کد مطلب: ۶۸۴۷۱۰

برق ایران بزرگترین نظام یارانه‌ای جهان

برق ایران بزرگترین نظام یارانه‌ای جهان

به گفته رئیس سندیکای صنعت برق کشور با استناد به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، صنعت برق ایران بیشترین میزان یارانه انرژی که در سال ۲۰۱۹ به مصرف‌کنندگان داده می‌شود را شامل می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس سندیکای صنعت برق کشور در نشست خبری سندیکای برق کشور بیان کرد: یارانه انرژی به‌صورت غیرمستقیم از طریق تعرفه‌های برق دولتی که کمتر از قیمت تمام شده می‌باشد، تخصیص می‌یابد. ‏

این سیاست نادرست که موجب تضییع منابع کشور شده ‌است، با روی کار آمدن دولت سیزدهم تاحدی متوقف شد و فرایند اصلاح سیاست‌های صنعت برق و انرژی در سه محور اصلی «اصلاح نظام مالی و اقتصادی»، «بهینه‌سازی مصرف و کاهش تلفات» و «متنوع‌سازی سبد انرژی برق و توسعه تجدیدپذیر‌ها» در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

صداوسیما گزارش داد، پیام باقری افزود: این نظام جدا از آن که رشد این بخش را محدود ساخته و تحقق اهداف برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور را ناممکن کرده ‌است، اتلاف بالای برق در بخش مصرف‎، به‌دلیل به‌کارگیری تجهیزات با بازدهی کم و بی‌توجهی به‌شدت مصرف، بدون در نظر داشتن هزینه‌های آن بوده ‌است.

باقری ضمن اشاره به مطالبات ده گانه بخش خصوصی برای توسعه پایدار صنعت برق افزود: انحصارزدایی، وصول مطالبات از وزارت نیرو و اولویت بخشی به بازسازی و نوسازی شبکه با تخصیص منابع مالی مناسب از جمله مهمترین این مطالبات است.

رئیس سندیکای صنعت برق کشور در پایان اضافه کرد: در اصل ۴۴ قانون اساسی تصریح شده که دولت باید از تصدی‌گری در صنعت برق فاصله بگیرد و برای افزایش تولید، باید به قوانین مراجعه کرده و آنها را عملیاتی کند.

در این نشست همچنین مجید جولا، نایب‌رئیس سندیکای برق، با اشاره به عقب‌ماندگی تولید در صنعت برق، نسبت به برنامه ششم توسعه، گفت: باید هر سال ۵هزار مگاوات به تولید افزوده می‌شد که علت اصلی این عقب‌ماندگی اقتصاد معیوب صنعت برق است. این امر سبب شد در سنوات گذشته سرمایه‌گذاری لازم صورت نپذیرد.

در بخش دیگری از این نشست مهدی مسائلی، دبیر سندیکای برق کشور گفت : وجود قانون رفع موانع صنعت برق، حکایت از آن دارد که برای این صنعت موانعی وجود دارد.

برای رفع این موانع و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی، نیاز به سرمایه‌گذاری است. اگر وزارت نیرو با مشکل مالی مواجه است، بخش خصوصی آماده لبیک برای رفع آن است. بندهای قانونی کم نیست ولی از آن بهره‌برداری صحیح نمی‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.