خبر مهم:

کد مطلب: ۶۸۲۴۳۵

فصل جدید صادرات ایران به روسیه / جفت‌ارز ریال &#۸۲۱۱; روبل برگ برنده اقتصاد ایران؟

فصل جدید صادرات ایران به روسیه / جفت‌ارز ریال – روبل برگ برنده اقتصاد ایران؟

با گشایش نماد معاملاتی جفت‌ ارز ریال-روبل در بازار متشکل ارزی، توافق ایران و روسیه برای توسعه همکاری‌های پولی و بانکی در گام اول عملیاتی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جفت‌ارز ریال - روبل برگ برنده اقتصاد ایران؟

به نقل از ایبنا ، دو هفته پیش رئیس‌کل بانک مرکزی که به مسکو رفته بود ؛ طی دیدار با مقامات ارشد روسیه ، از توافقات راهبردی در حوزه پولی و بانکی خبر داد که به طور جدی توسط بانک‌های مرکزی دو کشور در حال پیگیری است و دیروز تسهیل‌گری بسیار خوبی در این حوزه رخ داد و آن اینکه نماد معاملاتی جفت‌ارز ریال-روبل در بازار متشکل ارزی ایران گشایش یافت.

نماد معاملات جفت‌ارز ریال - روبل در بازار متشکل ارزی کشور پس از توافق ایران و روسیه برای توسعه همکاری‌های پولی و بانکی در گام اول عملیاتی، دیروز سه‌شنبه، ۲۸ تیرماه گشایش یافت که براساس آن، صادرکنندگان از این پس مجاز خواهند بود روبل خود را با نرخ توافقی در صرافی‌های مجاز بفروشند.

همچنین دانشجویان هم در چارچوب مقررات ارزی بانک مرکزی می‌توانند درخواست خود را در یکی از سرفصل‌های مصارف ارزی خدماتی (غیربازرگانی) که از سوی ‎بانک مرکزی تعیین شده است، ثبت کنند.

در واقع با گشایش نماد معاملاتی جفت‌ارز ریال-روبل در بازار متشکل ارزی ایران، توافق ایران و روسیه برای توسعه همکاری‌های پولی و بانکی در گام اول عملیاتی می‌شود که با این تسهیل‌گری برای صادرکنندگان نیز، شاهد انقلاب صادراتی خواهیم بود؛ البته به شرط اینکه از این شرایط پیش‌آمده بهره کامل را ببریم و فرصت طلایی را به نقره‌ای و یا برنزی تبدیل نکنیم!

تسهیلات جدید تجاری برای فعالیت در روسیه

سید جلیل جلالی‌ فر؛ عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با تاکید بر اینکه توافقات بسیار خوبی در حوزه پولی و بانکی بین ایران و روسیه شکل گرفته است، اظهار کرد: در سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی ایران به روسیه مذاکرات و توافقات خوبی حاصل شد که نتیجه آن افزایش صادرات ایران خواهد بود.

وی با تاکید براینکه دشمنان منتظر هستند تا موفقیت‌های اقتصادی ایران و راهکارهای آن را رصد کنند، گفت: باید متقاضیان دریافت تسهیلات توافق شده میان ایران و روسیه را هدایت کنیم تا به بانک‌ها مراجعه کنند و تسهیلات را دریافت کنند نه اینکه جزئیات توافق را رسانه‌ای کنیم و کشورهای با نیت سوء از آن برعلیه خودمان سواستفاده کنند.

این در حالی است که روسیه هم اصلا این موارد را رسانه‌ای نکرده است.

جلالی‌فر تصریح کرد: بانک مرکزی در گذشته، در حق صادرکنندگان اجحاف می‌کرد به نحوی که روبل حاصل از صادرات آنها را با نرخ حتی کمتر از سامانه نیما خریداری می‌کرد. اما بانک مرکزی دولت سیزدهم تسهیل‌گری‌هایی در این زمینه انجام داده تا صادرکننده ارز خود را ارزان نفروشد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تاکید کرد: با توجه به اینکه ایران در مسیر کریدور شمال- جنوب قرار گرفته، می‌تواند حلقه اتصال بین روسیه با کشورهای همسایه ما از جمله عراق و پاکستان باشد و این در حالی است که عراق و افغانستان نیز به کالاهای روسی از جمله آرد و روغن و گندم نیاز دارند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی باید بپذیرد روبل هم به قیمت توافقی در صرافی‌های مجاز کشور توسط تجار معامله شود و دولت در این امور دخالت نکند و فقط نظارت داشته باشد.

جلالی‌فر با بیان اینکه هرچه دولت در تعیین نرخ تکلیفی دستوری عمل نکند، تجارت روان‌تر می‌شود، اظهار کرد: با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی به همین سمت خواهیم رفت.

در حال حاضر با تلاش‌های رئیس سازمان توسعه تجارت و رئیس کل بانک مرکزی نیز فتح‌البابی شده به نحوی که قرار شد با مکانیزم جدید، روبل حاصل از صادرات با نرخ توافقی در بانک قابل معامله باشد. در این صورت توان رقابتی صادرکننده ۲۰درصد افزایش می‌یابد. اینها اقدامات خوبی است که در این دولت انجام شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شما ها چند بار باید از یک سوراخ گزیده شوید ، تاریخ نشون داده نمیتوان به روسیه بعنوان شریک راهبردی مطمئن نگاه کرد حالا بعد از فروش دریای خزر به روسیه و سم پاشی روسیه در احیای برجام حالا نوبت اقتصاد کشوره ، روسیه بخاطر جنگ اوکراین فعلا به ایران نیاز داره بعد از پایان جنگ اون روی روسیه را باز خواهید دید ولی بسا چه دیر

  • ناشناس

    باسلام.فکر نمیکنم روسیه،حاضر باشد دلار را از صادرات خود به ایران حذف کند.ایران نیز محصولات لبنی و گوشت و مرغ و… خود را که به کشورهای دیگر از جمله روسیه صادر میکند را به دلار دریافت میکند.باتشکر