کد مطلب: ۵۵۷۳۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بنزین در سال ۱۴۰۰ گران می‌شود؟ / قیمت بنزین در دولت رئیسی

بنزین در سال ۱۴۰۰ گران می‌شود؟ / قیمت بنزین در دولت رئیسی

در مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری بارها نامزدهای اصولگرا به حذف یارانه‌های پنهان اشاره کرده و آن را روشی برای جبران کسری بودجه کشور دانستند اما این موضوع به چه معناست و آیا ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور دولت سیزدهم سراغ این گزینه می‌رود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، نامزدهای اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ و بالاخص ابراهیم رئیسی بارها به موضوع یارانه پنهان اشاره کرده و گفتند که تصمیم دارند کسری بودجه کشور را با حذف یارانه‌های پنهان جبران کنند.

یارانه‌های پنهانی که گفته می‌شود بخش عمده آن در حامل‌های انرژی نهفته است و موجب شکاف قیمت انرژی در ایران و جهان شده است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که دولت دوازدهم، هم پیش از این تلاش کرد کسری بودجه خود را با افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸، رفع کند. تصمیمی که البته بسیار حاشیه‌ساز شد و تا همین اواخر در مناظرات ریاست‌جمهوری هیچ‌کس مسئولیت آن را به عهده نمی‌گرفت و عبدالناصر همتی، کاندیدای نزدیک به جریان میانه‌رو آن را تصمیمی حاکمیتی خواند که در شورای عالی سران سه قوه گرفته شده است اما آیا ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور دولت سیزدهم با نیت حذف یارانه‌های پنهان دوباره قیمت سوخت را افزایش می‌دهد؟

داود سوری، اقتصاددان درباره این موضوع به تجارت‌نیوز می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود دولت از طریق فروش اوراق و افزایش مالیات‌ها کسری بودجه را جبران کند.

این اقتصاددان، به مشکلاتی که با افزایش قیمت بنزین به وجود آمد اشاره می‌کند و می‌گوید: وضعیت معیشتی مردم این اجازه را به دولت سیزدهم نمی‌دهد و این تصمیم بعید به نظر می‌رسد.

سیدحمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز قبلا در همین باره گفته بود: سال آینده هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.

قیمت بنزین از ۲۴ آبان سال ۹۸ افزایش پیدا کرد و سهمیه‌بندی انجام شد.از آن زمان قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای هزار و ۵۰۰ تومان، بنزین آزاد ۳ هزار تومان و بنزین سوپر نیز ۳ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

در این میان برخی از اعضای کمیسیون انرژی، مجلس هم پیش از این به تجارت‌نیوز گفته‌اند که نمایندگان فعلا تصمیمی برای موضوع افزایش قیمت بنزین نگرفته‌اند و برای تصمیم‌گیری در این زمینه وضعیت معیشتی مردم را مد نظر قرار می‌دهند.

حالا با توجه به آینده مبهم برجام و احتمال کاهش درآمدهای نفتی ایران، باید دید که دولت سیزدهم قرار است از چه راهی کسری بودجه را تامین کند و آیا کابینه جدید، تصمیمی مبنی بر گران کردن دوباره حامل‌های انرژی می‌گیرد یا نه؟

برای مطالعه بیشتر، گزارش « تصمیم افزایش قیمت بنزین » را از سایت تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مردم

    گرون کنید ما که زندگی نکردیم .من دوسال دیگه از ایران میرم انگلیس هرچی دلتون میخواد گرون کنید تقسیرها رو به گردن هم دیگه بندازد کسی متوجه نمیشه کار کی بود

  • ناشناس

    هروقت ارزش پولتون به اندازی ارزش دلار رسید بعد گران کنید خدارو در نظر بگیرید بعد قظاوت کنید

  • ناشناس

    والا ما باز نشته ایم مستاجر میگن اگر حقوق بازنشسته ها رو زیاد کنیم تورم هم بالا میره حالا اگر بنزینو بابا ببرن تکلیف تورم که بابا میره چیه؟؟؟؟؟؟??

  • قاسم

    از ایرانی بودنم متتفرم ‌کاش تو یه دولت دیگه بدنیا می آمدم و نژاد دیگه ای بودم ایرانی که می گوید کورش و داریوش اینطور بودند فعلا در یک کشور ایرانی غیر از ظلم و ستم چیزی ندیدم

  • یه بدبخت

    من بچه دهه شصتی هستم نه خوشی کردم نه خوشی دیدم تو یه کشوری زندگی میکنم که مثل ثانیه شمار ساعت همه چیز گرون و گرون تر میشه خدایا چی کنم من که حتی رنگ میوه های تابستون از زور گرونی ندیدم حالا گوشت و مرغ تخم مرغ هم بهش اضافه شده رفتم سراغ حبوبات که بخورم دیدم اینا از اونا گرون تر است خدا امورات زندگیم رو چه طوری بگذرونم خدایا

  • ناشناس

    بنزین گرون بشه این دفعه با دفعات دیگه خیلی فرق داره مردم دیگه طاقت گرونی رو ندارند امکانش هست شورش به پا کنند که در شعن ایران نیست روگنج خوابیده ولی معلوم نیست کجا خرج میشه دولت باید هزینه هاش رو کنترل کنه یه بار هم بگه این همه بودجه کجا خرج میشه همه کار کنان دولت که وایه مردم مجانی کار ننیکنند شفاف نیست خرج دولت

    • ناشناس

      اتفاقا هیچ فرقی نداره فوقش مثل قبل بشه مردم ما از ترس زبونشون بستس و همینطور همه ما

    • ناشناس

      خستهههه

  • ناشناس

    ما نون شبم نداریم بخوریم دیگه اگه بنزین گرون شه وای به حالمون………والا شورش میشه بخدا دوباره جووونهای بیگناه کشته میشن..?

  • ناشناس

    سلام چرا هر وقتی که بودجه دولت ته میکشه تلافیشو از سر مردم درمیارند الان من خودم ماشین دارم پیکان وانت که با آن در سطح شهر تو آشغالهای مردم ضایعات جمع آوری میکنم برا ی کسب در آمد با قطع شدن بنزین سهمیه بنده دو روزه ریالی کار نکردم تو خرجو مخارج زندگی موندم شما رو به خدا سوگند میدهم ایقد این مردم بیچاره رو اذیت نکنید خدا رو خوش نمیاد بترسید از روز قیامت

  • ناشناس

    جبران کسری بودجه راههای بهتری داره ایران بهترین کشور برای گردشگریه و از صادرات نفت هم درامدش بیشتره از کشور برادر چین تقاضا کنه ایران عزیز مارو به گلستان مبدل کنه تا توریستهای خارجی رو جذب کنه وکسری بودجه جبران شه خواستن توانستن است

  • سعید

    تو رو خدا آنقدر شایعه پراکنی نکنید. وقتی دولت میبینه مردم هنوز گران نشده دارند استقبال میکنند.میگه پس اینا خودشان از گرانی خوششان میاید پس ما هم گران کنیم.