کد مطلب: ۵۹۰۷۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

علت سقوط شاخص بورس چیست؟ / ۸ پیش‌بینی از آینده بازار سهام

علت سقوط شاخص بورس چیست؟ / ۸ پیش‌بینی از آینده بازار سهام

بار دیگر شوک در بازار سهام. این بار ریزش بیش از یک درصدی در تنها یک ساعت و سقوط شاخص بورس به کانال ۱٫۳ میلیون واحدی. علت چیست؟ آینده بازار سهام چطور پیش‌بینی می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روند نزولی شاخص بورس که با فروش اوراق دولتی در بازار سهام آغاز شده بود اکنون تشدید شده است. احتمال کاهش قیمت دلار به دلیل جدی‌تر شدن مذاکرات، دخالت‌های دستوری پی در پی مرتبط با بازار سهام و مهمتر از این دو عامل، فروش اوراق دولتی دست به دست هم داده‌اند تا بار دیگر سهامداران شاخص افت شدید شاخص بورس باشند.

بار دیگر شوک در بازار سهام. این بار ریزش بیش از یک درصدی در تنها یک ساعت و سقوط شاخص بورس به کانال ۱٫۳ میلیون واحدی. با این روند آینده بازار سهام چطور پیش‌بینی می‌شود؟

هشت کارشناس بازارهای مالی در گفتگوهای لایو ۱۰ روز اخیر تجارت‌نیوز به پیش‌بینی بازار سهام پرداخته‌اند که مختصر آنها را در زیر می‌خوانید:

نیما میرزایی: اگر دلار در امسال به ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کند، بهترین بازار سال‌های آینده بازار سهام خواهد بود اما در مقطع فعلی مهترین ریسک این بازار فروش اوراق دولتی است. تا پایان امسال شاخص با برجام احتمالا ریزش داشته باشد و بعد تا ۱٫۵ میلیون واحد تا پایان سال ممکن است برسد. بدون برجام هم با حفظ روند فعلی ممکن است تا پایان امسال شاخص کل بورس به رقمی بین ۱٫۶ میلیون تا ۱٫۸ میلیون واحد برسد.

مریم محبی: در کوتاه‌مدت به بازار سهام چندان خوش‌بین نیستم اما در بلندمدت مثلا سال ۱۴۰۱ شاید اوضاع بهتر شود.

میلاد صادقی: نقطه تعادلی در شاخص کل بورس ۱٫۴ میلیون واحد است و ممکن است شاخص تا ۱٫۷ میلیون واحد هم افزایش پیدا کند اما بعد از آن تا پایان سال احتمالا به ۱٫۵ میلیون واحد برسد. جهش بورس ممکن است از سال ۱۴۰۳ شروع شود.

مجتبی دیبا : به نظر می‌رسد کف شاخص کل ۱٫۴ میلیون واحد باش و سقف رشد آن تا پایان سال ۱٫۷ میلیون واحد است.

نیما آگاهی: تا پایان امسال حداقل شاخص کل به ۱٫۶ میلیون تا ۱٫۷ میلیون واحد می‌رسد اما اگر قیمت‌گذاری دستوری برداشته شود تا دو میلیون واحد هم محتمل است منتها اگر قیمت‌گذاری دستوری برداشته شود.

محمد حشمتی: در حال حاضر ارزان‌ترین دارایی بازار سهام است اما بعید است شاخص تا پایان سال به دو میلیون واحد برسد و احتمالا تا پایان امسال تا ۱٫۷ میلیون رشد کند.

علی صادقین: شاخص بورس با روند فعلی احتمالا تا پایان امسال به رقمی بین یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد تا ۱٫۵ میلیون واحد برسد.

مهدی سماواتی: به نظر می‌رسد شاخص کل بورس تا پایان امسال نوسانی معادل منفی ۱۰ تا مثبت ۲۰ درصد نسبت به مقطع کنونی را تجربه کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینها چی میگویند اگر پول و اعتماد به بورس برگردد شاخص رشد میکند وگرنه از پهن گاو کم ارزشتر میشود

  • کاوه.کعبی

    دوستانی که از خریدهای سال۹۹در ضرر بودند اکثرا یا درفرصتهایی باضررکمترفروخته اندویا بتدریج میانگین کم کرده اند. جمعی هم هستنداحتمالاباهمان قیمت خرید۹۹سهمشان دست نخورده(ازنظرقیمت) در پرتفویشان موجوده که متاسفانه پاک شدن کل ضرر این جمع خیلی سخت بنظرمیرسه! اونایی که بتدریج میانگین کم کرده اندانشاله میشه درآینده امیدوار بودکه ضرراشون کمتریا پاک شود. بقیه سهامداران هم بنظر بنده بهیچ عنوان توی این مقطع اگه پول لازم نیستند باضرر نفروشن و حتی اگه توان مالی دارند تو منفیهای بعدی(قیمتهای مناسب بعضی سهمهای ارزنده) خریدکنن حتما سودخوبی عایدشان میشه.خودم تو اکثر قیمتهای منفی و کف قیمتی خریدمیزنم.البته این نطرشخصی بنده است و تشویقی برای خریدوفروش نیست. هرکسی میتونه نظرش رو نسبت به وضعیت بورس بیان کنه و الزاما سیگنال خریدوفروش نیست.موفق باشید

  • بدبخت بورسی

    میخوان دماغ د رست کنند چشم کور می‌کنند. تا اداره امور بدست ارازل واوباش باشه هیچی درست نمیشه

  • کوروش

    توی این شرایطی که دولت با فروش اوراق بدهی هزینه تمام شده را با دو تا سه برابر رقم واقعی داره اداره میکند …فروش این اوراق یعنی تحمیل سنگین ترین بحران مالی و بدهی دولت که سالهای بعد به ورشکستی سوق می ده ..حتی الان هم نمی تونه سر رسیده اوراق را پاس کنه مجبور پول چاپ کنه و تورم ایجاد کنه بدتر این که استقراض از بانک مرکزی فاز بعدیش برای پاس کردن بدهی و سر رسیداوراق ش است خواب بانک مرکزی دلار نفتی نداره باید ریال چاپ کنه…مشخص که ته این همه نادانی وزرای اقتصاد بانکی و دولتی به کجا می رسه شاید اوراق بدهی در امریکا می تونه کنترل تورم کند چون تورم یک درصدی دارند و نه این ایران که هر ماه 40 درصد تورم داره ، اوراق بدهی یعنی ورشکستی کامل دولت.

  • آرش

    لطفاً مسئولین محترم هر چه زودتر به تجارب و علوم کارسناسان خبره عرصه بازار سرمایه توجه کنید! خروج بازار سرمایه از اهرمهای تقیدی و دستوری !
    ۱. تعیین مبنا و معیار حجم به عهده خود شرکت
    ۲. تعیین شناوری بر عهده خود شرکت و اگر احساس صیانت می کنید در محدوده بازه ای علمی
    ۳. حذف فاصله های بین اردری و ردیف های معاملاتی عین یک دستور قابل کنترل کردن قیمتی نیست سهم !
    ۴. دادن اختیار به دامنه نوسان یا آزاد سازی البته با اختیار کنترل ریسک
    با تشکر از کارشناسان محترم تئوری های فوق برگرفته از نظرات اساتید مجرب بازارهای مالی و سرمایه است .

  • دلسوز زیان دیده

    سرمابه گداری در بورس نشان می دهد اشتباه است .ما که کل داریمان را از دست دادیم.انها دوست دارند سرمایه گدار خارجی جذب کند که با رفتارهای تنش زا امکان ندارد .با این بازار هم سرمایه گذار داخلی از بورس خارج می شود .پس سیاست دولت برای چرخندن چرخ کارخانه ها از کجا تامین می شود

  • ناشناس

    شرم اوره که هیجپچ مسولی به روی خودش نمیارن.مردم بیچاره شدن

    • ناشناس

      بزرگترین اشتباه زندگی ام این بود که گول خوردم وپس انداز چندین ساله ام را توی بورس گذاشتم

  • م ح

    با سلام به ریاست محترم خصوصی سازی و ریاست محترم سازمانها بهزیستی و خیرین محترم عضو بهزیستی هستم حدود ۲۰ سال بیشتره پنج ساله یرای سمعک گوشم درخواست دادم و چندین بار حضوری پیگیر شدم اصلا انگار نه اصلا براشون مهم باشه درخواستم یا چندین بار حضوری پیگیرش شدم در اثر حادثه تصادف موتور رک گوشم پاره شده و صدای وزوز گوشم چندین ساله ازار اذیتم میده سپاسگزارم پیگیری کنید و جهزیه دخترم توان خریدش ندارم باز درخواست و پیگیری کردم اصلا گوش نمیدن و سه تا معلولیت شدید دارم اعصاب روان و گوشم و دست راستم همشون شدید برامون حق پرستاری واریز نمیکنند اونم نامه و پیگیرش شدم چنین بار اصلا کسی نیست بدادمان برسه … سمعک … جهزیه دخترم …پرداخت حق پرستاری … و خونه ی اجاره ای مینشینم درخواست دادم و چندین بار گفتند ثبت نام کن برای مسکن رایگان معلولان چندین بار ثبت نام کردم خونه ای ندیدم سرپرست پنج عضو خانواده هستم شدید نیازمند خانه هستم مگر گناه ما معلولان چیه جز معلولیت؟ نه توان خرید سمعک ونه توان خرید جهزیه دخترم ونه توان وام مسکن نداریم سهام عدالت هم فروختیم تا یه خونه بخریم اونم واریزش نگردند از مسعولان محترم تقاضا دارم آجزانه نسبت به مشگلات اینجانب زسیدگی کنند پاره ای مشگلاتم حل کردد بی نهایت سپاسگزارم
    کد ملی 1580791786 از سال ۹۹ سهام عدالتمان فروش گذاشتیم

  • آرش

    البته نظر مربوط به دامنه نوسان آزاد در مقطع فعلی بازار سرمایه از دید شخصی فرای کارشناسان محترم منطقی و قابل اجرا نیست بدلیل حجم بی اعتمادی به بازار و نوسانات غیر پیش بینی

  • ناشناس

    سهامداران عزیز باید تکنیکال …صبر ایوب را اتخاذ کنن …که ممکن هست بعد یک قرن جواب بده