کد مطلب: ۷۴۶۹۵۸

جعفر قادری در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز:

مالیات بر سوداگری جلوی شوک‌های اقتصادی را می‌گیرد/دلالان به فاصله طبقاتی دامن می‌زنند

مالیات بر سوداگری جلوی شوک‌های اقتصادی را می‌گیرد/دلالان به فاصله طبقاتی دامن می‌زنند

نماینده مجلس بیان کرد: نقش مالیات بر سوداگری این است که جلوی شوک‌های اقتصادی را بگیرد. وقتی یک شوک تورمی در کشور ایجاد می‌شود، حقوق‌بگیران، بازنشستگان و شاغلان دستگاه‌های اداری که درآمد ثابت دارند، بیشتر از همه از این نبود تعادل‌ ضرر می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره آخرین وضعیت بررسی طرح مالیات بر سوداگری در صحن علنی مجلس، گفت: طرح مالیات بر سوداگری هم‌اکنون در دستور کار و در حال بررسی توسط نمایندگان مجلس است. تاکنون تعدادی از مفاد آن مصوب شده و سایر مفاد آن در روزهای آتی بررسی خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که طرح مالیات بر سوداگری تا چه حد می‌تواند جلوی سوداگری در بازار خودرو، مسکن و طلا را بگیرد، بیان کرد: بازار ارز، سکه، زمین، مسکن و خودرو به هم وابسته هستند و وقتی که کنترلی برای نگهداشت قیمت آنها نداشته باشیم، به محض اینکه تکانه‌ای در اقتصاد اتفاق می‌افتد این تکانه نه‌تنها اثرش را در یک بازار، بلکه بر تمام بازارها نشان می‌دهد.

این نماینده مجلس افزود: وقتی که تاثیر یک موضوع سیاسی، یک موضوع داخلی یا خارجی، تحریم یا شوک ناشی از اعتراضات به اقتصاد کشور وارد شود، بلافاصله این شوک باعث می‌شود که قیمت‌ها تغییر کنند و در نتیجه، باعث افزایش حجم نقدینگی توسط دولت یا افزایش فروش اوراق مالی اسلامی هم می‌شود.

قادری اذعان داشت: این شوک می‌تواند بلافاصله منجر به افزایش قیمت بعضی از کالاها نیز شود. وقتی یکی از آنها افزایش قیمت پیدا کند، این شوک ناشی از افزایش قیمت به سایر بازارها هم سرایت پیدا می‌کند و باعث می‌شود که این نبود تعادل به سایر بازارها هم تسری پیدا کند.

افرادی که نقدینگی در دست دارند نیز در این شوک اقتصادی ناشی از شوک درونی و بیرونی اقتصاد، نقدینگی‌هایشان را به سمت خرید هر کدام از این کالای سرمایه‌ای منتقل می‌کنند و از این رو، بیشترین ضربه به بخش تولید وارد می‌شود.

وی توضیح داد: وقتی نقدینگی به سمت خرید این کالاهای سرمایه‌ای می‌رود، بخش‌های تولیدی هم احساس می‌کنند که در این شرایط، اگر بخشی از دارایی‌هایشان را تبدیل به سکه، ارز، خودرو و زمین نکنند، ضرر می‌کنند و این باعث می‌شود که مشکلات جدی در اقتصاد ایجاد شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین ما نیاز به یک ابزار سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری داریم که جلوی این شوک را بگیرد. یکی از این ابزارها طرح مالیات بر سوداگری است که می‌تواند تا حدودی جلوی این تغییر رفتارها و نااطمینانی‌ها را بگیرد.

طرح مالیات بر سوداگری چه نتایجی به دنبال دارد؟

طرح مالیات بر سوداگری چه نتایجی به دنبال دارد؟

اخذ مالیات از دلالان برای جلوگیری از فاصله طبقاتی

وی در ادامه درباره فاصله طبقاتی که با سودهای هنگفت دلالان در کشور به وجود می‌آید، توضیح داد: وقتی سوداگران در کشور ما سودهای هنگفتی به دست می‌آورند و مالیاتی نمی‌پردازند، می‌توانیم با مکانیزم مالیات بر سوداگری از آنها مالیات اخذ کنیم تا به این وسیله، این سرمایه جهت سوداگری به بازارها سوق داده نشود و به این وسیله، سرمایه‌های موجود در کشور، در حوزه تولید وجود داشته باشد و باقی بمانند و چرخ‌های تولید را در کشور به چرخش در بیاورند.

قادری ادامه داد: نقش مالیات بر سوداگری این است که جلوی این شوک‌ها و تلاطم‌ها را بگیرد. وقتی یک شوک تورمی در کشور ایجاد می‌شود، حقوق‌بگیران، بازنشستگان، شاغلان دستگاه‌های اداری و و شاغلانی که درآمد ثابت دارند، بیشتر از همه از این نبود تعادل‌ها ضرر می‌کنند.

این نماینده مجلس یازدهم در انتها بیان کرد: این نبود تعادل‌ها منجر به تخصیص نامناسب منابع می‌شود و پیامدهای سوءتوزیعی دارد. از طرف دیگر، مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می‌کند و علاوه بر این باعث می‌شود که بخشی از دارایی مردم که باید در بخش‌های تولیدی فعال شود، وارد حوزه سوداگری و از چرخه تولید خارج شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینم جوک سال

  • ناشناس

    این تحلیل‌های آبگوشتی آخه تا کی؟؟؟ خودش میگه تاثیر این طرح تا حدودی است. یعنی در عمل هیچ.چرا هر چیزی برا اقتصاد ما تکانه درست می‌کند ؟؟ تولید و منایع تولید از ۱۸ سال قبل رو به نزول. هر چی که فکر کنید ، و با هر پیشتی دلار و طلا بالا میره . پس لازمه تولید از کاهشی در بیاد و افزایشی شود. حالا برا این طرح عملی بده ، داداش

  • ناشناس

    90 درصد همین دلالت کارکندای خود دولتن که خیلی راحت میرن ۳۰۰ میلیون وام میگیرن میرن طلا و دلار میخرن

  • Salivan

    از دلالی و سوداگری نه تنها باید مالیات سنگین(بالای ۸۰ درصد) اخذ بشه بلکه می بایست قوانین بازدارنده و حتی مجرمانه براش وضع گرد.
    چون با این کار سفره رو از کف مردم میکشن!!!

  • ناشناس

    واقعا بی عقلید بجای این مالیات بر عقل تورمی که ایجاد کردید را کنترل کنید مشکل از عملکرد شماست

  • ناشناس

    با همین تولید تولید گفتن تون پدر کشور رو در آوردید خیلی از تولید کننده ها مشکل فروش دارن کشور ما بازرگان و فروشنده خوب کم داره