کد مطلب: ۴۸۱۳۵۲

تست کرونای ترامپ روند بازار ارز را تغییر می‌دهد؟ / آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز ۱۲ مهر

تست کرونای ترامپ روند بازار ارز را تغییر می‌دهد؟ / آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز ۱۲ مهر

آیا مثبت شدن تست کرونای دونالد ترامپ می‌تواند روند بازار ارز را تغییر دهد؟ دلار هفته پراضطرابی را پشت‌سر گذاشت و سقف‌ قیمتی تازه‌ای را شکست؛ با این حال در معاملات پشت خطی روز جمعه، تمایل معامله‌گران برای فروش بالاتر رفته بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین قیمت دلار تا پیش از شروع بازار امروز شنبه ۱۲ مهر ۹۹ چقدر بوده و چه سیگنال‌هایی از اخبار رسمی برای این بازار قابل مشاهده است؟

در این مورد دنیای اقتصاد نوشت: آیا مثبت شدن تست کرونای دونالد ترامپ می‌تواند روند بازار ارز و سکه داخلی را تغییر دهد؟ سکه و دلار هفته پراضطرابی را پشت‌سر گذاشتند و هر دو سقف‌های قیمتی تازه‌ای را شکستند؛ با این حال در معاملات پشت خطی روز جمعه، تمایل معامله‌گران برای فروش بالاتر رفته بود. به گفته فعالان، زمانی که اعلام شد تست کرونای رئیس‌جمهور فعلی آمریکا مثبت شده است، عده زیادی از بازیگران سکه شروع به فروش سکه روز شنبه کردند.

در بازار ارز هم، دلار به یکباره از مرز ۳۰ هزار تومانی فاصله گرفت و در مقطع کوتاهی به سوی ابتدای کانال ۲۹ هزار تومانی حرکت کرد. این اتفاقات در شرایطی صورت گرفت که دلار روز پنج‌شنبه فاصله کمی با فتح مرز ۳۰ هزار تومانی داشت.

هیجان در معاملات پشت خطیقیمت

بخشی از ریزش بازارها در معاملات پشت خطی روز جمعه هیجانی بوده و ممکن است این روند در روز شنبه ادامه پیدا نکند. به عنوان مثال، زمانی که اعلام شد دونالد ترامپ به کرونا مبتلا شده است، قیمت دلار حتی تا ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان هم افت کرد، ولی خبر اینکه او هیچ علائم حادی از کرونا را از خود نشان نداده است، موجب شد که بار دیگر خریدهای دلار بیشتر شود و عمده معاملات بالای ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان رقم بخورد.

چنین مسائلی باعث می‌شود که اخبار روزهای آینده از کاخ سفید و وضعیت سلامتی ترامپ از اهمیت زیادی برای معامله‌گران برخوردار باشد. در صورتی که بیماری ترامپ تشدید شود، این تصور را برای معامله‌گران ایجاد خواهد کرد که او برای پیروزی در رقابت‌های ریاست‌جمهوری و ماندن در کاخ سفید، مشکلات بیشتری را پیش رو خواهد داشت.

برای معامله‌گران بازار داخلی پیروزی «بایدن» به آن معناست که حداقل در کوتاه‌مدت ممکن است فشارهای تحریمی روی ایران کاهش پیدا کند و احتمال مذاکره و پایین آمدن تنش‌ها بین ایالات‌متحده و ایران هم بالا رود.

دو مسأله مهم در بازارها

جدا از خبرهای مربوط به ریاست‌جمهوری آمریکا و بیماری ترامپ، مسائل دیگری هم می‌توانند در هفته جاری وضعیت بازارهای داخلی را تحت‌تاثیر قرار دهند. اولین موضوع رفتار بازارساز ارزی است؛ آیا مرز ۳۰ هزار تومانی برای بازارساز یک خط قرمز است و در این مرز به خریداران دلار با عرضه زیاد حمله خواهد کرد؟

اگر چنین اتفاقی رخ دهد، فارغ از هر اتفاق دیگری، احتمال افت قیمت‌ها بسیار بالا می‌رود. موضوع دیگر حباب قیمت انواع سکه است. این حباب در نهایت باید به نوعی شکسته شود؛ برای اینکه چنین اتفاقی رخ دهد یا باید قیمت اونس طلا و دلار در بازار داخلی افزایش پیدا کند یا اینکه قیمت سکه در مسیر نزولی قرار بگیرد. ارزش ذاتی سکه از قیمت بازاری فاصله گرفته است و در صورت تغییر انتظارات، احتمال ریزش سکه در شرایط کنونی بیشتر از دلار است.

هفته اضطرابی دلار

اولین هفته کامل مهرماه، بسیار پر تب و تاب بود؛ قیمت انواع سکه و دلار نوسانات زیادی را تجربه کردند و همه سقف‌های تازه قیمتی را در روز انتهایی هفته به ثبت رساندند.

روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی ۳۳۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۹ هزار و ۹۸۰ تومان رسید. در ساعاتی حتی قیمت‌های بالای مرز ۳۰ هزار تومانی نیز در بازار رقم خورد و در معاملات خرد نیز کمتر معامله‌گری حاضر به فروش دلار زیر مرز یاد شده بود. با این حال، در معاملات عمده در نهایت دلار ۲۰ قدم پایین تر از مرز ۳۰ هزار تومانی بسته شد و روز جمعه نیز در معاملات پشت خطی، تمایل به فروش دلار بیشتر از خرید بود.

رشد دلار بیش از ۴ درصد

دلار در هفته‌ای که گذشت حدود هزار و ۲۰۰ تومان افزایش قیمت معادل ۴/ ۴ درصد را تجربه کرد، ولی این میزان رشد در مقایسه با دو هفته قبل محدودتر بود و حکایت از کاهش سرعت رشد این ارز می‌داد.

شاخص بازار ارز دو هفته پیش نزدیک به ۷ درصد رشد قیمتی را به ثبت رسانده بود. معامله‌گران دلار در مجموع هفته بسیار پراضطراب و هیجانی را پشت‌سر گذاشتند، چراکه از یکسو هراس داشتند که قیمت دلار نزدیک به خط ۳۰ هزار تومانی با عرضه شدید بازارساز مواجه شود و به همین خاطر هم، سعی می‌کردند با احتیاط بیشتری در مقایسه با دو هفته قبل در موقعیت خرید قرار بگیرند. از سوی دیگر، آنها نگران این بودند که در صورت فروش ارز خود با موج جدیدی از افزایش قیمت مواجه و ناچار شوند که در قیمت‌های بالاتر ارز فروخته شده خود را جایگزین کنند.

چنین فضایی باعث می‌شد که گروهی از معامله‌گران بیشتر از آنکه اقدام به خرید و فروش ارز کنند، تماشاچی وقایع بازار باشند. آن‌ها عموما فروشنده نبودند و عموما هم تلاش نمی‌کردند که اقدام به خرید ارز کنند. برای این دسته دو کانال ۲۹ و ۳۰ هزار تومانی اهمیت زیادی داشت. به گفته برخی فعالان، این دسته از معامله‌گران حاضر بودند در صورتی که دلار بالای ۳۰ هزار تومان تثبیت شود، در موقعیت خرید قرار بگیرند و در صورتی که این ارز به زیر ۲۹ هزار تومان برود، فروش‌های خود را افزایش بدهند.

یکی از مهم ترین متغیرهایی که در هفته گذشته موجب شد، دلار نوسانات زیادی را تجربه کند، رفتار هیجانی حواله درهم بود. درهم در هفته گذشته نه تنها بالای مرز ۸ هزار تومانی خود را تثبیت کرد، بلکه در روز آخر هفته به بالای ۸ هزار و ۲۰۰ تومان رفت و در صورتی که روز شنبه بالای این سطح باقی بماند، می‌تواند زمینه ساز ورود دلار در بازار داخلی به دهه چهارم قیمتی شود.

اخبار مرتبط با دلار را در صفحه اختصاصی طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بهرام

    این هم اون اقتصادی که با اخم و خنده امریکا بخواد بنا بشه.یارو عطسه میکنه دلار میریزه.اخم بکنه دلار میره بالا.این چه مسخره بازیه سر ملت دراوردید؟

    • ناشناس

      گل گفتی

  • ناشناس

    داره حالم از این مملکت و این بازار بهم می خوره آخه این چه مملکتیه کجای دنیا این‌جوریه هر روز داریم از دیروزمون فقیر تر و بد بخت تر میشیم خدا خودت یه کاری بکن

    • ناشناس

      کارمون بجایی رسیده که همه زندگیمون به ترامپ و امریکا گره خورده ، ترامپ عطسه هم کنه روی زندگی ما تاثیر گزاره خدایا خودت یه کارط کن . هی شعارمیدیم امریکا هیچ غلطی نمیکنه، غلط کردن دیگه چه جوری هست دقیقا

  • ناشناس

    دعا میکنم که بمیره بلکه اوضاع دنیا بهتر بشه

    • ناشناس

      مشکل این جاست نه در امریکا

    • ناشناس

      الهی آمین

    • ناشناس

      داداش اون نمیمیره

  • ناشناس

    خوب شد بایدن کرونا نگرفت والا دلار ۳۵ رو رد کرده بد

  • ناشناس

    مرگ تدریجی .بدتر از مرگ سکته ومغزیه ما ادعامون میشه فقط هممون تو این وضع مقصریم

  • طلا بختیاری

    آمریکا که نه بزرگتر از آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند اما نمدونم چرا انتخابات ریاست جمهوری توی ایران هیچ فرقی به حال مردم نمیکنه اما انتخابات ریاست جمهوری تو آمریکا برای ایرانی ها انقدر مهمه یک تست مثبت کرونای رئیس جمهورش انقدر تب وتاب به بازار وارد میکنه ولی وقتی رئیس جمهور خودمون میشینه توخونه انگار نه انگار

  • ابراهیم

    انشاءالله هر چه زودتر کسانی را که این اشفته بازار را درست کردند به سزای اعمال خود برسند مردم را بد بخت کردن که به نان شبشون محتاج هستن

  • ناشناس

    به اربعین حسینی اه مردم بیچاره که نون شب ندارند دامن دلالان دلار بگیره.به هر بهانه قیمت دلار بالا میبرند

  • ناشناس

    هر گروه یا هر کسی هر چی سر میاد خودش خواسته خود کرده را تدبیر نیست وقتی به هر اجنبی رای میدی افتخارم میکنی همینه

  • سلمان

    دولت باید واسه کسایی که طالب ارز خارجین کد ووچر بده نه اسکناس. و این قضیه شیطنت دولت مردای مارو نشون میده که جلوی نوسان قیمت هر کالا یا ارز و سکه رو نمیتونن بگیرن