کد مطلب: ۲۲۰۲۰۴

عربستان رابطه تجاری خود را با برخی شرکت‌های آلمانی قطع می‌کند

عربستان رابطه تجاری خود را با برخی شرکت‌های آلمانی قطع می‌کند

در پی تنشی که مدتی پیش بر سر استعفای نخست‌وزیر لبنان میان عربستان سعودی و آلمان درگرفت، این کشور بنا دارد روابط تجاری غیرضروری خود را با شرکت‌های آلمانی قطع کند. این در حالی است که دولت آلمان برترین شریک تجاری این کشور است.

عربستان سعودی، به سبب تنش دیپلماتیک با آلمان که شریک تجاری برتر این کشور به شمار می‌رود، از حجم معاملاتش با برخی شرکت‌های این آلمانی می‌کاهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته دو منبع که نخواستند نامشان در این مورد فاش شود، در پی سخنانی که «زیگمار گابریل»، وزیر خارجه وقت آلمان در ماه نوامبر به زبان آورد، به سازمان‌های دولتی عربستان گفته شده از تجدید قراردادهای غیرضروری با شرکت‌های آلمانی خودداری کنند. تجارت‌های ضروری به گفته آن‌ها به شکل سابق ادامه دارد.

تنش میان عربستان و آلمان باعث ایجاد نخستین کدورت آشکار با یک متحد اروپایی از سال ۲۰۱۵ شد؛ زمانی‌که این کشور سفیرش را برای مدت کوتاهی به سوئد فراخواند.

حکومت عربستان پس از به قدرت رسیدن «محمد بن سلمان» ۳۲ ساله، پادشاه جدید این کشور، سیاست خارجی بی‌پرواتری را پیش گرفته است.

یکی از قراردادهایی که در این راستا در معرض تهدید قرار دارد تحت‌الحمایه بودن «دویچه بانک»، شرکت خدمات مالی و بانکداری آلمانی، در این کشور است که نقشی اساسی در برنامه عمومی و اساسی شرکت سعودی «آرماکو»، شرکت ملی نفت عربستان سعودی دارد که می‌تواند به گفته سه منبع آگاه، بزرگ‌ترین فروش سهم در طول تاریخ باشد.

دویچه بانک، با پیش‌بینی این‌که ارزش بازار سهام عربستان به‌خاطر وضعیت بازار و چشم‌انداز بهبود ارزش سهام و اوراق قرضه بالاتر می‌رود، در این کشور ۹۰ نفر به تعداد کارکنان خود افزوده است، حال آن‌که این شرکت در دیگر شعب خود از تعداد کارمندانش کاسته است.

سهام سرمایه‌گذاران بین‌المللی در عربستان، به‌رغم مبارزه با فساد که از ماه نوامبر در این کشور آغاز شد و صدها نفر از ثروتمندان این کشور، میلیاردرها و وزرای کشور را دربر گرفت، همچنان بالا است.

بانک‌های جهانی سرمایه‌گذاری عملیات‌شان را در این کشور تقویت می‌کنند تا از فرصت‌های تجاری به‌دست آمده در پی طرح‌های دولت برای خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرنفتی بهره ببرند.

به گفته دو منبع، انتصاب دولت جدید آلمان، از جمله «هیکو ماس» به‌عنوان وزیر خارجه، می‌تواند فرصتی برای کاستن از تنش میان دو کشور باشد.

مرکز ارتباط بین‌المللی عربستان اعلام کرد که اطلاعی در این باره ندارد و بنابراین نمی‌تواند نظری در این مورد بدهد. دویچه بانک از هرگونه اظهارنظر این باره خودداری کرد. یک سخنگوی دولت آلمان نیز اظهارنظر در این باره را رد کرد.

تنش میان دو کشور زمانی تشدید شد که گابریل در ۱۳ نوامبر در بروکسل، پس از استعفای ناگهانی «سعد حریری»، نخست‌وزیر لبنان، این کشور را «ملعبه» عربستان سعودی خواند. عربستان سعودی این موضع را محکوم کرد و کمی بعد سفیرش را از آلمان برای رایزنی فراخواند.

شاهزاده محمد در رابطه با مسائل مربوط به امنیت ملی بسیار ستیزجویانه عمل کرده است، به‌ویژه در مورد ایران، رقیب این کشور در منطقه. عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ ائتلافی علیه انصارالله تشکیل داده و بارها مواضع آن‌ها را بمباران کرده است و در سال ۲۰۱۷ روابطش را با قطر در پی رابطه‌اش با ایران به‌کلی قطع کرد.

بنا بر آماری که بلومبرگ ارائه کرده، آلمان برترین شریک تجاری عربستان در اروپا است و همچنین سومین منبع واردات از این کشور است.

«جو کیسر»، رئیس شرکت «زیمنس»، اغلب رابطه نزدیک شرکت خود با عربستان سعودی را بسیار ستوده است. شرکت زیمنس در سال گذشته سفارش بزرگی برای پنج توربین گازی از این کشور گرفته است که از آن برای استخراج گاز در سایت «فدهیلی» استفاده خواهد شد.

این شرکت همچنین در حال کار بر روی یک توربین گازی در بخش شرقی این کشور است. سخنگوی زیمنس از اظهارنظر درباره تنش سیاسی خودداری کرد.

«تیزنکروپ»، شرکت غول‌پیکر آلمان در زمینه فولاد و آسانسور، تامین‌کننده بزرگ بخش صنایع دریایی عربستان است و برای این کشور زیردریایی می‌سازد و قرارداد بزرگی هم در مورد بخش آسانسور این کشور دارد.

محمد بن سلمان در حال حاضر و در میانه سفر به بریتانیا و ایالات متحده در تلاش است صنعت دفاعی کشورش را بیش از پیش تقویت و سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، در تاریخ ۲۰ مارس از او در کاخ سفید پذیرایی خواهد کرد. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که بن سلمان بر سر ۶۵ میلیارد پوند (۹۱ میلیارد دلار) تجارت دوسویه و سرمایه‌گذاری در سال‌های آتی با «ترزا می»، نخست‌وزیر برتانیا در هفته گذشته توافق کرد.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.