کد مطلب: ۷۲۲۴۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۷ آبان

پیش‌بینی قیمت دلار امروز 17 آبان

دیروز قیمت دلار با روند افزایشی آغاز به کار کرد و ۳۶ هزار و ۶۸۰ تومان در بازار معامله شد. رکوردشکنی تاریخی این اسکناس آمریکایی و سیاست‌های بازارساز برای کنترل قیمت به کارزاری تبدیل شده است. آیا روند افزایشی قیمت دلار با سیاست‌های بانک مرکزی متوقف می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با نزدیک شدن به اواسط سومین هفته آبان ۱۴۰۱ قیمت دلار با حرکت صعودی آغاز به کار کرد. این روند که روز گذشته اندکی نزولی بود حکایت از ورود جریان سرمایه به بازار کشور و افزایش تقاضا دارد.

تقاضایی که به اعتقاد فعالان بازار در میدان فردوسی و صرافی‌های مجاز با تشکیل صف‌های طولانی خود را نشان می‌دهد و تحرکات بازارهای موازی نیز بر مدار افزایش قیمت دلار در بازار معاملات تهران در حرکت است.

روز گذشته بانک مرکزی اسامی 31 شعبه از بانک‌های ملی، ایران، ملت، تجارت و صادرات را منتشر کرد که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به آنها 2 هزار یورو و یا ۲ هزار دلار ارز سهمیه‌ای دریافت کنند. بر این اساس، متقاضیان ارز می‌توانند علاوه بر مراجعه به صرافی‌ها به شعب منتخب بانک‌های مذکور مراجعه کنند.

دلار قله قبلی را فتح کرد

به نظر می‌رسید این ارزپاشی نهاد پولی کشور قیمت دلار را در بازار معاملات ارزی کاهش دهد اما امروز قیمت دلار بیش از پیش‌بینی دلار فردایی در روز گذشته بازگشایی شد. در نخستین ساعات روز دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ دلار با قیمت ۳۶ هزار و ۸۰ تومان معامله شد و در ساعات بعدی نیز با روند صعودی همراه بود.

در لحظه نگارش این گزارش قیمت دلار با نوسان رو به بالا در بازار معاملات با قیمت ۳۶ هزار و ۶۸۰ تومان معامله شد و از نیمه کانال ۳۶ هزار تومان هم فراتر رفت. در بازارهای موازی نیز قیمت دلار سقف‌های جدیدی را پشت سر گذاشت. دلار هرات وارد کانال ۳۵ هزار تومان شد و با ۸۰۰ تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ ۳۵ هزار و ۳۸۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز با روند افزایشی، با کانال ۱۰ هزار تومان فقط ۵۰ تومان فاصله داشت و به قیمت ۹ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.

افزایش قیمت دلار با خرید چمدان هم‌سو شد

کارشناسان و تحلیل‌گران بازار از ابتدای سال تا کنون چنین روزهایی را برای قیمت دلار پیش‌بینی کرده بودند اما معامله‌گران کف بازار از الگوی ابداعی چمدان می‌گویند. الگویی که پایه‌ علمی ندارد اما از روند افزایشی سفرها در روزهای اخیر حکایت دارد. آن‌ها با توجه به این الگوی ابداعی معتقدند در بازار همسایه یعنی خیابان منوچهری، خرید ساک و چمدان سیر صعودی گرفته است. از نگاه آن‌ها این رفتار یعنی میزان سفر زیاد است و بخشی از این سفرها می‌تواند تقاضای ارزی را به همراه داشته باشد.

حتی برخی از معامله‌گران مدعی بودند فروشنده‌های چمدان به آن‌ها گفته‌اند، در این دو هفته مثل شب عید کار کرده‌ایم. اکو‌ایران همچنین از حضور و دخالت نیروی انتظامی برای متفرق کردن خریداران ارز در میدان فردوسی گفته که در شرایط مشابه نیز این نهاد به کمک بازارساز آمده است تا هیجانات آنی بازار را کنترل کند.

در کارزار صف متقاضیان دلار از یک سو و سیاست‌های جدید بانک مرکزی از سوی دیگر، فعلا پیروز میدان قیمت دلار است که در حال تصاحب سطوح قیمتی جدید است و رسیدن به دلار ۳۲ هزار تومانی را به رویا تبدیل کرده است. این در حالی است که در ابتدای هفته بانک مرکزی در مطلبی از عرضه سنگین ارز در معاملات نیمایی خبر داد که تنها برای یک‌سوم آن تقاضا وجود داشت.

افزایش انتظارات تورمی و قیمت دلار

در همین راستا محمود جام‌ساز، کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر تاثیر روند توافقات برجام بر قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: اواخر مرداد ماه سال‌جاری روند قیمت دلار تحت تاثیر اخبار مساعد از سوی طرف آمریکایی درباره توافقات هسته‌ای برجام و نزدیک شدن مذاکرات به نتیجه مطلوب، کاهشی شد. در مقابل با تغییر مطالبات ایران و تقاضاهای جدید قیمت دلار روند افزایشی به خود گرفت.

او ضمن تاکید بر انتظارات تورمی جامعه بر قیمت دلار افزود: در شرایطی که قیمت‌ها نوسان شدید دارد، تورم بالای ۵۰ درصدی داریم و بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی محدودی دارد توانایی نهادهای پولی برای تعیین قیمت دلار کاهش می‌یابد ضمن این‌که بانک مرکزی نیز با وجود اختیارات نامحدود به دلیل کمبود منابع ارزی توانایی کنترل بازار و قیمت‌ دلار را نمی‌تواند داشته باشد.

جام‌ساز با اشاره به اوضاع نامساعد سیاسی در سطح بین‌المللی، اعتراضات اجتماعی داخلی و عدم اطمینان از حصول توافق برجام خاطر نشان کرد: در این شرایط انتظارات تورمی بیش از گذشته در جامعه شکل می‌گیرد و با وجود تنگنای ارزی ناشی از تحریم‌ها و کاهش درآمدهای ارزی توانایی کنترل قیمت دلار بسیار محدود می‌شود این در حالی است که تصمیمات و اختیارات بدون توجه به منابع گرفته شده و نهاینا افزایش قیمت فعلی دلار را رقم زده است.

این کارشناس اقتصادی روند قیمت دلار را با وجود شرایط فعلی حاکم بر بازار افزایشی پیش‌بینی کرد.

آخرین اخبار از تحولات بازارهای مالی را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    اگر دولت میلیاردها دلار هم وارد بازار کند.خریدار دارد .چون خریدار این دلارها مردم نیستند وقیمت دلار رشد خواهد کرد.هدف آمریکا گرفتار کردن ایران به «فقر ارزی»است.تا جایی که دولت برای مهار بالا رفتن قیمت دلار به بازار ارز وارد کند تا جایی که ایران دیگر نتواند ارز وارد بازار کند ودچار فروپاشی اقتصادی شود

  • ناشناس

    😂🤣😁

  • ناشناس

    سلام امروز قيمت دلار با تومن چغد هست

  • ناشناس

    یکی دیگر ازاقدامات جدید امریکا برای فلج کردن اقتصاد کشورما! ولی متاسفانه دولتمردان ما دور زدن این مورد رو پیش بینی نکرده بودند و هر روز قیمت دلار با لا وبالا تر میره که هدف اصلی دشمنه . تنها راه برون رفت از این وضعیت هدایت نقدینگی به سمت بورسه که این کارو دیر انجام داد ولی برای جبران این کار میتونه با تمام قدرت از بورس حمایت کنه تا شاید سود بورس بر سود دلار غلبه کنه وریال ارزش خودشو در مقابل دلار از دست نده

    • ناشناس

      با دسته گلی که دولت قبل به آب داده هیچ کس دیگه به بازار بورس وارد نمیشه

  • ناشناس

    شما قیمت تخم مرغ رو یه هفته ثابت نگه دارین دلار پیشکش

  • ناشناس‌

    بالا‌‌کشیدن‌قیمت‌دلار‌‌دستوری‌است‌مثل‌بورس‌.