کد مطلب: ۳۵۷۵۷۸

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

عرضه ذخایر ارزی در بازار توجیه‌پذیر نیست / دلار در سال ۹۸ گران نمی‌شود

عرضه ذخایر ارزی در بازار توجیه‌پذیر نیست / دلار در سال 98 گران نمی‌شود

محمد حسینی با بیان اینکه تنها دو نوع ارز دولتی و ارز نیمایی مورد قبول قانون است، افزود: بازار اصلی ارز کشور که متقاضیان ارز را تشکیل می‌دهند از طریق سامانه نیما و کالاهای اساسی تامین خواهد شد، بنابراین بازار سوم ارز بسیار بازار کوچکی است و تنها ارز مورد نیاز مسافرت‌های خارجی، واردات کالاهای معمولی به صورت شخصی و ارز دانشجویی را تامین می‌کند، به همین جهت عرضه ذخایر ارزی بانک مرکزی در این بازار توجیه‌پذیر نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، با توجه به سیاست‌گذاری و اقدامات دولت و بانک مرکزی در بازار ارز، نرخ دلار برای سال 98 چه رقمی پیش‌بینی می‌شود؟

محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: اگر بتوان تراز ارزی کشور را مدیریت کرد و مثبت نگه داشت، بدون شک نرخ دلار نباید تغییر قابل توجهی برای سال آینده کند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس تصریح کرد: اگر بتوان روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام را صادر کرد و به عبارتی درآمدهای نفتی دولت مطابق با قانون بودجه سال 98 محقق شود و به دنبال آن کالاهای اساسی را با نرخ دلار چهار هزار و 200 تومانی و ارز مورد نیاز نیمایی را براساس صادرات غیرنفتی و سایر ارزها حدود 8500 تومان در سامانه نیما تامین کرد، به‌طور حتم در سال 98 شاهد نوسانات شدید ارزی نخواهیم بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اما اگر میزان فروش نفت کشور کاهش پیدا کند یعنی نتوان روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام را صادر کرد که صادرات نفت هم بستگی به سیاست‌ها و محدویت‌های کشورهای خارجی و دیپلماسی کشور در بازارهای جهانی و نحوه ارتباط و تعامل با دنیا دارد، احتمال افزایش قیمت دلار در سال آینده وجود خواهد داشت.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس تصریح کرد: این‌روزها نوسانات قیمت دلار برگرفته از برخی مصوبات و سیاست‌های عجولانه دولت و همچنین شرایط انتظاری بازار در شب عید است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه بازار سوم ارز بازار بزرگی نیست، افزود: گردش مالی بازار سوم ارز کمتر از 1.5 میلیارد دلار است، اما متاسفانه تمام پایه‌های قیمتی از ارز موجود در بازار سوم تاثیر می‌گیرند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس تصریح کرد: مجموعه دلاری که در حال حاضر از طریق سامانه نیما برای واردات کالاهای ضروری به واردکنندگان تخصیص پیدا می‌کند حدود 25 میلیارد دلار در طی سال است و همچنین طبق قانون بودجه ارز دولتی چهار هزار و 200 تومان که به کالاهای اساسی تخصیص پیدا می‌کند، در طی سال 14 میلیارد دلار خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تنها دو نوع ارز دولتی و ارز نیمایی مورد قبول قانون است، افزود: بازار اصلی ارز کشور که متقاضیان ارز را تشکیل می‌دهند از طریق سامانه نیما و کالاهای اساسی تامین خواهد شد، بنابراین بازار سوم ارز بسیار بازار کوچکی است و تنها ارز مورد نیاز مسافرت‌های خارجی، واردات کالاهای معمولی به صورت شخصی و ارز دانشجویی را تامین می‌کند، به همین جهت عرضه ذخایر ارزی بانک مرکزی در این بازار توجیه‌پذیر نیست.

حسینی ادامه داد: تجار برای واردات کالاهای ضروری ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه نیما تامین می‌کنند، به همین جهت افزایش قیمت کالاها در بازار به بهانه افزایش قیمت دلار در بازار آزاد که این بازار سوم ارز به هیچ عنوان رسمیت ندارد، غیرقابل قبول است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: بازار سوم ارز رسمیتی ندارد که بگویم دلار در بازار آزاد برای سال 98 چقدر خواهد شد، اما ارزش ذاتی دلار همان دلاری است که در حال حاضر از طریق سامانه نیما به واردکنندگان داده می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: مطابق با قانون بودجه کل کشور برای سال آینده قیمت دلار در سامانه نیما حدود هشت هزار تومان و نرخ دلار دولتی چهار هزار و 200 تومان است و دلار موجود در بازار آزاد هم که نباید قیمت آن عنوان شود حدود 10 تا 12 هزار تومان خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.