کد مطلب: ۴۲۰۵۶۳

قیمت دلار تا پایان سال چه می‌شود؟

قیمت دلار تا پایان سال چه می‌شود؟

برای پیش‌بینی قیمت دلار در زمستان تغییرات نرخ این ارز در سال‌های گذشته بررسی شده که می‌تواند تا حدودی چشم اندازی درباره روند آینده نرخ دلار نشان دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند روزی از آغاز فصل زمستان می‌گذرد و دلار در مرز ۱۳ هزار تومان آرام گرفته است. بعضی می‌گویند دلار تا شب عید روند صعودی دارد و قرار است خون به دلمان کند. بعضی دیگر امیدوارند و می‌گویند بازار ارز دیگر نوسانات گذشته را کنار گذاشته و خبری از گرانی دلار در زمستان نخواهد بود.
تصمیم‌گیری سخت است و هیچ‌کس نمی‌تواند با اطمینان کامل روند بازار ارز را پیش‌بینی کند. در این بین بررسی اتفاقاتی که در زمستان هر سال برای بازار ارز می‌افتد می‌تواند تا حدودی ما را در پیش‌بینی قیمت دلار در زمستان ۹۸ یاری کند.
برای همین در این گزارش سراغ تغییرات قیمت دلار در بازار ارز زمستان سال‌های گذشته رفته‌ایم. از سال ۹۰ که آغازگر یک تلاطم ارزی بود شروع کردیم و رسیدیم به زمستان امسال تا ببینیم چه آینده‌ای در انتظار بازار ارز است. نتایج تا حدودی می‌تواند امیدوارکننده باشد.

تغییرات قیمت دلار در زمستان سال ۹۰

بازار ارز در زمستان ۹۰ در حال مقدمه‌چینی برای موج تلاطم در بازار دلار بود. دلار تا پایان فصل پاییز عموما در محدوده هزار و ۳۰۰ تومان قرار داشت و از اولین روز زمستان تلاطم بازار ارز آغاز شد و تا نیمه دی قیمت دلار به هزار و ۷۴۰ تومان رسید.
آن سال تا آخر دی‌ماه رشد قیمت دلار ادامه داشت و باعث شد قیمت هر دلار آمریکا در ابتدای بهمن به دو هزار و ۱۰۰ تومان برسد، اما با پایان دی‌ماه، تلاطم بازار دست کم به طور موقت با دلار خداحافظی کرد و تا آخر سال ۹۰ دلار در محدوده هزار و ۹۰۰ تومان آرام گرفت و شاهد نوسان چندانی در بازار نبودیم.
در 90

نمودار تغییرات قیمت دلار در سال ۹۰ و فصل زمستان

تغییرات قیمت دلار در زمستان سال ۹۱

دومین موج افزایش قیمت دلار در سال ۹۱ اتفاق افتاد. هرچند قیمت این ارز تا اوایل خرداد به کمترین مقدار خود در سال ۹۱ یعنی هزار و ۶۰۰ تومان برگشت، اما تا پایان تابستان موج دوم اتفاق افتاد و دلار تا سه هزار و ۶۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرد.
سال ۹۱ زمستان متفاوتی را تجربه کردیم. زمستانی که با نرخ سه هزار و ۱۰۰ تومان آغاز شد و با افزایش نسبی در روز‌های اول دی‌ماه به مناسبت کریسمس، به سه هزار و ۳۰۰ تومان رسید، اما تا پایان دی در همین محدوده باقی ماند. نیمه اول بهمن دوباره دلار رم کرد و در عرض دو هفته به سه هزار و ۹۰۰ تومان رسید که بیشترین قیمت دلار در سال ۹۱ به حساب می‌آید.
از آن روز به بعد تا پایان زمستان شاهد یک روند کاهشی آرام در بازار بودیم که باعث شد نهایتا دلار با نرخ سه هزار و ۴۰۰ تومان وارد سال ۹۲ شود.
در 91

نمودار تغییرات قیمت دلار در سال ۹۱ و فصل زمستان

تغییرات قیمت دلار در زمستان سال ۹۲

سال ۹۲، سال بازگشت آرامش به بازار ارز بود. بیشترین قیمت دلار در سال ۹۲ مربوط به خردادماه است که دلار به سه هزار و ۷۰۰ تومان رسید. بازار ارز تا نیمه سال ۹۲ با تلاطم خداحافظی کرد. این مورد باعث شد زمستان ۹۲ مثل پاییز آرام سپری شود. دلار در این سال زمستان را با نرخ دو هزار و ۹۵۰ تومان آغاز کرد و صرفا شاهد افزایش جزئی قیمت در آغاز سال نو میلادی بودیم که باعث شد قیمت دلار به سه هزار تومان برسد.
هرچند دلار به سر جای خود برگشت و تا پایان دی‌ماه به کمترین مقدار خود در سال ۹۲ یعنی دو هزار و ۸۰۰ تومان رسید. آرامش در بازار حکم‌فرما بود و نهایتا دلار در نیمه اسفند ماه با افازیش نسبی روبرو شد و تا سه هزار و ۱۰۰ تومان رسید. افزایشی که پایدار نبود و در آخر دلار سال ۹۲ را با نرخ سه هزار تومانی به پایان برد.
در 92

نمودار تغییرات قیمت دلار در سال ۹۲ و فصل زمستان

تغییرات قیمت دلار در زمستان سال ۹۳

بازار ارز سال ۹۳ را با نرخ سه هزار تومانی آغاز کرد و هیچ‌موقع به این مقدار برنگشت. به عبارتی می‌توان گفت: این کمترین قیمت دلار در سال ۹۳ است. تا اوایل اردیبهشت دلار به سه هزار و ۳۰۰ تومان رسید و تا آخر بهار در همین محدوده باقی ماند. تابستان عموما دلار در کانال سه هزار و ۱۰۰ تومان قرار داشت و نهایتا در پاییز به سه هزار و ۵۰۰ تومان رسید و وارد زمستان شد.
روز‌های اول زمستان دلار با افزایش نسبی کار خود را آغاز کرد و حدود ۱۰۰ تومان گران شد. همین روز بود که بیشترین قیمت دلار در سال ۹۳ یعنی سه هزار و ۶۰۰ تومان رقم خورد. از آن روز به بعد دلار در یک روند کاهشی آرام افتاد و تا پایان زمستان همه‌چیز تحت کنترل بود. تنها دو هفته آخر سال شاهد نوسان غیرمعمول بودیم.
نیمه دوم اسفند دلار با یک کاهش عجیب روبرو شد و ۲۰۰ تومان ارزش خود را از دست داد. سه هزار و ۲۲۰ تومان کمترین قیمت دلار در زمستان ۹۳ بود. هر چند این قیمت در بازار پایدار نماند و با افزایش نسبی تا آخر سال به سه هزار و ۳۰۰ تومان رسید. در کل سال ۹۳، بعد از مدت‌ها شاهد آرامش در بازار ارز بودیم. آرامشی که در زمستان هم خودش را نشان داد.
در 93

نمودار تغییرات قیمت دلار در سال ۹۳ و فصل زمستان

تغییرات قیمت دلار در زمستان سال ۹۴

کمترین قیمت دلار در سال ۹۴، فردای تعطیلات عید رقم خورد. ۱۴ فروردین‌ماه دلار برای مدت کوتاهی روی نرخ سه هزار و ۲۰۰ تومانی جا خوش کرد. دلار در تابستان ۹۸ روند افزایشی به خود گرفت و تا نیمه سال به سه هزار و ۴۰۰ تومان رسید. این رقم مدت‌ها در بازار ثابت باقی ماند. زمستان ۹۴ با همین نرخ کار خود را آغاز کرد و حتی در روز‌های اول سال نو میلادی هم شاهد تغییرات چندانی در بازار ارز نبودیم.‌
این روند تا پایان بهمن‌ماه ادامه داشت. یعنی درست زمانی که دلار یک نوسان عجیب و غریب را در کارنامه خود ثبت کرد و در دو روز آخر بهمن از نرخ سه هزار و ۳۸۰ تومان به سه هزار و ۴۷۰ تومان رسید.
روندی که تا هفته اول اسفند ادامه داشت و باعث شد بالاترین قیمت دلار در سال ۹۴ یعنی سه هزار و ۴۸۵ تومان، در هفته اول اسفند رقم بخورد. این نرخ در بازار ارز پایدار نماند و نهایتا سال ۹۴ با قیمت سه هزار و ۴۳۰ تومان به پایان رسید. به جز تلاطم دلار در هفته آخر بهمن و هفته اول اسفندماه، شاهد تغییر چندانی در بازار ارز زمستان ۹۴ نبودیم.
در 94

نمودار تغییرات قیمت دلار در سال ۹۴ و فصل زمستان

تغییرات قیمت دلار در زمستان سال ۹۵

دلار تا نیمه سال ۹۵ یک روند آرام، اما صعودی در پیش گرفت. کمترین قیمت دلار همان روز‌های اول بعد تعطیلات عید رقم خورد که سه هزار و ۴۵۰ تومان بود. این روند آرام قیمت دلار را تا ابتدای آذرماه به سه هزار و ۶۸۰ تومان رساند.
آذرماه ۹۵ یک ماه پرطلاتم در بازار ارز بود که باعث شد دلار با نرخ سه هزار و ۹۲۰ تومان وارد زمستان شود. همان روز‌های اول در ادامه روند افزایش قیمت آذر و همچنین با تاثیر از آغاز سال نو میلادی، قیمت دلار در هفته اول دی‌ماه به قله چهار هزار و ۱۲۰ تومان رسید که بیشترین قیمت در سال ۹۵ به حساب می‌آید.
از همان هفته دوم دلار دوباره به کانال سه هزار تومانی برگشت و سه هزار و ۸۴۰ تومان قیمت خورد. بازار ارز تا پایان دی‌ماه یک بار دیگر تا مرز چهار هزار تومان رفت و برگشت و نهایتا روی نرخ سه هزار و ۸۰۰ تومان آرام گرفت. دلار در بهمن و اسفند روند آرام و رو به پایینی داشت و بدون نوسان آنچنانی به هزار و ۷۵۰ تومان سال را به پایان برد.
در 95

نمودار تغییرات قیمت دلار در سال ۹۵ و فصل زمستان

تغییرات قیمت دلار در زمستان سال ۹۶

بهار سال ۹۶ دلار در آرامش کامل بود و تا مردادماه در حدود سه هزار و ۷۵۰ تا سه هزار و ۸۰۰ تومان باقی ماند. از مردادماه روند افزایش گام به گام آغاز شد و نهایتا دلار در ابتدای زمستان به چهار هزار و ۲۰۰ تومان رسید. دی ماه ۹۶ آغاز تلاطم ارزی بود که هنوز هم می‌تواند آثار آن را در بازار دید.
دلار از هفته دوم دی‌ماه با سرعت بیشتری شروع به افزایش کرد. این روند گرانی دلار تا هفته سوم بهمن ادامه داشت. جایی که دلار به چهار هزار و ۸۸۰ تومان رسید و بیشترین قیمت دلار در سال ۹۶ ثبت شد.
از فردای آن روز دلار روند کاهشی در پیش گرفت و به محدوده چهار هزار و ۵۰۰ تومان برگشت، اما این رقم در بازار پایدار نبود و دهم تا دوازدهم اسفند دلار با یک جهش عجیب و غریب به چهار هزار و ۸۰۰ تومان بالا رفت. در نیمه دوم اسفند دلار روند آرام‌تری به خود گرفت و نهایتا با قیمت چهار هزار و ۸۵۰ تومان وارد سال ۹۷ شد.
در 96

نمودار تغییرات قیمت دلار در سال ۹۶ و فصل زمستان

تغییرات قیمت دلار در زمستان سال ۹۷

سال ۹۷ بدترین کارنامه در بازار ارز رقم خورد. کمترین قیمت دلار در این سال همان چهار هزار و ۹۰۰ تومان روز اول عید بود. بازار ارز بعد از تعطیلات عید از کانال پنج هزار تومان عبور کرد و این روند تا نیمه سال ادامه داشت.
جایی که دلار چهار برابر شد و در هفتم مهرماه به نزدیکی قله تاریخی خود یعنی ۲۰ هزار تومان رسید. هرچند این قیمت در پاییز ۹۷ شکسته شد، به نصف رسید و نهایتا دلار روی مرز ۱۰ هزار تومان زمستان را آغاز کرد.
زمستان ۹۷ در همان روز‌های اول به مناسبت آغاز سال نو میلادی حدود هزار تومان گران شد و به ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. هر چند این رقم چندان پایدار نبود و دلار در پایان هفته اول دی به ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان بازگشت.
از آن روز به بعد دلار دوباره روند افزایش قیمت را در پیش گرفت و آرام آرام تا هفته دوم بهمن به ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. بهمن‌ماه دلار یک ریزش نسبی هزار تومانی را تجربه کرد و با بازگشت به مرز ۱۱ هزار تومان، دوباره روند افزایش را از سر گرفت.
تا اینکه نهایتا در هفته اول اسفند دلار به بیشترین قیمت خود در زمستان یعنی ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. در ادامه اسفندماه ۹۷ در بازار ارز آرام سپری شد و در نهایت دلار با نرخ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان سال ۹۷ را به پایان برد.
در 97

نمودار تغییرات قیمت دلار در سال ۹۷ و فصل زمستان

تغییرات احتمالی قیمت دلار در زمستان سال ۹۸

سال ۹۸ همچنان آثار تلاطم پارسال در بازار ارز مشاهده می‌شود. دلار تا نیمه بهار به روند صعودی ادامه داد و با ثبت بالاترین قیمت دلار در سال ۹۸ یعنی ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان، روند نزولی آغاز شد. این روند آرام آرام ادامه پیدا کرد و در نهایت دلار در آبان ماه به کمترین قیمت خود یعنی ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.
فعالان بازار ارز امسال به پیشواز سال نو میلادی رفتند و تلاطم دلار به مناسبت کریسمس، در نیمه دوم آذرماه رقم خورد که باعث شد دلار تا ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کند. هرچند این روند همزمان با سهمیه‌بندی بنزین و از ابتدای آذرماه آغاز شده بود.

قله ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومانی چندان در بازار پایدار نبود و دلار زمستان ۹۸ را با نرخ ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان آغاز کرد. حالا در ۱۰ روزی که از آغاز زمستان گذشته، دلار روی همین نرخ باقی مانده و تغییر چندانی پیدا نکرده است.

بررسی روند قیمت دلار در زمستان سال‌های گذشته نشان می‌دهد عموما روز‌های اول دی با افزایش نسبی قیمت به مناسبت آغاز سال نو میلادی روبرو هستیم. اتفاقی که امسال در اواخر آذر افتاد و باعث شد دی‌ماه با آرامش کار خود را شروع کند.

عموما دی‌ماه و بهمن‌ماه دلار در بازار ارز روند آرام، اما رو به افزایش را در پیش گرفته و در اسفندماه شرایط نامعلومی دارد. در برخی سال‌ها بازار ارز اسفند افزایشی و در برخی دیگر شاهد سقوط قیمت دلار در اسفندماه بودیم.

تلاطم ارزی قبلی در سال‌های ۹۰ و ۹۱ که نهایتا در سال ۹۲ خنثی شد، تفاوت‌های زیادی با تلاطم ارزی پارسال دارد. آن زمان دلار به طرز عجیبی از نیمه دوم بهمن آرام گرفت و نوسانات بازار ارز به کلی ناپدید شد، اما نوسانات ارزی سال ۹۷ همچنان ادامه دارد و شاهد بالا و پایین شدن قیمت دلار هستیم.

هرچند این نوسانات دیگر مثل گذشته نیست، اما نمی‌توان گفت: به کلی وارد روند آرام شده‌ایم. برای همین نمی‌تواند روند زمستان ۹۸ را با زمستان ۹۲ مقایسه کرد. با این حال بررسی رفتار دلار در آخرین فصل سال‌های گذشته نشان می‌دهد دلار روز‌های آرام‌تری نسبت به پاییز در پیش دارد.

در 98
منبع: فرارو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خوب اخرش خودتم نمیدونی چی میشه چه فایده