کد مطلب: ۶۹۵۲۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روند کاهشی قیمت دلار در بازار ایران، هرات و سلیمانیه/ جای پای دولت در بازار ارز؟

روند کاهشی قیمت دلار در بازار ایران، هرات و سلیمانیه/ جای پای دولت در بازار ارز؟

قیمت دلار امروز یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱، روند کاهشی دارد. ارز آمریکایی روز گذشته برای ساعاتی وارد کانال ۳۰ هزار تومانی شد اما بار دیگر به کانال قبل بازگشت. امروز هم دلار به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد. اخبار و سیگنال‌های موثر بر بازار را بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دلار امروز در بازارهای مختلف نوساناتی داشت. البته قیمت دلار در صرافی ملی با حدود ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۸۳۶۱ تومان اعلام شده است.

اما دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روند کاهشی دارد و به حدود ۲۹,۶۰۰ تومان رسیده است.

روز گذشته دلار بار دیگر به کانال ۳۰ هزار تومانی وارد شده بود. اما در ادامه روند آن معکوس شد و دوباره به کانال ۲۹ هزار تومانی بازگشت. کف و سقف قیمت ارز آمریکایی در روز شنبه، ۲۹,۷۲۰ و ۳۰,۲۰۰ بود.

امروز هم دلار روند کاهشی دارد. معاملات نقدی ارز آمریکایی با نرخ حدود ۲۹,۷۵۰ تومان آغاز شد. اما در لحظه تنظیم این خبر به ۲۹,۶۰۰ تا ۲۹,۶۱۰ رسیده است. همین نوسانات در معاملات غیرقانونی فردایی نیز دیده می‌شوذ.

نوسان قیمت دلار توافقی و هرات

دلار توافقی نیز در کانال ۲۸ هزار تومانی نوسان دارد و اندکی کاهشی است. دلار هرات نیز همین شرایط را در کانال ۲۹ هزار تومان دارد.

اما دلار سلیمانیه که روز گذشته در کانال ۳۰ هزار تومان نوسان داشت، امروز به کانال ۲۹ هزار تومان رفته و به ۲۹,۸۰۰ تا ۲۹,۸۵۰ تومان رسیده است.

در این میان، به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی امروز با ۰٫۲۷ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۲۶۳۹۴ تومان معامله می‌شود.

همچنین قیمت ارز آمریکایی در سامانه متشکل ارز نیز با ۰،۵۹ درصد کاهش به ۲۸۱۲۰ تومان رسیده است.

سیگنال‌های موثر بر بازارها

جای پای دولت در بازار ارز

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. بازارهای مالی در ایران به ویژه قیمت دلار معمولا به اخبار سیاسی به ویژه در مورد مذاکرات هسته ای حساس بوده‌اند.

حالا این روزها ابهام در مورد مذاکرات افزایش یافته است و برخی از منابع از طولانی بودن روند مذاکرات خبر می‌دهند. همین شرایط روز گذشته دلار را وارد کانال ۳۰ هزار تومان کرد. اما در ادامه ورق برگشت و روند قیمتی ارز آمریکایی کاهشی شد. برخی معاملا گران بازار ارز، به آینده برجام امید چندانی ندارند و معتقد انتشار اخبار مثبت و منفی از مذاکرات هسته‌ای، بیهوده نرخ‌ها را بالا و پایین می‌برد. در این میان دولت است که سود می‌کند.

اقتصادنیوز در همین مورد نوشت که برخی از معامله‌گران معتقدند: «بازار ارز برای دولت تبدیل به یک درآمد شده است. به این ترتیب که دلار را در متشکل گرانتر می‌فروشد و در آزاد در کف جمع می‌کند، آن‌ها اتهام می‌زنند کاری که در سال ۹۹ با بورس شد، الان در بازار ارز رخ می‌دهد. مذاکرات فرصتی داده است که بازارساز به راحتی کف و سقف تعیین کند و خودش برنده اصلی باشد.»

البته تجربه نیز نشان می‌دهد در شرایطی که بازار به اخبار واکنش افزایشی نشان می‌دهد، دولت با ارزپاشی قیمت‌ها را کنترل می‌کند.

آخرین اخبار برجام

به نظر می‌رسد صحبت از تاریخ دقیق نهایی شدن نتایج برجام هر روز سخت‌تر از روز قبل می‌شود. تریتا پارسی، معاون اجرایی موسسه کوئینسی در گزارش اخیر خود نوشته است که اکنون بی‌اعتمادی عمیقی هم در تهران و هم در دیگر پایتخت‌های جهان در مورد توانایی واشنگتن برای حفظ توافقات بین‌المللی وجود دارد. رهبران سیاسی کنونی ایالات متحده و ایران نیز انگیزه‌های داخلی کمی برای چشم‌پوشی از دشمنی نسبت به یکدیگر دارند (اکوایران).

در عین حال، مهدی مطهرنیا، یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: روش فعلی که در آن آمریکا و ایران پاسخ‌شان به پیش‌نویس توافق را رد و بدل می‌کنند تفاوت زیادی با مذاکرات در وین ندارد در هر حال ایران و آمریکا مذاکره مستقیم ندارند و شاید این روش به لحاظ اینکه پاسخ مکتوب و مستند است و هزینه‌ها هم کم می‌شود، بهتر باشد (ایسنا).

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سهامهای صندوقهای ای تی اف رشد خودشونو کردن واز این بیشتر جای رشد ندارند . بسیاری از این سهمها چند هفته ای هست که با نزول پلکانی در جا میزنند ومیبینیم که حتی اختلاف قیمت خریدار وفروشنده خیلی زیاده ولی کسی حاظر نیست از این سهمهابخره حتی بیشتر مواقع از حمایت حقوقیها نیز برخورداره ولی ارزش خرید نداره

  • عباس پور

    بانک مرکزی هیچ قدرتی نداره که قیمت ارز را کنترل کنه این صدای پای برجام هست که باهر سیگنال مثبت یامنفی بالا وپایین میشه اگر بانک مرکزی قدرت داشت دلار ۳تومنی ۳۰تومن نمیشد واگر برجام به نتیجه نرسی انتظار دلار ۵۰تومنی دور از انتظار نیست.

    • ناشناس

      باسلام کاملا با شما موافق هستم هر خمیازی که می کشند در برجام دلار بالا می رود و هر عطسه ای اونو پایین می آورد احسنت