خبر مهم:

کد مطلب: ۴۳۳۴۵۲

تجارت‌نیوز روایت می‌کند:

کسب‌وکارهایی که از ویروس کرونا متضرر شدند

کسب‌وکارهایی که از ویروس کرونا متضرر شدند

با مختل شدن شبکه تولید در چین و آهسته شدن رشد اقتصادی این کشور به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، شرکت‌های هواپیمایی، خودروسازان و شرکت‌های تکنولوژی در جهان متحمل بیشترین آسیب شدند.

درحالی‌که شیوع ویروس کرونا اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داده و زنجیره‌های تامین را دچار اختلال کرده است، شرکت‌های بین‌المللی تقریبا در تمامی صنایع با یک واقعیت آشکار مواجه شده‌اند: کسب‌وکارها صدمه دیده‌اند و به‌شکل عادی فعالیت نمی‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از نیویورک‌تایمز ، سرمایه‌گذاران هم به این موضوع بی‌توجه نیستند. با توجه به نقش قابل توجه چین در زنجیره تامین جهانی، بازارهای سهام در هفته‌های گذشته دچار بی‌ثباتی شده‌اند.

در وال‌استریت، بیشترین سقوط‌ها متوجه سهام شرکت‌های انرژی، هواپیمایی و تکنولوژی بوده است. در عین حال قیمت نفت و بنزین هم کاهش یافته است.

با موج جدید نگرانی‌ها پس از گسترش این ویروس مرگبار در خارج از مرزهای چین، بازارهای سهام آسیایی هم که اندکی بهبود یافته بودند، طی روزهای گذشته با افت مواجه شدند.

زیان میلیارد دلاری شرکت‌های هواپیمایی

هفته گذشته، انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، در پی کاهش سفرها به‌دلیل شیوع کرونا، درباره کاهش قابل توجه شرکت‌های هواپیمایی هشدار داد.

بر اساس برآوردهای این انجمن، شیوع ویروس در سال جاری می‌تواند درآمد شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان را حدود 29 میلیارد دلار کاهش دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، خطوط هوایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه که با کاهش 13 درصدی تقاضا مواجه هستند، دچار آسیب‌های اقتصادی بیشتری می‌شوند.

شرکت هواپیمایی کانتاس در استرالیا، برآورد کرده است که احتمالا سود این شرکت برای سال مالی جدید (تا پایان ژوئن 2020) حدود 66 تا 99 میلیارد دلار کاهش یابد.

ایرفرنس کی‌ال‌ام هم زیان 216 میلیون دلاری را در بازه زمانی فوریه تا آپریل تخمین زده است.

بیش از 20 شرکت هواپیمایی بین‌المللی، پروازهای خود را به ووهان، مرکز ش(سه ماه) یوع ویروس کرونا، لغو یا محدود کرده‌اند.

افت قابل توجه فروش خودرو

طی یک ماه گذشته، فروش خودرو در چین با افت قابل توجهی مواجه شده است. گزارش‌ها از اتحادیه خودروهای مسافری چین نشان می‌دهد، تنها در نیمه ابتدایی ماه فوریه (ماه جاری) فروش خودرو در این کشور 92 درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که چین بزرگ‌ترین بازار خودرو را در جهان دارد و کاهش فروش در این کشور نشان‌دهنده زیان قابل توجه صنعت خودرو در جهان است.

دایلمر، غول خودروساز آلمانی که مرسدس بنز تولید می‌کند، در گزارش سالانه خود در مورد تاثیر این ویروس بر کاهش رشد اقتصادی چین هشدار داده است.

در این گزارش آمده است: این ویروس نه‌تنها بر توسعه بخش فروش تاثیرگذار است، بلکه ممکن است پیامدهای قابل توجهی برای تولید، بازار خرید و زنجیره تامین داشته باشد.

جگوار لندرور نیز درباره مشکلات ناشی از شیوع این ویروس در کارخانه‌های مونتاژ در انگلیس هشدار داده است.

همچون بسیاری از خودروسازان بزرگ دیگر، جگوار لندرور هم از قطعات ساخته‌شده در چین در محصولاتش استفاده می‌کند. با بسته شدن کارخانه‌ها یا محدودیت فعالیت‌ها در خطوط مونتاژ، انتظار می‌رود بسیاری از خودروسازان به‌زودی با کمبود قطعات مواجه شوند.

هشدار اپل درباره پیامدهای ویروس کرونا

درحالی‌که کارخانه‌ها در چین در حالت نیمه‌تعطیل به‌سر می‌برند، کسب‌وکارها در تلاشند تا کارگران را بازگردانند.

شرکت‌ فاکس‌کان، طرف قرارداد شرکت‎های بزرگ فروش یارانه و قطعات الکترونیکی که نقش مهمی در زنجیره تامین اپل بازی می‌کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد که درآمد این شرکت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا با افت قابل توجهی مواجه خواهد شد.

در این بیانیه همچنین آمده است که این کمپانی فعالیت خود در کارخانه‌های چین را با احتیاط از سر خواهد گرفت. کارخانه‌ها در دیگر کشورها از جمله ویتنام و مکزیک، در بالاترین ظرفیت ممکن به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

شرکت‌ها در حالی درباره درآمدهایشان هشدار می‌دهند که رهبران چین در تلاشند با مهار ویروس، اقتصاد این کشور را به حالت تعادل دربیاورند.

علاوه بر تولیدات فاکس‌کان، بخش عظیمی از قطعات محصولات الکترونیکی جهان در کارخانه‌های چین تولید می‌شوند. در نتیجه، تعلیق و تعطیلی طولانی‌تر به زنجیره تامین آسیب می‌رساند.

به این ترتیب، انتظار می‌رود ارزشمندترین شرکت جهان هم از آسیب‌های ویروس کرونا در امان نباشد. اپل هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که احتمالا درآمد این شرکت در سه‌ماهه ابتدایی سال 2020 کاهش یابد.

نگرانی‌های مالی پروکتر اند گمبل

پروکتر اند گمبل (Procter & Gamble)، دیگر کمپانی چندملیتی فعال در تولید انواع کالاهای مصرفی است که اعلام کرده شیوع این ویروس، بر درآمد سه‌ماهه این شرکت تاثیر خواهد گذاشت.

مدیر اجرایی این شرکت روز پنج‌شنبه در کنفرانسی اعلام کرد: چین دومین بازار بزرگ ما برای فروش و کسب سود است. در حال حاضر رفت‌وآمد در فروشگاه‌ها به‌شکل چشمگیری کاهش یافته و بسیاری از آنها تعطیل هستند یا در ساعت‌های محدودی فعالیت می‌کنند. اگرچه برخی از سفارشات به‌صورت آنلاین انجام می‌شود، اما در زمینه عرضه و اپراتورها با محدودیت نیروی کار مواجه هستیم.

به‌گفته او، کمپانی پروکتر اند گمبل به 387 تامین‌کننده در چین متکی است که هر کدام در ازسرگیری فعالیت‌ها با مشکلاتی مواجه هستند.

نگرانی فرانسه از وابستگی بیش از حد به چین

دولت فرانسه به شرکت‌ها در این کشور اعلام کرده تا وابستگی بیش از حد خود به چین را در مواد اولیه و قطعات مورد بررسی قرار دهند.

به‌گفته برونو لو میر، وزیر دارایی فرانسه، خودروسازان این کشور که در تهیه قطعاتی چون پدال و ترمز به مشکل برخورده و همچنین صنایع دارویی، حدود 80 درصد از مواد اولیه خود را از چین و دیگر کشورهای آسیا تامین می‌کنند.

دولت فرانسه برآورد کرده است که به دلیل شیوع ویروس کرونا، رشد اقتصادی این کشور در سال جاری 0.1 درصد کاهش خواهد یافت. ووهان چین بیش از یک‌سوم کل سرمایه‌گذاری‌های فرانسه در چین را به خود اختصاص داده است.

کاهش نرخ بهره در چین

بانک‌های چین در تلاشند تا با کاهش نرخ بهره وام برای شرکت‌ها و خانواده‌ها، آسیب‌های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا را کاهش دهند.

روز پنج‌شنبه بانک مرکزی این کشور اعلام کرد که نرخ سود وام یک‌ساله را از 4.15 درصد به 4.05 درصد و نرخ سود وام پنج‌ساله را از 4.8 درصد به 4.75 درصد کاهش داده است.

برخی معتقدند که این اقدام چین تاثیر اندکی بر جبران آسیب‌ها خواهد داشت.

با توجه به اینکه مشاغل به‌آرامی در حال بازگشت به حالت عادی هستند، اقتصاددانان چشم‌انداز خود از رشد اقتصادی این کشور را در سال 2020 کاهش داده‌اند.

افت 85 درصدی فروش آدیداس در چین

آدیداس، تولیدکننده لباس‌های ورزشی در آلمان هم اعلام کرده که فروش این کمپانی در چین تحت تاثیر شیوع ویروس به‌شدت کاهش یافته است.

به‌گفته مدیران این شرکت، فروش آدیداس از تاریخ 25 ژانویه و با شروع سال نو در چین حدود 85 درصد افت را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

البته تعداد کمی از فروشگاه‌ها در کره جنوبی و ژاپن هم در این سقوط نقش داشته‌اند که از مهم‌ترین دلایل آن افت شدید گردشگری است.

افت صنعت توریسم بر سایر بخش‌ها از جمله حمل‌ونقل، هتل‌ها و خرده‌فروشی تاثیرگذار بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، آدیداس محصولات خود را از طریق 12 هزار فروشگاه در چین به‌فروش می‌رساند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.