کد مطلب: ۳۹۹۹۴۸

در گفتگوی تجارت‌نیوز با روسای اتحادیه املاک شهرستان‌ها:

قیمت خانه در مناطق سیل‌زده ارزان شد

قیمت خانه در مناطق سیل‌زده ارزان شد

روسای اتحادیه املاک کرمانشاه، شیراز و لرستان می‌گویند: در یک سال اخیر قیمت خانه در این سه استان 100 درصد گران شده اما قیمت خانه در مناطق سیل‌زده 20 درصد ارزان شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حباب قیمت خانه در حال ترکیدن است. آمارها نشان می‎دهد که قیمت خانه در تهران به عنوان نخستین کلان شهر روند نزولی را می‌پیماید. طبق آخرین گزارش‌ها شهریور امسال برای اولین بار در ۲۰ ماه اخیر نرخ رشد قیمت مسکن در تهران منفی شد و مطابق آمار بانک مرکزی در مرداد امسال میانگین قیمت مسکن شهر تهران به ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل کاهش ۲.۴ درصدی را به ثبت رساند.

البته این رویه یعنی کاهش حباب قیمت مسکن در مناطق سیل‌زده کشور نیز در حال نمایان است. در حقیقت روند نزولی قیمت خانه در استان‌های سیل‌زده نیز همانند کاهش قیمت مسکن در تهران در حال تکرار است. آن طور که ایرنا گزارش داده است؛ فعالان بازار مسکن می‌گویند قیمت خانه در برخی مناطق شهر تهران در پی شکست حباب قیمت بیش از ۱۰ درصد ارزان شده است.

آیا قیمت خانه در استان‌های سیل‌زده هم چنین وضعیتی دارد؟ آیا در نیمه دوم سال قیمت خانه در استان‌های سیل‌زده همچون شیراز، لرستان و کرمانشاه ارزان‌تر خواهد شد؟

ارزانی 20 درصدی قیمت خانه در لرستان

در همین راستا رئیس اتحادیه املاک استان لرستان درباره وضعیت املاک این منطقه سیل‌زده به تجارت‌نیوز می‌گوید: با توجه به سیل اخیر در کشور برخی در فضای مجازی اقدام به انتشار اخبار کذب کردند. قیمت خانه در استان لرستان به دلیل افزایش نرخ ارز بالا رفت. تا زمانی که قیمت ارز همانند سابق ارزان نشود قیمت خانه نیز در نیمه دوم سال ارزان نخواهد شد.

اردشیر حسینی می‌افزاید: یکی از دلایل افزایش قیمت املاک در لرستان به کمبود زمین باز می‌گردد. سال گذشته همراستا با افزایش قیمت دلار تقاضا برای خرید خانه نیز افزایش یافت. در حال حاضر بحث عدم فروش زمین در استان لرستان باب شده و فعلا کسی فروشنده زمین نیست. همین عامل باعث شده که انبوه‌سازان برای ساخت مسکن با کمبود زمین مواجه باشند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت مسکن در استان سیل زده لرستان ارزان خواهد شد یا خیر؟ اظهار می‌کند: سال گذشته ارزش یک خانه 200 متری در استان لرستان 220 میلیون تومان بود؛ این در حالی است که قیمت همین خانه امسال به 800 میلیون تومان رسیده است.

حسینی به قیمت زمین در روستاهای لرستان اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر قیمت زمین در روستاهای دورافتاده لرستان هر متر حداقل حدود 800 هزار تومان است. در حالی‌که طبق آمارها حباب قیمت مسکن فروکش کرده و قیمت مسکن در لرستان و مناطق سیل زده آن، حدود 20 درصد ارزان شده است.

قیمت خانه در شیراز از پنج تا 27 میلیون تومان

در شیراز هم قیمت خانه‌ها روند نزولی را می‌پیماید. املاکی‌های شیراز می‌گویند که فعلا برای خانه‌های متری پنج تا 27 میلیون تومانی خریداری نیست اما با عمیق‌تر شدن رکود، فروشندگان واقعی قیمت را پایین‌تر از آنچه که در فایل‌ها وجود دارند به بازار عرضه می‌کنند.

در همین حال، رئیس اتحادیه املاک شیراز درباره قیمت خانه در استان فارس به تجارت‌نیوز می‌گوید: قیمت خانه در نقطه به نقطه استان فارس متفاوت است. حداقل قیمت خانه در استان فارس هر متر چهار تا پنج میلیون تومان و حداکثر قیمت نیز 26 میلیون تومان است. در حال حاضر در این منطقه سیل‌زده خرید و فروش خانه راکد است. این اواخر با کاهش قیمت خانه تعدادی از مردم فروشنده شدند.

محمد قاسم تابنده می‌افزاید: فعلا قیمت مسکن در تمام نقاط کشور رشد 100در صدی داشته و رکود تورمی در بازار مسکن حکم فرماست. چنانچه رکود در ماه‌های آینده ادامه‌دار باشد قیمت مسکن نیز کاهش خواهد یافت.

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا قیمت مسکن در نیمه دوم سال ارزان می‌شود؟ اظهار می‌کند: امروز زمان مناسبی برای خرید خانه است. توصیه ما به مردم این است که در شرایط فعلی افراد براساس میزان سرمایه خانه مورد نظر خود را خریداری کنند. البته عده‌ای می‌گویند خرید خانه در این شرایط باعث ضرر و زیان می‌شود در حالی که چنین نیست.

تابنده به کاهش تقاضای مردم در خرید خانه اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس آمارهای ارائه شده تعداد معاملات مسکن در شهر شیراز 20 درصد نسبت به تیر ماه کاهش یافته است.

قیمت خانه در کرمانشاه دیگر ارزان نمی‌شود

کرمانشاه هم از دیگر استان‌های سیل‌زده امسال بود. در عین حال، رئیس اتحادیه املاک کرمانشاه می‌گوید: حداقل قیمت خانه در کرمانشاه از متری سه میلیون تومان شروع و به 11 میلیون تومان می‌رسد. معتقدیم قیمت خانه در مناطق زلزله‌زده دیگر ارزان نمی‌شود.

رئیس اتحادیه املاک کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که مسکن درمناطق سیل‌زده چقدر گران شده است؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: وضعیت خرید و فروش مسکن در کل ایران راکد است. کرمانشاه هم از این قاعده مستثنی نیست. فروش ملک در کرمانشاه به ندرت اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر خریداری هم در بازار مسکن نیست.

محسن ملکی می‌افزاید: قیمت املاک در کرمانشاه از سال گذشته تا امسال 100 درصد رشد داشته است. دلیل افزایش قیمت خانه در کرمانشاه نیز به دلیل رشد یکباره قیمت مصالح ساختمانی و افزایش نرخ ارز است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا در نیمه دوم سال قیمت مسکن ارزان خواهد شد؟ پاسخ می‌دهد: قیمت مسکن در کرمانشاه دیگر ارزان نمی‌شود. در حال حاضر قیمت مسکن در مناطق زلزله‌زده بین 50 تا 100 درصد رشد داشته است. ما معتقدیم چنانچه قیمت زمین و مصالح ساختمانی تعدیل شود قیمت مسکن نیز ارزان خواهد شد. در غیر این صورت تا پایان سال خبری از ارزان شدن قیمت خانه نیست.

او به حداقل و حداکثر قیمت خانه در مناطق زلزله‌زده اشاره می‌کند و می‌گوید: حداقل قیمت خانه در کرمانشاه از متری سه میلیون تومان شروع می‌شود. همچنین حداکثر قیمت مسکن در این شهر نیز هر متر به 11 میلیون تومان می‌رسد. البته قیمت‌ها از سه تا 11 میلیون تومان متغییر است. بستگی دارد که خانه جزء بافت فرسوده باشد یا تازه ساز. در مناطق پایین باشد یا بالای شهر. مصالح ساختمانی بکار گرفته شده درجه یک باشد یا درجه سه. همه این‌ها در قیمت تمام شده خانه اثرگذار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.