کد مطلب: ۶۸۶۷۱۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روزهای خونین بازار سرمایه/ علت ریزش بورس امروز چه بود؟

روزهای خونین بازار سرمایه/ علت ریزش بورس امروز چه بود؟

امروز شاخص کل با افت بیش از ۱۷هزار واحدی، کام بورسی‌ها را تلخ کرد. در این گزارش به بررسی علت سقوط بورس امروز می‌پردازیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس امروز در پایان معاملات، ۱۷هزار و ۳۵۴واحد سقوط کرد و روز تلخی را برای سهامداران رقم زد. به این ترتیب روزهای سرخ بورس ادامه یافت. اما علت ریزش بورس امروز چه بود؟

بی توجهی بازار به سیگنال‌های مثبت

در حال حاضر، عوامل بنیادی موجود در بورس می‌توانند اوضاع بد سهامداران را دگرگون کنند. با این وجود، به نظر می‌رسد که معامله‌گران توجهی به این سیگنال‌های مثبت ندارند.

گزارش‌های فصلی بسیاری از شرکت‌های بورسی از وضعیت خوب این شرکت‌ها حکایت دارند. رشد سوددهی شرکت‌ها و همچنین طرح‌های توسعه‌ای برخی از آنها، می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت خوب آنها در آینده باشد. اما نه تنها تقاضایی برای این شرکت‌ها در بازار وجود ندارد، عرضه‌کنندگان سهام در بازار جولان می‌دهند.

از طرف دیگر رشد تورم در ماه‌های اخیر هم نتوانسته بورس را سبزپوش کند. تورمی که در تیر ماه رکوردشکنی کرد و امیدی نیز برای بهبود آن وجود ندارد.

یکی از دلایل بی توجهی بورسی‌ها به این سیگنال‌ها، بی اعتمادی بوجود آمده در بین اهالی بازار است. بسیاری از مردمی که سال ۹۸ و ۹۹ به بورس دعوت شدند، زیان‌های سنگین را تجربه کرده‌اند. به همین دلیل این سیگنال‌های مثبت، توان جلب کردن دوباره اعتماد آنها و بازگرداندن پول مردم به معاملات سهام را ندارند.

کاهش سود بین بانکی هم جواب نداد

یکی از مطالبات اهالی بازار سرمایه در روزهای گذشته، جلوگیری از رشد سود بین بانکی بود. بورسی‌ها که افزایش این نرخ در ماه‌های گذشته را یکی از عوامل افت بورس می‌دانستند، بارها نسبت به این موضوع اعتراض کردند. در واکنش به این اعتراضات، دولت و بانک مرکزی در ۶مرداد ماه، نرخ سود بین بانکی را از ۲۱.۳۱درصد به ۲۱.۱۳درصد کاهش دادند. با این وجود، نه تنها بازار واکنش مثبتی به این موضوع نشان نداد، بلکه امروز یکی از سنگین‌ترین افت‌های روزهای گذشته را رقم زد.

سایه سنگین مذاکرات بر سر بورس

یکی از مهم‌ترین ابهاماتی که همیشه پیرامون معاملات بورس وجود داشته و ریسک معامله را برای بورسی‌ها بالا برده، آینده مذاکرات هسته‌ای است. مذاکراتی که ماه‌ها است بر بورس سایه انداخته و هرگونه خبر منفی از آن، واکنش شدید بورسی‌ها را در پی دارد. هرچه به نتیجه رسیدن این مذاکرات طولانی شود و این ابهامات ادامه پیدا کنند، واکنش منفی بازار به آن ادامه خواهد داشت.

علت سقوط بورس امروز تکنیکالی بود؟

به عقیده کارشناسان، شرایط تکنیکالی بازار نیز، یکی از علل سقوط بورس امروز بوده است. تکنیکایست‌ها اعتقاد دارند که بررسی روند شاخص کل، از ادامه کاهش آن حکایت دارد. تحلیل تکنیکال، این سیگنال را به بازار می‌دهد که هدف بعدی شاخص کل، سطح یک میلیون و ۳۵۰هزار واحد است. به این ترتیب، فروشندگان برای جلوگیری از زیان، به تکاپو افتاده‌اند.

بازگشایی سرخ «شفن»

یکی از علل تشدید سقوط بورس امروز، بازگشایی نماد پتروشیمی فناوران بود. نماد شفن پس از توقف معاملات در تاریخ سوم مرداد ماه، به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، امروز بازگشایی شد. این بازگشایی اما افت ۲۸درصدی قیمت نماد «شفن» را در پی داشت. به این ترتیب نماد «شفن» به تنهایی شاخص کل را بیش از دو هزار و ۵۰۰واحد کاهش داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسینی

    دیگه کار بورس تموم شد از یک میلیارد سال۹۹فقط۱۵۰میلیون داشته باشی با آن تورم و گرانی چقدر باید بورس رشد کنه تا به ارزش واقعی پولت برسی

  • ناشناس

    اخه بورسی که دو سال است منفی است دیگه علت میخواهد

  • ناشناس

    از صبح امروز باز سبز خواهد شد بورس جای برای ریزشدندارد

  • ناشناس

    پول هاتونو بکشید بیرون تل به خاک سیاه ننشستید تمام

  • احمد اعتمادی

    برادر محترم رییسی روسای اقتصادی دولت ما در انتخاب شما با نظر به ثحبتهاتون در مورد بازار سرمایه اعتماد کردیم شایسته نبود در دوره روحانی در بورس نابود بشیم در دوره شما پودر بشیم خدا رو در نظر داسته باشید و در فکر سیل زده گان دوباره بورس و بازار سرمایه و بیگناهان در این عرصه باشید

  • علی

    امروز میخوام دلیل واقعی وضعیت این روز های بازار رو بهتون با رسم شکل بگم.این مصاحبه ی ۱۹ اردیبهشت عشقی هستتمام افت و وضعیت بازار در همین چند کلمه خلاصه شده.حالا دلیلش رو میگمدر ۱۹ اردیبهشت وقتی اقای عشقی این جمله رو گفت که جبران بی اعتمادی زمان بر خواهد بود
    زمانی بود که بازار تقریبا درست شده بود داشت رشد میکرد
    ارزش معاملات بالای ۶ هزار الی نزدیک ۹ هزار میلیارد رسیده بود
    رکورد میشکست..دقیقا اقای عشقی همون موقع در این مصاحبه گفت برگشت اعتماد زمانبر خواهد بود!!!!یعنی چی؟ یعنی قرار نیست اجازه بدن بازار رشد کنه و جلوی رشد اخیر رو هم میگیرن.دلیل بعدی سیاست سازمان و اقای عشقی
    و خاندوزی پشت پرده و‌شورای بورس
    پیچیده کردن شرایط و اوضاع بازار سرمایه و نا گزیر کردن سهامدار برای رفتن به سمت سرمایه گذاری غیر مستقیم که خودش اشاره کرده اینجا
    و رفتن به سمت صندوق هاست. که در چند وقت اخیر میبینید پول خارج و وارد صندوق ها میشه..

  • ناشناس

    دلیل نیاز نداره ، هروقت تابلو سبز شد دلیلش بگو.
    در کشور ما همیشه تابلو بورس قرمز بوده.

  • DAVAR

    این نظریه پرداز که میگوید رونق بورس با افزایش تورم همگراست به این سوالات پاسخ دهد
    1-افزایش تورم منجر به کاهش پس انداز ملی میگردد و توان سرمایه گذاری ملی را کاهش میدهد و این کاهش منجر به کاهش ورود پول به بازار خواهد شدومالا ایا میتوان به رونق بازار پس از تورم مطمئن بود؟
    2-کاهش ارزش پول ممکن استئ منجر به افزایش ریالی قیمت سهام گردد که در این صورت ثروت و معادل ارزش جایگزینی سهام در اتی با توجه به کاهش ارزش ریال ناشی از تورم منجر به زیان سرمایه گذار نخواهد گردید؟ و این ریسک را چگونه میتوان مهار کرد؟
    3-در زمانی که ارزش معاملات در بازار بدهی قریب هفت برابر بازار سهام هست وبازار امروز عمتا در اختیار اوراق بدهی انهم عمدتا اوراق دولتی است میتوان به رونق بازار با توجه به سررسید شدن اوراق سنوات قبل و بهره انها که باید نقد دولت پرداخت کند و اینکه کسری بوده سال جاری نیز در نظر گفته شود قابل تامل نیست؟

  • ناشناس

    ریزش بورس تنها دلیلش اقتصاد فلج است.

  • ناشناس

    حباب بورس کجاست..
    شستا ۶ هزار تومانی الان ۹۰ تک تومن
    خودرو ۷۰۰ تومن الان ۱۷۰ تومن
    تمام سهما به قیمت عرض اولیه روی تابلوست!!!