خبر مهم:

کد مطلب: ۳۶۹۲۵۱

عرضه یک میلیون بشکه نفت سنگین برای اولین بار

عرضه یک میلیون بشکه نفت سنگین برای اولین بار

توقف معافیت صادرات نفت ایران به کشورهای طرف تجاری ایران که اخبار آن در روزهای اخیر به مهم‌ترین‌ موضوعات بازار جهانی نفت تبدیل شده و باعث افزایش قیمت در این بازار شده است، بار دیگر بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای فروش نفت افزوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارشناسان معتقدند با توجه به مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد، اکنون بخش خصوصی می‌تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند اما تجربه کشور در سال ۹۷ نشان داد که هنوز نمی‌توان روی ظرفیت بورس انرژی به‌ طور کامل حساب کرد زیرا عرضه‌های صورت گرفته در این بازار در سال گذشته چندان چنگی به دل نمی‌زند.

با این حال طبق قانون بودجه قرار است در سال‌ جاری پنج میلیون بشکه نفت خام سبک، سنگین و میعانات در بورس انرژی عرضه شود اما آیا این مهم محقق خواهد شد؟

بررسی بازار جهانی نفت نشان می‌دهد قطع معافیت‌ها برای خریداران نفت ایران قیمت را افزایش داده و این مساله نگرانی‌هایی را در برابر اقتصاد جهان قرار می‌دهد اما آیا بخش خصوصی می‌تواند در این شرایط نفت را در بازارهای جهانی به فروش برساند؟

برخی کارشناسان پیشنهادهایی برای این موضوع دارند.

به‌ عنوان مثال رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی معتقد است می‌توانیم ظرفیت توسعه تبدیل مواد خام نفتی به فرآورده‌های نفتی را به‌ وجود آوریم و با تولید محصولات تکمیلی و با ارزش افزوده بالا، این گونه محصولات را به بازار‌های منطقه عرضه کنیم.

رضا پدیدار معتقد است جایگزینی صادرات فرآورده‌های نفتی به‌ جای صادرات نفت‌ خام شاید از سوی دولت قدری سخت باشد، اما از نظر بخش خصوصی عملیاتی است، ضمن اینکه در هیچ‌ جایی از قوانین و مقررات، بخش خصوصی تحریم نیست، بنابراین بخش خصوصی می‌تواند از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل خود استفاده کند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: از ۱۵ کشور منطقه حدود ۱۲ کشور به فرآورده‌های هیدروکربوری نیاز مبرم دارند که می‌توانیم آن را به‌صورت محموله‌های کوچک و متوسط در کشور آماده و صادر کنیم.

پدیدار افزود: ما حتی می‌توانیم به بخشی از کشور‌ها که با ما به‌ صورت تهاتری در ارتباط هستند، نفت‌ خام را به‌ صورت تهاتری صادر و محصولات مورد‌نیاز خود را دریافت کنیم.

با این حال دولت همچنان طبق قانون نفت را در بورس انرژی عرضه خواهد کرد.

به‌ عنوان مثال هفته آینده (سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت) شاهد عرضه یک میلیون بشکه نفت خام سنگین با قیمت ۶۳ دلار و ۵۱ سنت خواهیم بود که اطلاعیه عرضه آن دیروز منتشر شد.

به نقل از شرکت ملی نفت ایران، اطلاعیه نخستین عرضه نفت‎ خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۶۳ دلار و ۵۱ سنت برای هر بشکه منتشر شد.

به گزارش شرکت ملی نفت ایران «شرایط عرضه مانند عرضه نفت خام سبک است.

امکان واریز پیش پرداخت شش درصد به‌صورت ارزی فراهم است و برای تسویه باقی‌مانده وجه‌المعامله، خریداران می‌توانند از سازوکارهای ارزی مورد تایید شرکت ملی نفت ایران استفاده کنند.

همچنین خریداران می‌توانند تا چهار ماه پس از انجام معامله محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در سایر مناطق منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران امکان‌پذیر است.

علاوه بر این، در صورت درخواست خریداران امکان تحویل محموله به‌صورت زمینی از مخازن نفت پالایشگاه تبریز نیز امکان‌پذیر شده است.»

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.