خبر مهم:

کد مطلب: ۶۹۳۸۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش دلار آزاد و افزایش نرخ صرافی ملی/ قیمت دلار، اول شهریور ۱۴۰۱

کاهش دلار آزاد و افزایش نرخ صرافی ملی/ قیمت دلار، اول شهریور ۱۴۰۱

قیمت دلار امروز سه‌شنبه اول شهریور ۱۴۰۱، بر خلاف روز گذشته روند کاهشی دارد و در کانال ۲۹ هزار تومانی در حال از دست ارزش خود است. اخبار و سیگنال‌های موثر بر بازار را بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دلار امروز در بازارهای مختلف نوساناتی داشت. قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش حدود هزار تومانی نسبت به روز گذشته، ۲۷۹۳۸ تومان اعلام شد.

اما دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، بر خلاف روز گذشته روند کاهشی دارد. کف و سقف قیمت ارز آمریکایی در روز گذشته ۲۹,۲۴۰ و ۲۹,۸۲۰ بود و در طول روز روند افزایشی داشت. اما انتشار اخبار مثبت از برجام، در ساعات پایانی روز، روند معاملات غیرقانونی فردایی، را نزولی کرد. امروز روند قیمتی دلار با ۲۹,۳۲۰ تومان آغاز شد که از آخرین ارقام دیروز کمتر بود. در ادامه روند افزایشی و دوباره کاهشی شد. آخرین رقم پیشنهادی در برخی کانال‌های تلگرامی ۲۹,۳۳۰ تومان. این کانال‌های معمولا قیمت را بالاتر از بازار اعلام می‌کنند.

اکنون معاملات غیرقانونی فردایی نیز روند کاهشی دارد.

دلار توافقی نیز در کانال ۲۸ هزار تومان روند کاهشی دارد و به مرز ورود دوباره به کانال ۲۷ هزار تومان است. دلار هرات همچنان در کانال ۲۹ هزار تومان قرار دارد اما روند آن در مجموع کاهشی است.

در این میان، به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی امروز با ۰٫۰۳ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۲۶۳۶۳ تومان معامله می‌شود.

همچنین قیمت ارز آمریکایی در سامانه متشکل ارز نیز با ۲٫۷۶ افزایش به ۲۷۷۹۲ تومان رسیده است.

سیگنال‌های موثر بر قیمت دلار

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند.

بازارهای مالی در ایران به ویژه قیمت دلار معمولا به اخبار سیاسی به ویژه در مورد مذاکرات هسته ای حساس بوده‌اند. در این روزها نیز شرایط به همین گونه است و بازارها به ویژه ارز با افزایش و کاهش امیدواری‌ها نسبت به آینده برجام ، تغییر روند می‌دهند. به ویژه بازار ارز نسبت به این موضوع حساس شده است و روی طلا و سکه نیز تاثیر می‌گذارد.

پاسخ ایران معقول بود

روز گذشته، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد پاسخ ایران به پیش نویس اروپا را «معقول» ارزیابی می‌کند و اذعان داشت که برگزاری نشستی برای توافق هسته‌ای در این هفته امکان‌پذیر است. این در حالی است که پیش از این خبرگزاری بلومبرگ هم از قول یک مقام اروپایی نقل کرده بود که تهران پاسخی سازنده را ارسال کرده است.

ساعاتی پس از انتشار اظهارات بورل، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک مقام بلندپایه آمریکایی تائید کرده که مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت داشته و به ادعای او ایران از برخی خواسته‌های خود عقب نشینی کرده است. با این حال همچنان شکاف‌هایی وجود دارد. این مقام آمریکایی در مورد این شکاف‌ها توضیحی نداده اما گفته واشینگتن در زمان مناسب به پیشنهادهای ایران پاسخ خواهد داد (قرن نو).

موضوعات مهمی باقی‌مانده‌اند

در عین حال، ایسنا به نقل از سخنگوی وزیر امور خارجه ایران نوشت: هنوز از سوی طرف مقابل، مشخصا آمریکایی‌ها، پاسخی به پیشنهاد طرف اروپایی دریافت نشده است و زمانی می‌توانیم از نتیجه‌بخش بودن مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده است.

ناصر کنعانی در نشست خبری خود در این ارتباط افزود: ما همچنان در مسیر مذاکره هستیم. اگر ایران نیازمند توافق است حتما طرف اروپایی و آمریکایی بیش از ایران نیازمند توافق هستند.

وی افزود: موضوعات باقی مانده هرچند ممکن است به نسبت اندک باشند ولی موضوعات مهمی هستند و باید در مورد آنها تصمیم‌گیری و توافق شود.

کنعانی گفت: تا این جا در مورد مذاکرات پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشته‌ایم، اما مذاکرات یک مجموعه است و باید روی هم موضوعات مرتبط با مذاکرات توافق شود و تا زمانی که روی همه موضوعات توافق نشود، نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیده‌ایم.

اعلام نرخ تورم

مرکز آمار نرخ تورم مرداد را اعلام کرد. نرخ تورم سالانه مرداد ماه ١۴٠١ برای خانوارهای کشور به ۴١,۵ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٠ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در مرداد ماه ١۴٠١ به عدد ۵٢,٢ درصد رسیده است. یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۵٢.٢ درصد بیشتر از مرداد ١۴٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند.

نرخ تورم نقطه‌ای مرداد ماه ١۴٠١ در مقایسه با ماه قبل ١,٨ واحد درصد کاهش یافته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه مرداد ١۴٠١ به ٢,٠ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٢.۶ واحد درصد کاهش داشته است.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بااین اوضاع و احوال و این شرایطی که طرفین مذاکرات اعلام میکنند حالا حالا ها این مذاکرات به توافق خوب موردنظر نمی رسد و دلار افزایشی میشود و خواهد شد