کد مطلب: ۶۱۹۳۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا برنج گران شد؟ / تبدیل شالیزارها به ویلا!

چرا برنج گران شد؟ / تبدیل شالیزارها به ویلا!

برنج ایرانی دوباره گران شده است. دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی می‌گوید: قیمت هر کیلو برنج ایرانی به ۷۴ هزار تومان رسیده که علت این افزایش قیمت این است که شالیزارها به ویلا تبدیل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برنج در بازار گران شده است. کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی تولید برنج را تحت تاثیر قرار داده است. از طرفی قیمت زمین در شمال کشور آن قدر جذاب شده که کشاورزان برنج کاری را کنار گذاشتند و با تغییر کاربری در زمین‌ها ویلا ساختند.

البته این تمام ماجرا نیست. هزینه تمام شده و قیمت کود و سم آنقدر بالا رفته که دیگر تولید برنج برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد. حالا علاوه بر اینکه باغات چای رها شدند گویا برخی از کشاورزان زمین‌های برنج خود را رها و تبدیل به ویلا کرده‌اند.

پیش‌تر هم اعلام شده بود شش هزار هکتار باغ چای در استان‌های شمالی رها شده است. در این مورد محمد صادق حسنی، رئیس سندیکای چای کشور گفته بود: برخی از باغ‌های چای به دلیل خشکسالی تغییر کاربری دادند و با افزایش قیمت زمین در شمال کشور، به ویلا و خانه تبدیل شدند.

مردم براساس میزان حقوق کالا را انتخاب می‌کنند!

چرا برنج گران شد؟ دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی به تجارت‌نیوز گفت: برخی از شالیزارها تغییر کاربردی دادند و زمین‎‌های کشاورزی برنج نیز تبدیل به ویلا شده است. همین مساله باعث شده تولید برنج نسبت به سال‌‎های گذشته کمتر شود و دیگر تولید این کالا صرفه اقتصادی نداشته باشد.

قاسمعلی حسنی توضیح داد: همچنین کاهش بارندگی‌ها، افزایش قیمت حمل و نقل، دستمزد کارگران، افزایش قیمت سم و بذر، کود در گرانی برنج بی‌تاثیر نیست.

او با اشاره به وضعیت بازار بیان کرد: تمام مغازه‌ها از برنج پر است. اکنون ارزان‌ترین و گران‌ترین برنج ایرانی از کیلویی ۴۵ هزار تومان تا ۷۴ هزار تومان است. واقعیت این است که براساس یک سوم میزان مصرف، برنج تولید می‌شود و دو سوم برنج از کشورهای هند، تایلند، پاکستان و … وارد می‌شود.

قیمت برنج تایلندی چند؟

حسنی گفت: قدرت خرید کاهش پیدا کرده است. اکنون قیمت هر کیلو برنج تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. این نوع برنج برای اقشار ضعیفی است که حقوق چهار میلیون و ۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند.

او ادامه داد: هر کیلو برنج هندی هم از کیلویی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تا ۲۸ هزار تومان است. این نوع برنج‌ها هم برای آشپزخانه‌ها، پادگان‌ها، ادارات و بیمارستان‌ها مصرف دارد. مسلما کسانی که درآمد خوبی دارند برنج ایرانی می‎‌خرند. در واقع هر کس براساس میزان درآمدش کالای مورد نظر خود را انتخاب می‌کند.

برای مطالعه بیشتر خبر خرید برنج ۸۰ هزار تومانی را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    برنج هندی 18500 تومان؟ کجا می دهند؟
    بابا کیلویی 27500 تومان خوابید

    • ناشناس

      امروز برنج انبه گرفتم ۲۸۵۰۰ ،،،آره

  • ناشناس

    شالیزار چرا ویلا شد ؟
    چون شالیزار صرفه نداشت.
    حالا هم مالک زمین و کارش رو از دست داد
    نهایت پول زمین رو خرج خانواده کرده اضافه هم بانک سود میگیره
    هم برنج گرون شده
    هم به نظرم باید عمیق تر بررسی کنیم

  • ناشناس

    تمام این مسائل زیر سر آمریکاست .
    ما خودمون اصلا مبرا از هر گونه خطا و گناه هستیم

  • ناشناس

    وقتی دولت مثل آب خوردن اجازه میده زمین های کشاورزی تبدیل به ویلا بشوند نتیجش همین میشه

  • ناشناس

    برنج ازمبدا از روستا ها کشاورزان به تعاونیها بفروشن ومواداولیه کودشمیای وسایرمواداولیه باقیمت متعادل از تعاونیها می گرفتن واونجا برنج فروخته می شد قیمت کمتر به شهرها می رسید توداخل روستا دلال ریخته می خرن انیار می کنه قیمت عشقی می بره بالا برنج سرخوش می شه میشه هشتادهزار تومان

  • ناشناس

    ویلا نشده تبدیل به باغ کیوی شده

  • ناشناس

    تو5 ماه شالیزاز اپارتمان شد خجالت بکشید دروغگوها