کد مطلب: ۳۵۵۸۱۲

میزگرد سه عضو گروه ائتلاف برای فردا در تجارت‌نیوز:

ایجاد فضای گفتگو مهمترین دستاورد ماست / در حوزه کارت بازرگانی، اتاق خطایی نکرده است

ایجاد فضای گفتگو مهمترین دستاورد ماست / در حوزه کارت بازرگانی، اتاق خطایی نکرده است

سه عضو گروه ائتلاف برای فردا می‌گویند: با آنکه به برخی نظرات بخش خصوصی توجهی نمی‌شود اما نمره عملکرد اتاق هشتم 20 است. امیدواریم دولت به بخش‌خصوصی دوره نهم اعتماد کند. 

به گزارش تجارت‌نیوز، گروه ائتلاف برای فردا که بیشترین کرسی هیات نمایندگان دوره هشتم اتاق بازرگانی تهران را در اختیار دارد، این بار نیز با کمی تغییر آرایش قرار است در کارزار نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تهران شرکت کند. محمدرضا بهرامن، محمد لاهوتی و سید رضی آقا میری به عنوان سه عضو گروه انتخاباتی «ائتلاف برای فردا» در تجارت‌نیوز حاضر شدند تا از رویکرد و مواضع‌شان نسبت به نهمین انتخابات اتاق بازرگانی سخن بگویند. مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

تجارت‌نیوز: در دوره هشتم اتاق بازرگانی شاهد تکرار صدور بخشنامه‌های مهم تجاری و اقتصادی بوده‌ایم. سال 97 تصمیمات خلق‌الساعه زیادی از سوی دولت و تصمیم‌سازان اخذ شد. حال اتاق بازرگانی در دوره هشتم در حل مسائل و چالش‌های بخش خصوصی چه اقداماتی انجام داده است؟

محمدرضا بهرامن: در این زمینه باید به پرونده کاری اتاق هشتم طی چهار سال گذشته اشاره‌ای داشته باشم. کشور ما به طور ناخودآگاه در مسیر بحران‌ها قرار گرفته و همین موضوع می‌تواند بر نحوه اقتصاد ما اثر بگذارد. بنابراین زمانی‌که در حوزه اقتصادی تصمیمات مختلفی اخذ می‌شود به نحوه فعالیت مادر تشکل‌ها یعنی اتاق بازرگانی به طور ناخود آگاه تاثیرات مثبت و منفی می‌گذارد.

اتاق بازرگانی تهران در قلب پایگاه سیاسی و اقتصادی ایران قرار گرفته و با توجه به موقعیت جغرافیایی برخی وظیفه خاص را برعهده دارد.

زمانی‌که موضوع قراردادهای برجام خبرساز شد اتاق بازرگانی تهران به عنوان تشکل بخش خصوصی گام‌های رو به جلویی را برای جذب سرمایه و رشد فضای اقتصادی کشور انجام داد.

3TAI

رضی میری، محمد لاهوتی و محمدرضا بهرامن در میزگرد تجارت‌نیوز حاضر شدند.

در دوره هشتم اتاق بازرگانی حرکت‌های نویی برای جذب سرمایه‌های خارجی آغاز شد. ارتباط با سفارت‌خانه‌ها و چانه‌زنی با رایزن‌های بازرگانی برای جذب سرمایه‌ها و برگزاری همایش‌ها برای معرفی پتانسیل‌های اقتصادی ایران برای برخی سرمایه‌گذاران از جمله اقداماتی بود که انجام شد.

در دوره تحریم ایجاد ارتباط با نمایندگان اکثر کشورهایی که به نوعی با ما ارتباط تجاری داشتند مهمترین اقدام ماندگار نمایندگان بخش خصوصی است که در دوره هشتم مهیا شد.

نقش اتاق‌های بازرگانی هم رایزنی با کشورها برای معرفی پتانسیل‌هاست. در حقیقت اتاق‌های بازرگانی علاوه بر رسیدگی به موضوعات داخلی باید ارتباط با جهان را هم در دستور کار قرار دهند. باید به صراحت اعلام کرد که اتاق بازرگانی دوره هشتم بهتر از دولت توانست در رایزنی با کشورها و معرفی پتانسیل‌ها ایفای نقش کند. حال با این وجود این پرسش مطرح می شود که آیا دولت‌ها توانستند از فضای برجام و مذاکرات تجاری به خوبی استفاده کنند؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که برقراری ارتباط یا عدم اراتباط به سیاست دولت باز می‌گردد.

چنانچه بخواهیم در چهارچوب اتاق بازرگانی رفتار دولتی‌ها را مورد تحلیل قرار دهیم باید بگوییم که میان دولت و اتاق باید اعتماد فی مابین وجود داشته باشد. به صراحت باید اعلام کرد که اتاق بازرگانی تهران در دوره هشتم فرصت اعتماد کردن لازم را در اختیار دولت قرار داد.

در حوزه اقتصادی چنانچه در ادامه راه با آسیب‌های متعدد رو به رو می‌شدیم کمیسیون‌های تخصصی که متشکل از اعضا اتاق تهران بودند را برای برطرف‌سازی چالش‌ها بسیج می‌کردیم تا با ارایه برنامه منسجم به سران سه قوه مشاوره دهیم.

در حقیقت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در کنار دولت برای لابی‌گری‌ها در فضای بین‌الملل نقش موثری داشته و دارند.

در سال 97 شاهد نوسان در تصمیم‌گیری‌های دولتمردان بودیم و همین عامل باعث شد که اقتصاد از این نوع تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای آسیب ببیند اما در این مسیر تمام اتاق‌های بازرگانی در دوره هشتم نسخه مناسبی را برای درمان وضعیت موجود ارایه می‌دادند.

اتاق در دوره هشتم چه دستاوردهایی داشته و چه بیانیه‌هایی را در حوزه اقتصادی ارایه داده است؟ اسناد آن وجود دارد و نیازی به گفتن نیست. حالا برخی افراد بیایند و جار بزنند که اتاق بازرگانی در دوره هشتم اقدامی انجام نداده است. معتقدیم با حرف نمی‌توان ارزیابی کرد و گفت که گروه ائتلاف برای فردا چه کارهایی انجام داده یا نداده است. ایجاد فضای گفتگو مهترین اقدامی بود که گروه ائتلاف فردا فراهم کرد.

محمد لاهوتی: باید گفت که اتاق هشتم نسبت به دوره‌های گذشته اتاقی متفاوت بود؛ چرا که برای اولین بار 36 نفر از 40 نفر به طور یک دست از یک گروه و یک جریان وارد اتاق دوره هشتم شدند. بنابراین کار در اتاق بازرگانی هشتم به صورت گروهی بهتر پیش می‌رود و تنش کمتری دارد؛ با چنین رویکردی می‌توان مدعی شد که اتاق هشتم عملکردش نسبت به دوره‌های گذشته متفاوت است. البته این نوع گفتمان به این معنی نیست که در دوره‌های گذشته اقدامی انجام نشده بلکه در دوره‌های قبل برخی اختلاف نظرها باعث ‌شد که اقدامات به نتیجه نهایی نرسد و افراد بیشتر درگیر مسائل حاشیه‌ای باشند.

به عقیده ما در این دوره گروه ائتلاف برای فردا روش جدیدی را آغاز کرد و تعاملی که بین همه اعضا وجود داشت، باعث شد اتاق بیشتر به سمت اصلاح ساختار گام بردارد. ارایه آموزش و چگونگی برخورد به کارکنان اتاق، اصلاح نحوه مدیریتی دبیر کل، کوتاه کردن زمان صدور کارت‌های بازرگانی، نظرخواهی از اعضا اتاق در دوره هیات نمایندگان و … از جمله اقدامات مثبت اتاق در دوره هشتم است.

همچنین اتاق در حل موضوع اختلاف مالیاتی گام‌های مثبتی را برداشت. معاونت‌هایی که در اتاق تشکیل شد، همچون معاونت کسب و کار دستاوردهای خوبی را در حوزه رفع موانع تولید و کسب و کار ایجاد کرد.

رسیدگی به دفاتر کارفرمایان که از 10 سال به یک سال کاهش پیدا کرد. با پیگیری‌های اتاق تهران سازمان تامین اجتماعی مکلف شد در این بازه زمانی، اسناد و مدارک کارفرما را مورد رسیدگی قرار دهد.

سید رضی آقا میری: اینکه اتاق در دوره هشتم چه دستاوردهایی داشته و چه بیانیه‌هایی را در حوزه اقتصادی ارایه داده است، اسناد آن وجود دارد و نیازی به گفتن نیست. حالا برخی افراد بیایند و جار بزنند که اتاق بازرگانی در دوره هشتم اقدامی انجام نداده است. معتقدیم با حرف نمی‌توان ارزیابی کرد و گفت که گروه ائتلاف فردا چه کارهایی انجام داده یا نداده است. ایجاد فضای گفتگو مهترین اقدامی بود که گروه ائتلاف فردا فراهم کرد.

زمانی که از گروه 40 نفره ائتلاف برای فردا 36 نفر وارد اتاق شدیم همه به‌طور یک دست به گفتگوی دو جانبه پرداختیم.

برای اولین بار آقای نعمت‌زاده، وزیر صنعت 20 نفر را که نتوانستند در انتخابات وارد اتاق شوند به عنوان نماینده دولت به اتاق بازرگانی معرفی کرد که این کار را باید تحسین کرد. نعمت‌زاده از نادر وزرایی بود که به دلیل اینکه سهم بیشتری در بخش خصوصی داشت دست به چنین اقدامی زد.

معتقدیم در اتاق هشتم کوچک‌ترین تنشی میان فعالان بخش خصوصی ، نمایندگان دولت و افرادی که از گروه‌های دیگر وارد اتاق بازرگانی شدند وجود نداشت. حتی در ریاست کمیسیون‌ها نیز از افرادی استفاده شد که در گروه‌های رقیب ائتلاف برای فردا حضور داشتند.

پس اینکه گفته می‌شود اتاق در دوره هشتم عملکرد مثبتی نداشته، ادعای رد شده‌ای است؛ چرا که گروه ائتلاف برای فردا در اتاق هشتم سنگ بنای گفتگو را بنا نهاد، نتیجه این اقدام هم باعث شد افراد در گروه‌های رقیب در نهمین دوره انتخابات به ما بپیوندند.

علت خروج برخی افراد همچون پدرام سلطانی از گروه ائتلاف برای فردا هم این است که افراد به حضور نسل جوان در نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تاکید داشته و دارند.

گروه‌های رقیبی که مدعی هستند در دوره هشتم اتفاقی رخ نداده بیایند و بگویند که آیا خودشان در طول 40 سال گذشته به خاطر حضور افراد جوان صندلی‌هایشان را رها کرده‌اند؟

جامعه اقتصادی و حتی حاکمیت که از بیرون به بخش اقتصاد می‌نگرند باید به این نوع تفکر گفتمان، احترام بگذارد. این نوع تفکر موجب می‌شود عدم اعتمادی که بین دولت و بخش خصوصی حاکم است، برطرف شود.

7 7 1

محمد لاهوتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: دولت در نشست‌های بخش خصوصی نظرات این فعالان را می‌شنود اما خیلی به آن توجه نمی‌کند.

تجارت‌نیوز: درباره عدم اعتماد دولت به فعالان اقتصادی با سابقه کشور بارها از زبان بخش خصوصی صحبت‌های انتقاد برانگیزی مطرح شده است. با وجود آن که دولت و حاکمیت به بخش خصوصی اعتقادی ندارد چرا باز به طور مجدد قرار است در انتخابات اتاق بازرگانی شرکت کنید؟ فکر نمی‌کنید چنانچه در این دوره گروه دیگری حضور یابد می‌تواند در جلب رضایت دولت و حاکمیت موثر عمل کند؟

سید رضی آقا میری: در این برهه زمانی بدترین چیزی که ما از آن رنج می‌بریم این است که دولت به بخش خصوصی اعتماد ندارد.

محمدرضا بهرامن: نمی‌توان گفت که در این دوره دولت‌ها به صدای فعالان بخش خصوصی گوش نداده، بلکه از ابتدای پیروزی انقلاب هیچ‌گاه به جایگاه بخش خصوصی توجه نشده است. بنابراین عدم حرف شنوی ارتباطی به استقرار گروه ائتلاف برای فردا در اتاق بازرگانی دوره هشتم ندارد. معتقدیم حاکمیت و دولت در تصمیم‌گیری‌ها باید بیشتر به بخش خصوصی کشور میدان دهند تا شاهد کمرنگ شدن آسیب‌پذیری‌ها در حوزه اقتصادی کشور باشیم.

محمد لاهوتی: من معتقدم که دولت در نشست‌های بخش خصوصی نظرات این فعالان را می‌شنود اما خیلی به آن توجه نمی‌کند. اعتماد نداشتن یعنی اینکه دولت در مقابل ما موضع می‌گیرد، گارد دارد و مقاومت می‌کند. اما بنده واژه عدم اعتماد را قبول ندارم؛ چرا که اتفاقی در دوره هشتم در حوزه صادرات دولت موضوعی را تفسیر به رای کرد که نمونه آن را می‌توان به تصویب برنامه تسعیر نرخ ارز اشاره کرد.

اتاق بازرگانی تهران نسبت به این برنامه ورود پیدا کرد و جلساتی در دفتر معاون اول ریاست جمهوری برگزار شد و شاید نزدیک به دو ماه تلاش کردیم برگه تشخیص‌های چند ده میلیاردی که برای صادرکنندگان وضع شده بود را برایش جوابی بیابیم. در نظر داشتیم با برگزاری نشست‌های متعدد رای را به نفع صادرکنندگان از دولت بگیریم.

با سید کامل تقوی‌نژاد توافق کردیم که در چه شرایطی تسعیر نرخ ارز باید مشمول صادرکنندگان شود. همین نشست‌ها باعث شد رقمی بالغ بر 500 میلیارد تومان به نفع جامعه صادرکنندگان اخذ شود. چنانچه مستندات قانونی ما وجود نداشت و گوش شنوایی برای شنیدن سخنان ما نبود قطعا دولت با ما همراهی نمی‌کرد.

بنابراین حرف‌ها از سوی دولت شنیده می‌شود و به تلاش‌ها پاسخ داده می‌شود. معتقدیم دولت در خیلی از مواقع حرف ما را شنیده و در برخی مواقع دیگر نیز به صحبت‌ها توجه نداشته و ضرر و زیان آن را در بخش کلان اقتصاد دیده است.

متاسفانه صندلی‌های نمایندگان دولت در جلسه هیات نمایندگان خالی بود.

تجارت‌نیوز: برخی این ایراد را به اتاق بازرگانی دوره هشتم وارد می‌کنند که در این دوره اعضا با نمایندگان دولت ارتباط مستمری را نداشته‌اند و همین موضوع باعث بلاتکلیفی برخی برنامه‌ها شده است. این ادعا را قبول دارید؟

سید رضی آقا میری: در برنامه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ما همیشه گلایه داشته‌ایم که چرا نمایندگان دولت در این جلسات حاضر نمی‌شوند؟ متاسفانه صندلی‌های نمایندگان دولت در جلسه هیات نمایندگان خالی بود. البته به جز مجتبی خسروتاج و سید کمال سید علی مابقی افراد در جلسات مهم بخش خصوصی غایب بودند.

تجارت‌نیوز: در صحبت های بالا به دستاوردهای اتاق در حوزه تامین اجتماعی اشاره کردید. اتاق هشتم در حوزه مالیات چه دستاوردهایی داشته است؟ در حقیقت اتاق توانسته در حوزه مقابله با فرار مالیاتی اقدامی انجام دهد؟

محمد لاهوتی: در حوزه مالیات اگر دوره‌های قبلی مورد ارزیابی قرار گیرد شاهد خواهیم بود افرادی در هیات‌های حل اختلاف حضور داشتند که سال‌ها در این منصب فعالیت کردند. اما در دوره هشتم به نوعی جوان‌گرایی در حوزه مالیاتی اتاق تهران حکم‌فرما شد. افرادی در دوره هشتم به عنوان معتمدین بخش خصوصی در هیات‌های حل اختلاف انتخاب شدند و از آن به بعد نحوه دفاع از فعلان اقتصادی به شیوه‌های بهتری انجام شد.

در حوزه فرار مالیاتی هم باید یاد آور شد که این اقدامی است که حاکمیت باید بسترهای آن را فراهم کند. اولین مسئله‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که در قانون برنامه پنجم و ششم بر دولت تکلیف شده که صندوق‌های مکانیزه را در سطح شهر راه‌اندازی کند؛ این در حالی است که این قانون به دلیل هزینه‌های متعددی که به دولت تحمیل می‌کند، انجام نشد. عدم اجرای این قانون خود عاملی است که به فرار مالیاتی دامن می‌زند.

بنابراین بحث مالیات موضوعی حاکمیتی است که ابتدا باید زیرساخت‌های آن فراهم شود و براساس عدالت مطالبات مالی دولت وصول شود.

باید گفت که طی سال‌های اخیر روش‌های مختلفی برای عدم فرار از مالیات شکل گرفته که امیدواریم سال 98 با نصب صندوق‌های مکانیزه و ارایه فاکتور شاهد کاهش فرار مالیاتی باشیم؛ اجرای این قانون خود می‌تواند ابزاری برای مبارزه با قاچاق هم به شمار رود.

به این معنی که کالایی که مجوز ورود رسمی یا فاکتور نداشته باشند عملا یک فروشگاه نمی‌تواند کالای مورد نظر را خریداری و عرضه کند. بنابراین موضوع فرار مالیاتی به اشتباه در حوزه اتاق قرار گرفته است.

LAHOTI VA BAHRAMAN

محمدرضا بهرامن، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از عدم اعتماد دولت به بخش خصوصی گلایه می‌کند.

تجارت‌نیوز: چه ارگانی باید پیگیر این باشد که از کارت‌های بازرگانی سوءاستفاده‌ نشود؟

محمد لاهوتی: کارت بازرگانی چیزی نیست که افراد بخواهند از آن سواستفاده کنند. برای جلوگیری از برخی سواستفاده‌ها باید بسترها فراهم شود. به عنوان مثال زمانی‌که یک فرد مدرک گواهی نامه‌ اخذ می‌کند وقتی سهوا یا عمدا در تصادف به فردی خسارت می‌زند قطعا صادر کننده گواهی‌نامه مقصر نیست بلکه کسی که تخلفی را مرتکب شده باید پاسخ‌گو باشد. معتقدیم کارت بازرگانی ابزار اخذ مالیات نیست. امروز در دولت این موضوع را پیش‌بینی کردند که برای واردات از کالا چهار درصد به طور علی‌الحساب مالیات اخذ کنند. این یکی از روش‌هایی است که می‌تواند جلوی فراریان مالیاتی را بگیرد، تصمیم‌گیری درباره این موضوع در حیطه وظایف اتاق بازرگانی یا حتی سازمان صمت نیست بلکه در بخش کلان این نوع اقدامات درنظر گرفته شده است. بنابراین حاکمیت باید روش‌های شناسایی فعالان اقتصادی را به درستی رصد کند تا در این شرایط عدالت اجتماعی امکان‌پذیر شود.

از سوی دیگر باید عنوان کرد که اتاق‌های بازرگانی صادرکننده کارت بازرگانی نیستند؛ اتاق بازرگانی مدارک مورد نظر را از فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار دریافت و به وزارت صمت ارسال می‌کند. بنابراین درباره این موضوع نباید به اتاق دوره هشتم نقد وارد کرد.

باید گفت تا زمانی که رئیس سازمان‌های صمت در هر استانی مدارک مورد نظر را تائید نکنند اتاق بازرگانی نمی‌تواند کارت بازرگانی صادر کند. فقط کارت عضویت در حیطه وظایف اتاق‌های بازرگانی است که فعالان اقتصادی با در اختیار داشتن این کارت نه اجازه واردات و نه صادرات دارند. بنابراین اتاق در دوره هشتم در حوزه کارت بازرگانی خطایی نکرده است و نقدها هم منصفانه نیست.

تجارت‌نیوز: همان طور که اشاره شد موضوع کارت‌های بازرگانی یکی از بخش‌هایی است که در اقتصاد ایران مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. در دوره هشتم اتاق بازرگانی شاهد رخدادهایی همچون ظهور بابک زنجانی، سلطان سکه و … بوده‌ایم. در یک مقطعی هم ما شاهد مطرح شدن یک سری اتهامات نسبت به دو عضو هیات رئیسه اتاق تهران بودیم. اتاق بازرگانی در این دوره چهار ساله در برابر مبارزه با فساد و شفاف‌سازی چه اقداماتی انجام داده است؟

سید رضی آقا میری: درباره دو عضو هیات رئیسه اتاق تهران و اتهامات را نمی‌دانم و فکر می‌کنم که خیلی‌ها هم از چرایی این ماجرا بی‌اطلاع هستند. بنابراین وقتی نمی‌دانیم که این ماجرا چه بوده نمی‌توانیم پیش داوری کنیم که این نوع رفتارها چه بوده است . بنابراین هیات رئیس اتاق بازرگانی تهران در جایگاهی نبود که حقانیت این نوع رفتارها را مورد ارزیابی قرار دهد. بنابراین بنده سکوت و رفتاری که اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران در پیش گرفتند را اخلاقی می‌دانم.

معتقدم چیزی را که ما اطلاع نداریم نباید درباره آن داوری کنیم. بنابراین ما درباره کسانی که نسبت به عملکرد دوره هشتم انتقاد می‌کنند باید بگوییم چرا در زمان آغاز انتخابات اتاق بازرگانی افراد گام اول را که اخلاق است زیر پا می‌گذارند و با برخی شایعه‌سازی‌ها سعی دارند اذهان عمومی را تشویش کنند.

محمد لاهوتی: متاسفانه در چند سال گذشته موضوع کارت‌های بازرگانی به یک ابزار سرکوب‌گرایانه به منظور فرار مالیاتی بدل شده است. در صورتی که بنده معتقدم کارت بازرگانی ابزاری برای تجارت خارجی است و ربطی به موضوع مالیات ندارد.

زمانی که فردی کارت بازرگانی را در اختیار دارد نباید نیاز باشد که تصویر مالیاتی یا تامین اجتماعی بنگاهش را ارایه کند. بحث مالیات در حوزه وظیفه وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی است و این ارگان‌ها باید بسترهای شناسایی افراد را فراهم کنند تا از فراریان مالیاتی جلوگیری شود.

RAZI

سیدرضی آقا میری، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید: اتاق بازرگانی آش دهن‌سوزی برای کسانی که خدمت‌رسان هستند، نیست. بنابراین بهتر است که نگاه جمعی و خدمت‌رسانی داشته باشیم .

تجارت‌نیوز: آیا حضور در اتاق نمی‌تواند منفعت شخصی را به همراه نداشته باشد؟

سید رضی آقا میری: ما نباید از کلمه منفعت شخصی واژه بدی بسازیم. برخی می گویند هدف از ورود دوباره افراد در نظر گرفتن منافع صنفی است. اگر به فکر منابع صنفی نباشم پس برای چه باید در اتاق ورود کنم؟

من معتقدم برای ورود به اتاق صرفا نباید به منافع شخصی فکر کرد و بلکه باید منافع عموم را هم در نظر گرفت.

برای بنده هدف از حضور در نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تنها خدمت است. همانند خدمت سربازی. به هر حال بنده در بخش‌های اجتماعی فعالیت‌های زیادی انجام داده‌ام. معتقدم زمانی‌که افراد در جامعه شروع به خدمت‌رسانی می‌کنند و تعهداتشان را انجام می‌دهند باید بعد از اتمام کار اجازه دهند نفرات بعدی برای خدمت‌رسانی ورود پیدا کنند. بنابراین زمانی که نوع تفکراتمان این باشد تمام مشکلات برطرف خواهد شد.

به عقیده بنده اتاق آش دهن‌سوزی برای کسانی که خدمت‌رسان هستند، نیست. بنابراین در این دوره‌ها بهتر است که نگاه جمعی و خدمت‌رسانی داشته باشیم و بعد عرصه را برای حضور جوان‌ترها فراهم کنیم.

این سوال مطرح می‌شود که ائتلاف برای فردا در هشتمین انتخابات اتاق بازرگانی چه گفتمانی ابداع کرد؟ باید یادآور شد گفتمان این گروه شکستن تابوهای گذشته بود و یک نوآوری جهت رفع مشکلات اقتصادی. به این معنا که نگاه این گروه این بود که چرا ما مداما باید افراد با چهره‌های شناخته شده را در اتاق داشته باشیم.

در نهمین دوره اتاق بازرگانی در کنار افراد پیشکسوت قشر جوان را به اتاق جهت ایجاد یک فضای گفتگوی متقابل معرفی کردیم. متاسفانه گفتگو به آن معنایی که در جهان وجود دارد در کشور ما وجود ندارد.

محمد لاهوتی: اینکه از سوی گروه‌های رقیب گفته می‌شود گروه ائتلاف فردا به دنبال منافع شخصی است، ادعای بی‌سندی است. بنابراین توصیه ما به این نوع گروه و تفکرها این است که به طور مستند سخن بگویند و به جای این سخنان، برنامه خود را روشن بگویند تا افراد به کاندیدای اصلح رای بدهند.

تجارت‌نیوز: به هر حال برخی کاندیداها مطرح می‌کنند این بار می‌خواهند منفعت جمعی را برای ورود در نهمین دوره اتاق بازرگانی در نظر بگیرند. نظر شما درباره شعار گروه‌های رقیب چیست؟

سید رضی آقا میری: این حرف بدی است. این نوع گفتمان‌ها به نوعی اتهام ثابت نشده، است. متهم کردن بدون داشتن عدله کاری کار غیراخلاقی است. امروزه در کشورها رواج مباحث غیراخلاقی و ترور شخصیتی مطرح است. این درحالی است که در دوره هشتم اتاق بازرگانی تمام نگاه‌ها جهت تامین منافع گروه معطوف شده است.

این نوع نگاه تمامیت طلبانه است.

محمد لاهوتی : در گفتگوی اخیر تجارت‌نیوز با علی نقی خاموشی در جواب به پاسخ شما مبنی بر اینکه ماموریت‌شان در نهمین دوره اتاق بازرگانی چیست؟ می‌گوید که کسی مثل من عُرضه مدیریت کردن اتاق را ندارد. این یعنی نگاه بالا به پایین. یعنی کسی چیزی نمی‌داند و تنها او مطلع است.

بارها گفته‌ایم که نرخ ارز چهار هزار و 200 تومانی را بردارید حتما باید نرخ ارز به 40 هزار تومان برسد تا نرخ ارز دولتی برداشته شود؟

تجارت‌نیوز: اگر بخواهیم مصداقی‌تر صحبت کنیم، در دور هشتم اتاق بازرگانی تهران درباره نوسانات ارزی چه نسخه‌ای را به قوه مجریه ارایه دادید؟

محمدرضا بهرامن : اعضای اتاق بازرگانی تهران به کرات نشست‌های مختلفی را در حوزه ارز برگزار کرد که ماحصل نظرات کارشناسی شده اعضای اتاق تهران در قالب نسخه‌ای به رئیس قوه مجریه و بانک مرکزی ارایه شد.

اعضای اتاق بازرگانی در دوره هشتم معتقدند که نباید نرخ ارز را ثابت و پایین نگه داشت. ما بر این باوریم که باید نرخ ارز را آزاد و به طور مقطعی آن را براساس نرخ تورم افزایش دهیم. متاسفانه سیاست‌گذاری‌های غلط دولت و سیاست‌گذاران باعث شده که به یک باره نرخ ارز چهار برابر شود. این درحالی است که بخش خصوصی مدافع افزایش یک باره نرخ ارز نیست. چنانچه ما نرخ ارز را به طور مدیریت شده و به طور مرحله‌ای افزایش می‌دادیم در این بازه زمانی شاهد تکرار نوسان نرخ ارز نبودیم.

سید رضی آقا میری: همان طور که اشاره کردم دولت و مسئولان بانک مرکزی به حرف خصوصی‌ها گوش نمی‌دهند. بارها درباره نوسانات نرخ ارز با مسئولان بانک مرکزی همچون ولی الله سیف و عبدالناصر همتی صحبت کردیم. اخیرا هم گفته‌ایم که منفعت امروز صادرکنندگان و واردکنندگان افزایش نرخ ارز نیست، با این حال اما عبدالناصر همتی گوش به حرفمان نمی‌دهد و همین عامل باعث شد طی دو هفته اخیر نرخ ارز با نوساناتی همراه باشد. بارها گفته‌ایم که نرخ ارز چهار هزار و 200 تومانی را بردارید حتما باید نرخ ارز به 40 هزار تومان برسد تا نرخ ارز دولتی برداشته شود؟ حرف ما به مسئولان بانک مرکزی و تصمیم‌سازان این است که لااقل اگر ارز دولتی را بر نمی‌دارید سامانه ارزی نیما و مابفی را بردارید.

در پی تصمیم‌های غلط همه نسبت به شتاب قیمت دلار نگران بودند. در حقیقت همه می‌دانستند که شتاب یک باره نرخ ارز آثار نامطلوبی را در اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد.

تجارت‌نیوز: آیا به عنوان فردی از بدنه بخش خصوصی شتاب نرخ ارز را پیش‌بینی می‌کردید یا خیر؟ آیا هشداری داده بودید؟

محمدرضا بهرامن: در پی این نوع تصمیم‌های غلط همه نسبت به شتاب قیمت دلار نگران بودند. در حقیقت همه می‌دانستند که شتاب یک باره نرخ ارز آثار نامطلوبی را در اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد. نا آرامی‌های اخیر ارز به نوعی موجب افت میزان تولید شد و طی 10 ماه گذشته سرمایه‌گذاری جدیدی انجام نشد. قطعا زمانی که اقتصاد بحران‌‌زا می‌شود و مدیریتی برای جلوگیری از این نوع تصمیم‌ها و تصمیم‌های خلق‌الساعه اخذ نمی‌شود، نمی‌توان برای ادامه شرایط برنامه‌ریزی داشت.

BAHRAMAN1

محمدرضا بهرامن، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اعتقاد دارد: بدنه دولت میلی ندارد که به بخش خصوصی اعتماد کند و این نوع نگاه‌ها اشتباه بزرگی است.

تجارت‌نیوز: باتوجه به صحبت‌هایی که مطرح شده باوجود برگزاری کمیسیون‌های تخصصی و ارایه برنامه به دولت از سوی اتاق هشتم چرا توصیه بخش خصوصی از سوی حاکمیت، قوه مجریه و مقننه جدی گرفته نمی‌شود؟

محمدرضا بهرامن: همچنان معتقدم که بدنه دولت میلی ندارد که به بخش خصوصی اعتماد کند و این نوع نگاه‌ها اشتباه بزرگی است.

نمایندگان هشتمین دوره اتاق بازرگانی بارها اعلام کرده‌اند که قیمت بنزین باید افزایش یابد هدف از این نوع موضع‌گیری این بود که مردم فقط یک بار افزایش میزان تورم را در جامعه تجربه کنند.

در جوامع بین‌الملل زمانی‌که دولت‌ها با برخی آسیب‌های اقتصادی جدی مواجه می‌شوند برای حل مشکلات به سراغ فعالان بخش خصوصی می‌روند.

تجارت‌نیوز: با وجود این که بخش خصوصی بارها عنوان کرده که درباره نوسان نرخ ارز هشدار لازم را به سیاست‌گذاران داده چرا دولتمردان و حاکمیت به توصیه‌های فعالان بخش خصوصی گوش نمی‌دهند؟ آیا بخش خصوصی در انتقال مفاهیم ضعیف عمل کرده است؟

محمدرضا بهرامن: معتقدیم فعالان اقتصادی که دارای شناسنامه هستند، می‌توانند کمک بزرگی به دولت کنند. در جوامع بین‌الملل زمانی‌که دولت‌ها با برخی آسیب‌های اقتصادی جدی مواجه می‌شوند برای حل مشکلات به سراغ فعالان بخش خصوصی می‌روند. این درحالی است که در کشورمان نسبت به حضور بخش خصوصی برای رفع مشکلات و ارایه برنامه‌ها توجهی نمی‌شود. بنابراین بخش خصوصی در انتقال مفاهیم ضعیف عمل نکرده است.

بخش خصوصی در سفرهای اروپایی سعی می‌کرد تا اعتماد را برای ورود پول‌های خارجی به کشور جلب کند. بنابراین به سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود منابع‌شان اعتماد می‌داد و ضمانت‌هایی مبنی بر حفظ سرمایه را ترویج داد.

تجارت‌نیوز: در دوره محسن جلال‌پور، رئیس سابق اتاق بازرگانی برخی از فعالان بخش خصوصی با همراهی دولت به کشورهایی همچون ایتالیا و فرانسه سفر کردند. باتوجه به اعتماد دولت حسن روحانی به فعالان اقتصادی، بخش خصوصی به این موضوع متهم شد که افراد نتوانسته‌اند در آن دوران از پتانسیل‌های موجود برای جذب سرمایه‌گذاری استفاده کند. حال به نظر شما بخش خصوصی توانست در آن دوران از این فرصت برای توسعه اقتصاد کشور بهره ببرد؟

محمدرضا بهرامن: در آن مقطع سفر ایتالیا و فرانسه برنامه سیاسی خوبی بود که برای بخش خصوصی پیاده‌سازی شد. به عنوان عضوی از اتاق بازرگانی اعلام می‌کنم که همراه کردن بخش خصوصی در این سفرها پتانسیل‌هایی را به همراه داشت. نمونه آن را می‌توان به توسعه رفت آمد هیات‌های تجاری خارجی در اتاق تهران اشاره کرد.

به هر حال باید عنوان کرد که تحریم‌ها در دوره برجام به طور ریشه‌ای تمام نشده بود. کشورهای اروپایی به عنوان طرف مذاکره کننده منتظر نهایی شدن این قرار داد، بودند. در شرایط کنونی اروپایی‌ها همچنان مایلند که برای مراودات اقتصادی جای خالی باز کنند. بنابراین دولت برای جذب سرمایه‌های خارجی باید به بخش خصوصی اجازه دهد تا برای انجام مبادلات تجاری ورود پیدا کنند و نه اینکه فعالان اقتصادی این حوزه را تحت عناوین مختلف متهم کنند.

بخش خصوصی در این سفرها سعی می‌کرد تا اعتماد را برای ورود پول‌های خارجی به کشور جلب کند. بنابراین به سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود منابع‌شان اعتماد می‌داد و ضمانت‌هایی مبنی بر حفظ سرمایه را ترویج داد.

تجارت‌نیوز: حال با وجود نوسان‌های نرخ ارز در این شرایط قیمت واقعی دلار چقدر است؟

محمدرضا بهرامن: زمانی که نرخ دلار به 10 هزار تومان رسید، احساس کردیم این نرخ می‌تواند توجیه اقتصادی برای روند تولید داشته باشد اما با نوسان‌های این نرخ دل مشغولی‌هایی برای صاحبان تولید ایجاد شد. معتقدم در جریان و ادامه تولید نرخ ارز نباید بیش از 11 هزار تومان باشد.

ائتلاف فردا گروهی است که قصد دارد محکم مطالبات بخش خصوصی را مورد پیگیری قرار دهد و در جهت منافع ملی قدم بردارد.

تجارت‌نیوز: حال ماموریت گروه ائتلاف برای فردا در نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی چیست؟

سید رضی آقا میری: معتقدم دولت‌ها رفتی هستند اما بخش خصوصی می‌ماند. این کشور و اقتصادش به بخش خصوصی نیاز دارد. متاسفانه روش دولت‌ها در نوع تفکرات و اقتصاد دولتی تمامیت طلبند و بخش خصوصی را به رسمیت نمی‌شناسند. مشکل کشور این است که اقتصادش سیاسی است. اقتصاد امروز کشور همانند بچه‌ای است که دولتمردان آن را ناتوان تربیت کرده‌اند. چنانچه اقتصاد کشور خصوصی و توانمند بود امروز شاهد آسیب‌های متعدد در این حوزه نبودیم. همچنان معتقدم که دولت ایران به بخش خصوصی اعتمادی ندارد.

پیگیری، تلاش و تقویت اعتماد به نفس از جمله ماموریت اصلی ماست که در نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی به دنبال آن هستیم. ائتلاف فردا گروهی است که قصد دارد محکم مطالبات بخش خصوصی را مورد پیگیری قرار دهد و در جهت منافع ملی قدم بردارد.

محمدرضا بهرامن: معتقدیم ما در هر شرایطی باید امانت‌دار باشیم. با وجود اینکه امروز سایه تحریم‌ها سنگین شده اما ایجاد ارتباط از سوی بخش خصوصی با سفارت‌خانه‌ها همچنان امکان‌پذیر است. ما باید ارتباط دو سویه با سایر کشورها را به طور مدیریت شده، حفظ کنیم. در غیر این صورت نیاز ما در این شرایط سخت تحریم برآورده نخواهد شد و در سال‌های آتی هزینه تمام شده را افزایش خواهد داد.

محمد لاهوتی: در اتاق بازرگانی دوره هشتم به روی همه باز بود. در دوره هشتم همراه تمام فعالان تشکلی حضور داشتند. بنابراین اتاق هشتم اتاقی برای همه بود.

ترجیح می‌دهم دیگران به ما نمره بدهند. در حقیقت نسبت به عملکردمان افرادی باید رای دهند که ما را به عنوان نمایندگان خود برگزیده‌اند.

تجارت‌نیوز: به حضور گروه ائتلاف برای فردا در هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی چه نمره می‌دهید؟

محمدرضا بهرامن: اتاق بازرگانی تهران به دلیل تشکیل برخی کمیسیون‌های تخصصی اقدامات خوبی را جهت ارایه برنامه به قوه مجریه در دستور کار قرار داد و همین موضوع یک ویژگی مثبت تلقی می‌شود. بنابراین باید بگویم که عملکرد اعضای اتاق اتاق تهران در دوره هشتم قابل قبول است و اعضا نمره مثبتی می‌گیرند.

سید رضی آقا میری: بنده به موفقیت این گروه در ایجاد افکار متضاد، جوان‌گرایی و فرصت دادن به حضور دیگران نمره 20 می‌دهم.

محمد لاهوتی : بنده ترجیح می‌دهم دیگران به ما نمره بدهند. در حقیقت نسبت به عملکردمان افرادی باید رای دهند که ما را به عنوان نمایندگان خود برگزیده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.