کد مطلب: ۸۰۲۷۶۳

قیمت گندم ۱۶ تومان شد؟

قیمت گندم 16 تومان شد؟

شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، امروز عصر قرار است در جلسه‌ای درباره نرخ تضمینی قیمت گندم تصمیم‌گیری و قیمت جدید گندم را اعلام کنند. شورای قیمت گذاری با قیمت 15 هزار تومان برای خرید گندم مخالفت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی امروز قیمت جدید گندم را درسال 1402 اعلام کرد.

قیمت جدید گندم در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی تعیین شده و احتمالاً این عدد ۱۶ هزار تومان در هر کیلو باشد.

باتوجه به گزارشات منتشر شده در چند روز اخیر قیمت پایه گندم ۱۵ هزار تومان بوده و دولت نیز با پرداخت ۱,۰۰۰ تومان جایزه تحویل قیمت جدید گندم را تعیین کرده است.

عدد نهایی شده باید در مدت یک هفته از سوی وزیر جهاد کشاورزی، رئیس شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی اعلام و ابلاغ شود.

چالش‌های امروز شورای قیمت‌گذاری برای افزایش قیمت گندم‌

پس از آنکه شورای قیمت‌گذاری نرخ تضمینی 15 هزار تومان را برای خرید گندم رد کرد، قرار است بعدازظهر امروز شورای قیمت‌گذاری که با حضوری وزرای جهاد و اقتصاد همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه، نماینده کشاورزان و غیره برگزار می‌شود، درباره نرخ جدید خرید تضمینی، تصمیم‌گیری کند.

شورای قیمت‌گذاری در جلسه روز دوشنبه این هفته نرخ خرید تضمینی 15 هزار تومان گندم را رد کرد و شنیده‌ها حاکی از آن است که امروز در مورد نرخ‌های 16 و 17 هزار تومان بررسی‌ها انجام می‌شود.

به گفته عطاءالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران‌، با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید محاسبه شده، عدد خرید تضمینی کمتر از 17 هزار تومان برای تولید کننده صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

‌امروز شورای قیمت‌گذاری درباره نرخ تضمینی خرید گندم جلسه دارد و تا پایان وقت باید منتظر ماند که آیا این شورا به خواسته کشاورزان گندمکار پاسخ مثبت می‌دهد؟

‌پیش از این علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، روز 31 فروردین امسال نرخ جدید خرید تضمینی گندم را در توئیتی 15 هزار تومان اعلام کرد و نوشت: بنابر پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی و با تصویب هیات دولت، قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان هر کیلوگرم 15 هزار تومان تعیین شد.

پس از آن با اعتراض نماینده ‌کشاورزان در شورای قیمت‌گذاری، شورای قیمت‌گذاری دوباره به موضوع ورود کرده است و قیمت خرید تضمینی گندم را بررسی می کند، در نخستین جلسه این شورا، این قیمت به گفته رئیس بنیاد ملی گندمکاران رد شده است و قیمت جدیدی که احتمالا 16 یا 17 هزار تومان خواهد بود، بررسی خواهد شد.

پیش از این و با تصویب رقم 15 هزار تومان برای خرید تضمینی گندم، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران‌ افزایش 2 هزار تومانی از 13 به 15 هزار تومان را بسیار کم عنوان کرد و گفت که‌ اگر کشاورزی 5 تن گندم تولید کرده باشد، با این ارقام فقط 10 میلیون تومان نسبت به قبل، عایدی بیشتری دارد که در ‌مقابل افزایش قیمت نهاده، رقم اندکی است.

بنابراین گزارش نرخ خرید تضمین گندم در شهریور سال گذشته برای سال زراعی 1401-1402 عدد 13 هزار تومان از سوی دولت تعیین شده بود و در فروردین امسال در پی تقاضای کشاورزان و اتحادیه‌های مربوط و پس از بررسی‌هایی که دولت به خاطر تحولات جهانی تولید و قیمت کشورهای اطراف و احتمال قاچاق و نیز لزوم اطمینان از ارتقای ضرییب امنیت غذایی داشت، این نرخ تضمینی ‌به 15 هزار تومان افزایش یافت، اما ‌کشاورزان معتقدند این قیمت پایین است و امروز 6 اردیبهشت، چانه زنی‌ها را احتمالا برای افزایش قیمت در جلسه شورای قیمت‌گذاری شاهد خواهیم بود.

در این شو‌را که 11 نفر عضو هستند، نمایندگان دولتی و کشاورزان حضور دارند؛ وزیر جهاد کشاورزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی، رئیس اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، دو نفر کشاورز خبره با حکم وزیر جهاد کشاورزی و رئیس بنیاد ملی گندمکاران و دو نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست از اعضای شورای قیمت‌گذاری هستند.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام این دوهفته است گندم تحویل دادیم به سیلو ولی تاامروز خبری ازپول نیست حتی علی الحساب برامون نریختن

  • رضا

    سلام ۲۵روزه گندم تحویل سیلو دادم ولی پولی به من پرداخت نشده همین اقایونی که میگفتن ۲۴ ساعتها تصفیه حساب میکنیم الهام ۲۵ روزه پول خودم و همسایه هامون هیچکس پولش پرداخت نشده شهرداراب حالاهی ماروسرمیدوونن که میخایم قیمت ببریم بالاتر