خبر مهم:

کد مطلب: ۶۸۵۱۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خرید خانه، متری ۷ میلیون تومان!/ دولت رئیسی شعبده‌بازی می‌کند؟

خرید خانه، متری ۷ میلیون تومان!/ دولت رئیسی شعبده‌بازی می‌کند؟

وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داده که وام نهضت ملی مسکن به جای ۴۵۰ میلیون تومان به ۷۰۰ میلیون تومان برسد! حدود دو برابر افزایش. اما چنین افزایشی شدنی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابتدا قرار بود رقم وام نهضت ملی مسکن ۳۵۰ میلیون باشد که عدد آن به ۴۵۰ میلیون تومان رسید. اما گویا این رقم همچنان برای خانه‌دار شدن مستاجران کافی نیست و رستم قاسمی گفته پیشنهاد وام ۷۰۰ میلیون تومانی را به شورای پول و اعتبار داده‌ایم.

اما دلیل افزایش چندباره مبلغ وام نهضت ملی مسکن چیست؟ ماجرا به هزینه ساخت این واحدهای مسکونی مربوط می‌شود که بر اثر تورم دو رقمی اقتصاد ایران مدام در حال تغییر است.

خانه متری ۷ میلیون تومان!

ابتدا برخی از نمایندگان مجلس مدعی بودند که می‌توان با کمتر از سه میلیون تومان خانه ساخت. اما کمی بعد این عدد به متری پنج میلیون تومان رسید. اما در آخرین اظهارنظر، وزیر راه و شهرسازی گفته هزینه ساخت هر مترمربع نهضت ملی مسکن با تورم امروز ۶ تا ۷ میلیون تومان تمام می‌شود.

این رقم اعلامی وزیر در حالی است که دو تا سه ماه گذشته رئیس انجمن انبوه‌سازان گفته بود کف قیمت هر متر مربع خانه حدود ۱۰ میلیون تومان است. خانه‌ای که از حداقل کیفیت برخوردار باشد.

اما حتی اگر اظهارات وزیر را مبنا قرار دهیم، ۷ میلیون تومان قیمت تمام شده هر متر مربع نهضت ملی مسکن در مرداد ماه ۱۴۰۱ است و با توجه به افزایش مدوام تورم،‌ مشخص نیست که قیمت تمام شده هر متر در سال‌ آینده چقدر خواهد شد. چون بر اساس وعده رئیسی، این دولت باید تا سال ۱۴۰۴، چهار میلیون خانه بسازد و مشخص نیست ظرف دو سه سال آینده قیمت هر متر مربع خانه دولتی چقدر می‌شود؟

سوال دیگر این است که آیا به موازات فزایش تورم و هزینه ساخت، قرار است مبلغ وام این ساختمان‌ها مدام افزایش پیدا کند؟

نکته مهم دیگر این است که اگر قرار باشد متوسط متراژ هر خانه این طرح، ۷۵ متر و قیمت هر متر مربع ۷ میلیون تومان باشد، کل هزینه تمام شده یک واحد مسکونی ۵۲۵ میلیون تومان می‌شود. آورده اولیه متقاضیان بین ۲۰۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان است و در صورت موافقت شورای پول و اعتبار، ۷۰۰ میلیون هم به این واحدها وام تعلق می‌گیرد. یعنی اگر متقاضی کل مبلغ واحد مسکونی را از طریق وام تامین کند، حدود ۱۷۵ میلیون تومان اضافه می‌آورد! برای همین مشخص نیست که مبنای درخواست وام ۷۰۰ میلیونی وزیر چیست؟ آن هم با آورده اولیه ۲۰۰ تا ۳۲۰ میلیونی!

مسکن‌هایی که مردم را فقیرتر می‌کند

نکته دوم نگرانی از بابت ایجاد تورم در سایه ساخت این واحدهای مسکونی است. آنگونه که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی اعلام کرده بود، ساخت مسکن مهر ۴۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی در اقتصاد ایران ایجاد کرد و یکی از علل اصلی تورم در دهه ۹۰ ساخت مسکن مهر بود.

حالا این تجربه درباره طرح نهضت ملی مسکن در حال تکرار است. دولت احتمالا بانک‌ها را مجبور به پرداخت وام برای خانه‌هایی می‌کند که ممکن است به سرنوشت طرح مسکن مهر دچار شود. خانه‌هایی که بعد از ۱۵ سال هنوز هم تکمیل نشده و به صاحبانش تحویل داده نشده است.

از طرف دیگر، این هنوز شروع نشده، برخی از پیمانکاران از مشارکت در آن سرباززده‌اند. چون قیمت مصالح ساختمان در حال افزایش است و انبوه‌سازان به خوبی می‌دانند در این شرایط تورمی، ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی با حساب متری ۷ میلیون تومان بیشتر به شعبده‌بازی می‌ماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Mbm

    کم و کم داره یکسال از قول مسکن ملی می‌گذرد.و هنوز دولت در پیچ اول گیر کرده و هیچ خانه اینساخته .معلوم نیست بدون کار کردن چطور چهارمیلیون مسکن ساخته میشه.

  • علی

    اقای ریسی گفت چرا باید مردم در بورس متضرر شوند روز اول انتخابات به ساختمان بورس وارد شد کجاست حمایت ایشون از شروع دولت هر روز بورس در حال ریزش است این زندگی مردم است

  • ناشناس

    البته تو حقیقت بهشون اعلام شده حدااقل متری 15 میلیون !!!! اون حرفها تبلیغات

  • ناشناس

    سلام وادب
    پیشنهاد می شود یک بازنگری در مسکن ملی صورت گیرد سال ۹۹ با آورده ۴۰ میلیون تومان ثبت نام شده و بعد دو سال که قرار بود با متری ۲ میلیون تومان مسکن ملی تحویل بدهند هنوز هیچ کاری انجام نشده و قرار بود آورده ۱۵۰ میلیون تومان و یک واحد تحویل بدهند ولی متاسفانه الان پشت سر هم آورده میخواهند یک جوان اول زندگی از کجا آورده بیاورد لازم است که دولت به کمک جوانان در بحث آورده و همچنین وام قرض الحسنه با باز پرداخت ۱۰۰ ساله صورت گیرد

  • ناشناس

    کاشکی دولت ی زمین میداد به 3 نفر که سه طبقه بسازند با وام 300 ملیون به هر کدوم از سه نفر ، خود مردم بلد هستند که خودشون کم کم بسازند.
    باور کنید که اینجوری خود مردم ، با همکاری خودشون و …، میساختند.نقددینگی هم ایجاد نمیشد.