کد مطلب: ۳۸۲۷۴۷

عوامل تاثیرگذار بر شاخص دلار / از جنگ تجاری تا سیاست‌های فدرال‌رزرو

عوامل تاثیرگذار بر شاخص دلار / از جنگ تجاری تا سیاست‌های فدرال‌رزرو

تنش‌ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان از یک‌سو و افزایش چهار مرحله‌ای نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو در سال 2018 از سوی دیگر، موجب جذابیت دلار آمریکا برای سرمایه‌گذاران شد. با این حال، تغییر مواضع فدرال‌رزرو نسبت به شتاب رشد نرخ بهره و کاهش آن در نهایت به زیان شاخص دلار خواهد شد.

دلار آمریکا روز جمعه در برابر سایر ارزهای سبد شش‌گانه تقویت شد و بخش عمده‌ای از این صعود به دلیل افت قابل توجه یورو بود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اف‌اکس‌امپایر ، داده‌های منتشرشده از رشد قابل توجه بخش خرده‌فروشی در آمریکا در ماه می موجب شد نگرانی‌ها از کند شدن اقتصاد جهان کاهش یابد. به دنبال آن، شاخص دلار به بیش از 97 واحد یعنی بالاترین سطح خود در شش روز صعود کرد.

بر اساس پیش‌بینی تحلیل‌گران حرکت مداوم شاخص دلار به بیش از 97.020 واحد نشان‌دهنده حضور خریداران است. با ادامه این روند پیش‌بینی می‎‌شود، شاخص در روز دوشنبه به 97.625 تا 97.715 واحد برسد.

یورو با 57 درصد، سنگین‌ترین وزن را در شاخص دلار به خود اختصاص داده است. بنابراین با افت یورو، دلار به میزان قابل توجهی رشد می‌کند. در آخرین روز بازارهای جهانی یعنی جمعه، به دنبال کاهش بازدهی اوراق قرضه آلمان، یورو به کمترین سطح سه ماهه اخیر رسید. یوان و ین نیز هر دو در برابر دلار تضعیف شدند.

از سوی دیگر، انتشار اخبار مبنی بر کاهش رشد تولیدات صنعتی به کمترین میزان 17 سال گذشته در چین به دنبال طولانی شدن جنگ تجاری موجب تضعیف یوان در برابر دلار شد.

در حالی که تنش‌های تجاری میان دو کشور ایالات متحده و چین بیشتر شده و اثری از حصول توافق دیده نمی‌شود، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بیشتر بر تصمیمات فدرال‌رزرو در مورد نرخ بهره متمرکز شده‌اند.

دولت آمریکا تهدید کرده اگر توافقی میان دو کشور صورت نگیرد، تعرفه‌ها بر واردات کالاهای چینی از 10 درصد به 25 درصد افزایش خواهد یافت.

تنش‌ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان از یک‌سو و افزایش چهار مرحله‌ای نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو در سال 2018 از سوی دیگر موجب جذابیت دلار آمریکا برای سرمایه‌گذاران شده است.

با این حال، تغییر مواضع فدرال‌رزرو نسبت به شتاب رشد نرخ بهره در نهایت به زیان شاخص دلار خواهد شد.

در حالی که برخی سرمایه‌گذاران در انتظار کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن (ماه جاری میلادی) هستند، برخی دیگر بر این باورند که این اتفاق در ماه آینده (جولای) خواهد افتاد.

گمانه‌زنی‌ها از کاهش نرخ بهره ادامه دارد اما با انتشار داده‌های اقتصادی انتظار می‌رود، فدرال‌رزرو این تصمیم خود را به زودی عملی نکند.

بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده است که با توجه به روند رشد اقتصادی این کشور بعید به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده نرخ بهره دلار در این کشور را کاهش دهد.

نشست کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو آمریکا قرار است پیش از پایان تابستان سال جاری برگزار شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مج

    عوامل موثر بر قیمت دلار از جنگ تجاری گرفته تا نمایش زیبای بانک مرکزی …