کد مطلب: ۴۴۳۲۳۵

عوامل افزایش قیمت مسکن در شرایط رکود چیست؟

عوامل افزایش قیمت مسکن در شرایط رکود چیست؟

کارشناسان افزایش قیمت ارز و طلا را عامل اصلی گرانی مسکن در شرایط رکود و بحران کرونا می‌دانند و معتقدند افزایش قیمت مسکن ناشی از شوک‌های اقتصادی به عاملی خارج از بازار مسکن متصل است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار مسکن در نخستین ماه از سال با کاهش شدید معاملات و ثبات قیمت‌ها همراه بود؛ با این حال افزایش قیمت ارز و طلا به عنوان بازارهای اثر گذار نگرانی از انتظار افزایش قیمت‌ خانه را در ماه‌های آینده و بیشتر از نرخ تورم افزایش داده است.

از اسفند سال گذشته و همزمان با شیوع ویروس کرونا خبری از مشتری در بنگاه‌های املاک نیست و خلوتی ناشی از احتمال سرایت بیماری سراغ بازار مسکن هم رفته است؛ اسفند ماه سال گذشته تعداد کل مبایعات ثبت شده نسبت به ماه قبل خود(بهمن ماه) حدود ۳۰ درصد کاهش یافت و تعداد خرید و فروش مسکن در پایتخت را به رقم ۱۰ هزار و ۲۴۲ مورد معامله رساند.

این رقم در بهمن ماه سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۵۰ معامله بود و متقاضیان مسکن در تلاش برای خرید خانه قبل از پایان سال سعی داشتند تا ملک مد نظر خود را با نرخ تورم سال گذشته هر چه سریعتر خریداری کنند و وارد بازار سال جدید نشوند؛ با این حال معاملات مسکن در آخرین ماه سال بی رونق ماند.خبری منفی که به رسم الگوی قدیمی در بازار مسکن باید عامل کاهش یا حداقل ثبات قیمت‌ها باشد با این حال آمارهای وزارت راه و شهرسازی در اسفند ماه خبر از افزایش قیمت‌ها در پایتخت داشت.

میانگین قیمت مسکن در اسفند ماه سال گذشته به ۱۵ میلیون و ۶۵۸ هزار تومان رسید و نسبت به ماه قبل از خود در هر متر مربع رشد یک میلیون تومانی را تجربه کرد. کارشناسان افزایش قیمت ارز و طلا را عامل اصلی گرانی مسکن در شرایط رکود و بحران کرونا می‌دانند و معتقدند افزایش قیمت مسکن ناشی از شوک‌های اقتصادی به عاملی خارج از بازار مسکن متصل است.

همزمان با شیوع ویروس کرونا و نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی، قیمت‌ها در بازار دلار و طلا در ایران هم افزایش یافت و به عاملی برای تقویت جو روانی در بازار مسکن تبدیل شد.

در همین راستا یک مشاور املاکی در غرب پایتخت از کاهش مراجعات مردم به دفاتر املاک برای خرید و فروش ملک خبر داد و گفت: در دو ماه خرید تنها ۲ معامله خرید و فروش داشتیم و فعلا کسی برای خرید ملک مراجعه نمی‌کند که منجر به کاهش انعقاد قرارداد حضوری در دفاتر املاک شده است.

وی در خصوص وضعیت قیمت آپارتمان نوساز در تهران گفت: اکنون بسیاری از فروشندگان ملک خود را نگه داشتند تا بعد از پایان بحران کرونا آن را برای فروش عرضه کنند و پیش‌بینی آنها احتمال افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آینده است، با این حال مشتری‌هایی که به بنگاه‌های املاک مراجعه می‌کنند معمولا نصف مبلغ پیشنهادی مالکان نقدینگی دارند و تقاضای پرداخت هزینه ملک با چک‌های مدت‌دار را دارند که ناشی از عدم قدرت خرید مردم است.

این مشاور املاکی با بیان اینکه به چشم ما بسیاری از خریداران واقعی مسکن امکان قبول نرخ‌های پیشنهادی مالکان را در سال گذشته نداشتند، گفت: وضعیت در سال جاری هم تغییری نخواهد کرد. البته بازار مسکن هنوز داغ نشده است و به دلیل تعطیلی بنگاه‌های املاک وضعیت روشنی از قیمت‌ها وجود ندارد؛ ترجیح ما این است که با عادی شدن شرایط شاهد افزایش رونق در بازار مسکن باشیم و نرخ‌ها بیش از این افزایش نیابد.

این واسطه ملکی، بازار مسکن در فرودین ماه را بدون مشتری و کم رونق تر از اسفند ماه توصیف کرد و گفت: نرخ‌ها در فضای مجازی مثل سال گذشته است و ما نیز از اردیبشهت ماه که اجازه فعالیت خواهیم داشت می‌توانیم از وضعیت واقعی قیمت‌ها باخبر شویم؛ انتطار این است که قیمت مسکن مناسب با نرخ تورم و نه مناسب با قیمت ارز و طلا افزایش یابد؛ اکنون کاهش معاملات در سطح پایتخت به بیش از ۴۰ درصد رسیده است که عمده دلیل آن تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کارهای مربوط به صنعت ساختمان و نبود چشم انداز روشن از وضعیت قیمت ملک است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تهران باید بشه متری ۶ الا ۸ م کاملا منطقی ایست بقیه اش الکی و حباب است

  • محسن

    کم بگین دلار . پارسال با دلار بیست هزار تومان قیمتا نصف الان بود . این قیمتایه الکی مسکن فقط بازیه یمشت مالکه که میخوان مردمو بترسوننو تشویق به خرید کنن . اونم با این قیمتایه خنده دارو الکی که تو سایت دیوار میزارن .

  • آیدین

    هیچ ادم عاقلی با این قیمتا خونه نمیخره . همش بازیه یمشت دلالو بساز بفروشه . مردم گول نخورین کسی خرید نکنه میبینین امسال قیمت ملک نصف میشه

  • حمید

    سلام مسکن نیاز اساسی مردمه سقف بالا سر مردمه چرا وابسته به دلار طلا کردید اگر انقد تبلیغات تورمی مسکن نکنید باعث نمیشه شخصی ده واحد داشته باشه شخصی بعد سی سال کار حتی ی سقف بالا سر هم نداشته باشه واقعان باید اقتصاد به سقف بالا سر مردم وابسته کنید به جای بازی باز نیاز اساسی مردم بهتره بفکر تولید چیزای دیگه باشید بدون خوردو بدون طلا بدون خیلی چیزا میشه زندگی کرد بدون مسکن نمیشه یکم وجدان داشته باشید

  • کاوه

    با این اوضاع خراب اقتصادی امثال من مجرد ۳۹ ساله کم نیستن که میلی به ازدواج ندارن اونطرف هم فرزنداوری کاهش شدید پیدا کرده، بنده که در خانه پدری ساکنم ولی دوستان اکثرا بصورت دو سه نفری خونه اجاره کردن و زندگی مجردی ب ازدواج تو این وانفسا ترجیح میدن
    زیادی جو ندید خرید خونه باید طالب داشته باشه

  • ناشناس

    علت اصلی افزایش قیمت مسکن،خود دولت و نظام بی توجه به امور دولت است.
    دولت توسط بانکها اسکناس چاپ میکنه و بانک ها هم بایستی به بانک مرکزی برای چاپ اسکناس توجیه اقتصادی دهند.
    اسکناس چاپ میشه و بانکها هم شروع به خرید میکنن و به دلیل افزایش تقاضا از طرف بانکها که قبلا” هم همین دور باطل رو انجام دادن باز قیمت مسکن بالا میره.
    دوستان مردم نقش اصلی رو تو افزایش قیمت مسکن دارند چون فقط نظاره گر هستند.
    متاسفانه نظام سرمایه داری همه جا به همین شکل مردم رو به بیگاری و بردگی میکشونه.

  • منصور

    لعنت به سایت‌هایی مثل دیوار و املاک و… که قیمتهای کذایی و دروغین رو بدون حساب و کتاب و کارشناسی، تایید میکند.

  • حافظ

    چند دلیل در افزایش قیمت مسکن وجود داره. سایت دیوار که اگه یاد داشته باشید قبلا خود مشاورین املاک قیمت ها رو کارشناسی و تعیین می کردند. اما حال سو مدیریت و عدم نظارت همگی باعث شده که هرکس به طور سلیقه ای قیمت رو تعیین کنه . متاسفانه

  • ناشناس

    خدا کنه این تورم روی حقوقها هم بیاد ،دیگه خونه دار شدن برای خیلیا امریست ناممکن

  • ناشناس

    کاش مسئولا یه کم به فکر مردم باشن دولت خودش میخواد تورم مسکن وجود داشته باشه راحت میتونه به املاکیا بگه هر جایی قیمت مصوب داشته باشه واز اون قیمت بالاتر معامله نشه، خودشون این تورم رو برای مردممیخوان