برای بیمه بافنده فرش انتقاد کرد و افزود: اعتبار کافی برای بیمه بافندگان اختصاص داده نشده و ما خواسته خود را از نمایندگان مجلس مطالبه می‌کنیم، در قانون حمایت از هنرمندان صنایع دستی، بند بازدید سرزده از کارگاه‌ها که منجر به قطع بیمه بافندگان می‌شد حذف و به زوی ابلاغ و اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیمه روستایی و عشایری نمی‌تواند نسخه شفابخش باشد و جایگزینی برای بیمه قالی‌بافان نیست، به تسهیلات حوزه فرش اشاره کرد و گفت: تسهیلات بانکی در شرایط فعلی برای حوزه فرش مقرون به صرفه نیست به همین دلیل با صندوق کارآفرینی امید تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد و مبلغ 50 میلیارد تومان برای 31 استان جذب شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در خصوص بازار فروش محصولات فرش دستباف گفت: ساختار فرش همچنان سنتی است و بافندگان ما باید به مباحث روز نیز توجه کنند چرا که تولیدات گور روی دست می‌مانند، ضمن اینکه بافندگان فرش استان در سایر نمایشگاه‌های استانی حضور پیدا کرده و محصولات این استان را معرفی کنند.

کارگر به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حوزه فرش هم اشاره کرد و گفت: سالانه بالغ بر دو هزار نفر در رشته فرش از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند اما همه این افراد نمی‌توانند جذب شوند و حتی در شرکت ملی فرش با خلأ نیروی انسانی مواجه هستیم اما مشکلات، اجازه جذب نیروها را نمی‌دهد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به مشکلات فرش ایران گفت: فرش همچنان بدون شناسنامه است و در حوزه طرح، نیازمند نوآوری هستیم، فرش ایران باید دارای بسته‌بندی مناسب باشد و تبلیغات لازم نیز صورت گیرد.

کارگر در بخش پایانی سخنان خود به پژوهش در حوزه فرش هم اشاره کرد و یادآور شد: در سال‌های اخیر در حوزه فرش پژوهش‌های زیادی صورت گرفته و در اجرای طرح پژوهشی، اولویت با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته فرش است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.