کد مطلب: ۵۵۲۶۱۹

وزیر بهداشت اعلام کرد:

صدور مجوز برای واکسن «کووایران برکت»/ واکسن پاستور، به‌زودی

صدور مجوز برای واکسن «کووایران برکت»/ واکسن پاستور، به‌زودی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مورد صدور مجوز برای واکسن‌های ایرانی گفت: اجازه مصرف اضطراری برای واکسن ایرانی کووایران برکت، دیروز صادر شد و در مورد مجوز واکسن پاستور نیز هفته آینده اقدام می‌کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سعید نمکی در در بیست و نهمین آیین پویش ره سلامت در استان مرکزی در توضیح صدور مجوز برای واکسن‌های ایرانی گفت: امروز می‌خواهم یک خبر خوشی را در این استان بگویم که آن هم اجازه مصرف واکسن ایرانی کووایران برکت است که دیروز صادر شد.

نمکی ادامه داد: درباره واکسن تولید مشترک پاستور و کوبا نیز قرار شد پاستور مدارک را آماده کند و طی هفته آینده اقدام کنیم. بنابراین واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما می‌پیوندد و پاستور هفته آینده خواهد پیوست.

وزیر بهداشت گفت: روزهای اول ورود کرونا، هیچ یک از ما ویروس را نمی‌شناختیم، رفتارش را نمی‌دانستیم و نمی‌دانستیم که با ما چه خواهد کرد. روزهای سختی بر همه ما گذشت و خدا را شکر می‌کنم که امروز ما علاوه بر اینکه در باتلاق کرونا نماندیم، اقدامات خوبی هم انجام دادیم.

وی افزود: موج چهارم کرونا که یکی از سهمگین‌ترین امواج با ویروس انگلیسی بود و دیدید که در شهرهایی در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا، با مجهزترین زیرساخت‌ها، با خزانه‌های پر و دلارها و پوند فراوان و دروازه‌های باز و بدون تحریم بیماران‌شان پشت در بیمارستان سرگردان شد، اما اینجا به لطف خداوند حتی یک بیمار در پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان نشد و از آن افتخارآمیزتر اینکه ما بیمار غیرکرونایی نیازمند به آی‌سی‌یو و خدمات ویژه هم نگذاشتیم که سرگردان شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: اجازه مصرف واکسن ایرانی دیروز صادر شد. من شب‌های زیادی نخوابیدم که از اضطراب بود، اما دیشب از ذوق این خبر نخوابیدم. ما چند قول به مردم دادیم. اول آنکه قول دادیم نمی‌گذاریم در هیچ شرایطی هیچ بیماری پشت درب بیمارستان‌ها سرگردان شود. قول دادیم در اوج تحریم نخواهیم گذاشت داروی اساسی به دست مردم نرسد؛ البته ممکن است بعضی وقت‌ها نوساناتی داشتیم اما ۴۷۵۰ قلم دارو در شرایط سخت تحریم تامین کردیم. گاهی می‌گویم خاک بر فرق من و تمثیل من، پس از فشاری که بر اهل بیت پیامبر در حصر آب آمد، دیگر چنین تحریم سختی بر امتی روا نشد که بر این مملکت روا شد. در این تحریم حتی در یک اتاق عمل به دلیل فقدان داروی بیهوشی عملی کنسل نشد.

آزمایش واکسن‌های خارجی در ایران را قبول نکردیم

وی در مورد صدور مجوز برای واکسن کرونا افزود: از کشورها خواستیم برای ساخت واکسن با ما کار کنند، ذره ذره با آنها پیش رفتیم و وقتی به فاز تحقیقات رسیدند خواستند در ایران تست کنند که گفتیم ما زیر بار نمی‌رویم. بعد کشورهای منطقه که می‌گویند واکسن زدند، در کلینیکال ترایال واکسن سایر کشورها بودند و ما قبول نکردیم مردم ما تحت آزمایش واکسنی قرار گیرند. به یک شرط حاضر به همکاری هستیم که بیایید و باهم واکسن بسازیم و تنها کشوری که در انتقال دانش فنی با ما کنار آمد کوبایی‌ها بودند که تازه آن هم فاز یک و دو در کشور خودشان طی شد و فاز سوم را در ایران انجام دادیم.

نمکی ادامه داد: راه دیگری که رفتیم راه سبد کووکس بود. حالا برخی افاضه می‌کنند که فلانی واکسن داشت و نخریدیم، درست نیست. من پوستم از این حرف‌ها کلفت‌تر است اما این شیوه‌های غیرمنصفانه که دل فرماندهان این عملیات بزرگ را در نبردی بی‌امان خالی کند، صحیح نیست.

نمکی تاکید کرد: حرکت بزرگ واکسیناسیون در کشور راه افتاد و ناگهان بعضی‌ها واکسن را بر ما قطع کردند. دوستان بر ما قطع کردند، دشمنان که جای خود دارند. به این دوستان گفتیم چرا قطع کردید؟ گفتند به دلیل شیوع بیماری در کشور خودمان قرار است روزی ۱۵ میلیون واکسیناسیون انجام دهیم و حتی حاضر نشدند از این تعداد در عالم رفاقت، ۵۰ هزار واکسن برای ما بفرستند. چه کسی باید این مطلب را جبران کند به جز تولید داخلی؟

منبع: ایسنا

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.