کد مطلب: ۱۵۲۵۱۷

گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را بررسی کردند.

مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را بررسی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، عباس آخوندی ۶۰ ساله دکترای اقتصاد سیاسی دارد و وزارت راه و شهرسازی، وزیر مسکن و شهرسازی و معاونت سیاسی وزیر کشور را در سوابق کاری خود دارد.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند، سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.

صادقی: برنامه‌های آخوندی راه و شهرسازی همسان دیده نشده است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که وزارت راه و شهرسازی در بخش راه تلاش‌های چشم‌گیری کرده است، گفت: اما در برنامه‌ای که به مجلس ارائه شده سهم راه قابل توجه و شهرسازی و مسکن به طور همسان مورد توجه قرار نگرفته است.

محمود صادقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که ما هم به عنوان فراکسیون امید هم به عنوان اصلاح‌طلبان حامی دولت تدبیر و امید بوده و خواهیم بود، اما این حمایت به صورت همکاری و تعامل فعال است و هرجا انتقادی باشد با صراحت مطرح می‌کنیم و هیچ منافاتی با همکاری و حمایت ندارد.

وی درباره مخالفت خود با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار کرد: بنده بر مبنای تحلیل برنامه پیشنهادی وی و همچنین عملکرد چهار سال گذشته انتقاد دارم و به این جمع‌بندی رسیدم که به عنوان مخالف صحبت کنم. در برنامه‌ای که وزیر در ۱۷ صفحه به مجلس ارائه داده توازن بین دو حوزه ماموریتی این وزارتخانه یعنی راه و شهرسازی وجود ندارد. در واقع به طور کلی سهم راه بسیار قابل توجه دیده شده، در حالی که به بخش شهرسازی و مسکن به طور همسان توجه نشده است.

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی انضباط مالی و اقتصاد در مجلس با اشاره به طرح ساماندهی و توانمندی سکونتگاه‌های غیررسمی یعنی حاشیه‌نشینی، اظهار کرد: برای ۹۱ شهر این طرح تهیه شده اما از اجرا خبری نیست. البته در مورد طرح‌های مسکن روستایی در برنامه پیشنهادی ۹۰۰۰ واحد از طریق بنیاد مسکن پیش‌بینی شده اما اشاره‌ای نشده که چگونه اجرایی خواهد شد. امیدواریم دولت و به ویژه این وزارتخانه به بخش مسکن و شهرسازی به طور متوازن نگاه کنند.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ناآگاهی و عدم احاطه مدیران ارشد به مسئله‌ی هوانوردی و انتخاب نامناسب مدیران میانی و سیستم پاداش و ارتقاء موجب گسترش نارضایتی شده و تداوم این وضعیت با حساسیتی که در این حوزه وجود دارد برای صنعت هوانوردی مشکل‌آفرین است. البته ایران برای اجرای مصوبات ایکائو تعهد دارد.

بختیار: وضعیت مسکن مهر نامناسب و مسکن اجتماعی هم اجرایی نشد

نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس شورای اسلامی نسبت به وضعیت مسکن مهر و مسکن اجتماعی به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی انتقاد کرد.

علی بختیار در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: با توجه به رانت و موضوعات مختلفی که وجود دارد طبق اصل ۳۶ قانون اساسی حکم مجازات و اجرا باید از طریق دادگاه صالحه انجام شود.

وی با انتقاد از آیین‌نامه جدید کنترل ساخت در نظام مهندسی، اظهار داشت: کاهش حجم سرمایه‌گذاری، تزریق رکود بیشتر و ساخت‌وسازهای بدون توجه به آیین‌نامه منجر می‌شود که اجرای آن خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی باشد.

وی سوانح جاده‌ای را از دیگر نقطه‌ضعف‌های وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: اخیرا شاهد سوانح ریلی هم در این دوره بوده‌ایم، به ویژه سانحه ریلی قطار مشهد-تبریز که انتظار می‌رفت وزیر با شرایطی که پیش آمده، خود استعفا می‌کرد و در کشورهای پیشرفته چنین اقداماتی مرسوم است.

بختیار با انتقاد از این که منابع داخلی در حوزه ریلی کافی نیست و نیاز به سرمایه‌گذاری داریم، گفت: در مورد وضعیت مسکن نیز متاسفانه مسکن مهر وضعیت نامناسبی دارد و حتی مسکن اجتماعی هم که وزیر قول داده بود، اجرایی نشده است.

زارع: وزارت راه ۲۰ درصد در تولید ساختمان نقش دارد

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی گفت که در دوره چهار ساله وزارت آخوند ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کارهای زیرساختی راهداری و راهسازی اختصاص یافته است.

رحیم زارع در موافقت وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی گفت: موافقت من به معنی این نیست که در اقیانوس وزارت راه مشکلاتی وجود نداشته باشد. بلکه وزارت راه اگر در سیاستگذاری توطئه و تولید مسکن ۶۰ درصد تصمیم‌گیر است در اجرا ۵ درصد نقش دارد و مجموعه‌ای از عوامل باید دست به دست هم دهد که تولید مسکن رونق یابد.

وی افزود: ما نباید نگاه سیستمی داشته باشیم و همه چیز را گردن راه و شهرسازی بیندازیم. مسکن مهر در شش سال قبل از آقای آخوندی ۴۸ هزار میلیارد تتومان منابع بانکی در اختیاز داشته که برای ساخت مسکن پیش‌بینی شده بود و در دوره ایشان تنها ۷۵۰۰ میلیارد تومان به این منظور اختصاص پیدا کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ورود ۲۰۰ هواپیما به کشور در کلاس جهانی اظهار کرد: ارزش ۱۰۰ ایرباس، ۸۰ بوئینگ و ۲۰ ای‌تی‌آر وارد شده ۳۳ میلیارد دلار است که کمک بزرگی به نوسازی ناوگان هوایی کشور کرده است.

قرجه‌طیار: خدمات آخوندی در تاریخ ۳۸ ساله انقلاب بی‌نظیر است

نماینده گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد آخوندی در وزارت راه و شهرسازی گفت که برخی اقدامات صورت گرفته در دوره وی در تاریخ ۳۸ ساله انقلاب بی‌نظیر است.

قرجه طیار در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: آقای آخوندی از خدمت‌گزارانی است که طی ۳۸ سال گذشته همواره در پست‌های ملی منشا اثر بوده و خدمات بسیاری ارائه کرده است. ایشان جزو سابقون نظام بوده و سابقه هشت ساله عالی‌ترین مقام وزرات راه و شهرسازی را در کارنامه خود دارد.

وی با اشاره به تجربه عملی، سوابق اجرایی و تجربیات آکادمیک آخوندی، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در طول چهار سال اخیر به ویژه پس از توافق برجام خدمات بزرگی به کشور، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ارائه کرده که برخی از این خدمات همچون بازسازی ناوگان هوایی و کشاندن شرکت‌های بزرگ پای میز مذاکره در تاریخ ۳۸ ساله انقلاب بی‌نظیر است.

قرجه‌طیار یکی از شاخص‌‌ترین برنامه‌های آخوندی در وزارت راه دولت دوازدهم را گسترش نفوذ حمل‌ونقل جمهوری اسلامی در منطقه و تقویت جایگاه ایران در جاده ابریشم عنوان و خاطرنشان کرد: بسیاری از فعالان حوزه راه و شهرسازی به مدیریت و درایت آقای آخوندی اذعان دارند و در صورت رای اعتماد نمایندگان، مردم و به ویژه روستاییان از برنامه‌ها و خدمات آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی بهره مند خواهند شد.

الماسی: وزرات راه چه مطالعه‌ای در زمینه ریسک‌های جاده‌ای انجام داده است؟

نماینده مردم دیر و کنگان به توسعه ناوگان هوایی، زمینی و دریایی تاکید کرد و گفت: وزارت راه در زمینه ریسک‌های جاده‌ای چه اقدامات عملیاتی و مطالعاتی انجام داده است؟

سکینه الماسی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از عوامل توسعه کشورها ناوگان زمینی، هوایی و دریایی است، گفت: در کشور ما، اغلب حمل‌ونقل مسافر از طریق جاده‌ها انجام می شود و نیازمند هستیم که در صنعت حمل‌ونقل به ویژه جاده‌ای تغییرات اساسی صورت گیرد.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی راه گفت: از اقدامات شما در توسعه کمی و کیفی راه آهن مطلع هستیم اما با این آهنگ رشد تا چند سال دیگر قرار است نسبت حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای منطقی باشد.

نماینده مردم دیر و کنگان در مجلس همچنین بیان کرد: وزارت راه در زمینه ریسک‌های جاده‌ای کشور چه اقداماتی را برای شناسایی و مطالعه انجام داده است؟ آیا نقشه‌ای از پراکندگی تراکم جاده ای و حوادث را در دست دارید؟ بنابراین ضرورت دارد تا نسبت به ساخت جاده‌ها متناسب با نیازسنجی‌ها حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز انجام شود.

محبی‌نیا: شکستن حبس شبکه ریلی از مهم‌ترین اقدامات آخوندی بوده است

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن ارزیابی مثبت از عملکرد عباس آخوندی در وزارت راه شکستن حبس شبکه ریلی را از مهم‌ترین اقدامات وی در وزارت راه دانست.

جهانبخش محبی‌نیا در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: متاسفانه ما در بخش های کلان سیاستگذاری نداریم در حالی که به وزرا و مدیرانی نیازمندیم که مبانی فکری آنها در راستای توسعه باشد، اما به دنبال توسعه نیستیم؛ بلکه توسعه‌طلب هستیم. وقتی می‌گوییم گسترش صنعت ریلی هدف ماست، اینطور نیست که همه مسئولان امر متوجه انجام این هدف مهم باشند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد این است که سطح تصمیم‌گیری هنوز در هیجان و احساس متوقف است و بعضی از مواقع شیپورها به خاطر خدا نواخته نمی‌شود. اگر فراکسیون امید به خاطر اصلاح‌طلبی به یک وزیر رای بدهد، یعنی شیپور به خاطر خدا نواخته نشده است و اگر ما در فراکسیون نمایندگان ولایی به وزیر ی که برای کشور مفید است رای ندهیم، باید جوابگو باشیم.

محبی‌نیا ادامه داد: آقای آخوندی جدای از موضوع حمل‌ونقل و مسکن برای تصمیمات در هیات دولت از خود کارایی نشان داده است. یکی از کارهای اساسی و استراتژیک ایشان شکستن حبس شبکه ریلی است که در برنامه ششم هم آمده است. همچنین در حالی که تلفات جاده‌ای در سال ۸۴، ۲۷ هزار نفر بوده در سال ۹۵، به ۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر رسیده است.

علوی: آخوندی نظریه‌پرداز وزارت راه است

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت که عباس آخوندی در وزارت راه با استفاده از سرمایه بخش خصوصی و غیر دولتی اقدامات اساسی انجام داده است.

سیداحسن علوی در موافقت با وزیر پیشنهادی راه، اظهار داشت: معدل عملکرد آقای آخوندی در سطح ملی در کشور موفق بوده است. ایشان فردی فرصت‌جو است که از تفکر زمان بهره‌گیری لازم را انجام داده و می‌داند در زمان خود چه کاری باید انجام دهد ضمن اینکه می‌توان ایشان را نظریه‌پرداز وزارت راه دانست.

وی افزود: ما نمی توانیم بگوییم ایران چهارراه حمل‌ونقل آسیاست، ولی سال‌ها منتظر تخصیص اعتبار بنشینیم. آقای آخوندی با بهره‌گیری از سرمایه بخش خصوصی و غیر دولتی توانسته در بخش‌های مختلف اقدامات اساسی انجام دهد. بیش از ۲۵ پروژه در بخش ریلی، بیش از ۴۰ پروژه در بخش جاده‌ای و بیش از ۱۰ پروژه در بخش فرودگاهی بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی جذب شده است.

نماینده مردم سنندج در مجلس اضافه کرد: مسکن مهر تبدیل به قصه پرغصه شده، ۱۱۰ هزار واحد مسکونی بدون متقاضی و ۳۶ هزار واحد همراه با تخاصم و تنازع بین سازندگان و متقاضیان است.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از برنامه‌هایش دفاع کرد.

آخوندی بیان کرد: تحویل ۹۰۰ هزار مسکن مهر/ جلوی شهرفروشی را گرفتم

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان این که این وزارتخانه مقابل شهر فروشی ایستادگی کرد گفت که به دنبال توقف شهرفروشی و تامین مسکن برای افراد کم‌درآمد و همچنین حل کردن مساله‌ حاشیه‌ای است.

عباس آخوندی در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی‌اش ضمن قدردانی از ۳۲ نماینده‌ای که برای دفاع از او ثبت نام کردند، گفت که برنامه وزرا همان برنامه ششم مصوب مجلس است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.