کد مطلب: ۷۴۲۲۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت سنگ آهن در ۲۰۲۳/ چین؛ بزرگترین بازیگر بازار در سال جاری

پیش بینی قیمت سنگ آهن در 2023/ چین؛ بزرگترین بازیگر بازار در سال جاری

بازار سنگ آهن در اواسط سال جاری میلادی سقوط کرد و همچنان در آخرین روزهای سال نتوانسته این روند را جبران کند. پیش‌بینی‌ها برای سال پیش‌رو نیز وابسته به تغییرات احتمالی در صنعت ساخت‌و‌ساز چین است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، 2022 میلادی سال خوبی برای بازار سنگ آهن نبود. این کامودیتی سال جاری میلادی را با قیمت بیشتر از 120 دلار در هر تن آغاز کرد و در نخستین ماه‌های سال تا فراتر از 160 دلار در تن هم اوج گرفت. با این حال این جایگاه صعودی دوامی نداشت و در ادامه سال قیمت سنگ آهن سیر نزولی پیدا کرد. این روند نزولی هم برآمده از کاهش تقاضا بود.

تقاضا جهانی برای سنگ آهن در نیمه دوم سال کم شد، چون تولید فولاد پایین آمد و سنگ آهن در جایگاه ماده اولیه فولادسازی دیگر خواهان نداشت.

این جریان نزولی تا اواخر سال هم ادامه پیدا کرد و تنها در آخرین ماه سال جاری میلادی (دسامبر) بازار سنگ آهن کمی گرم شد و قیمت‌ها سیر صعودی به خود گرفت، اما همچنان نتوانست به قیمت حول و حوش 120 دلار در هر تن، نقطه‌ای که در ابتدای سال در آن قرار داشت برسد و حداکثر تا 113 دلار در هر تن پیش رفت.

نمودار زیر برگرفته از وب‌سایت ماینینگ ، نمایشگر افت و خیز قیمت سنگ آهن از ابتدا تا انتهای سال جاری میلادی است.

بازار سنگ آهن

عوامل سردی بازار سنگ آهن در 2022

مهرداد حق‌گو، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با تجارت‌نیوز وقایع تاثیرگذار بر بازار سنگ آهن در 2022 میلادی را اینگونه توضیح داد: بیشترین کاربرد فولاد در ساختمان‌سازی و بنای زیرساخت‌هاست و بزرگترین مصرف‌کننده فولاد جهان چین است؛ بنابراین وضعیت صنعت ساخت ‌و ‌ساز در چین نقش پررنگی در افت و خیز بازار فولاد و در زیرمجموعه آن بازار سنگ آهن دارد.

وی افزود: در سالی که رو به پایان است بازار مسکن چین روزهای بحرانی را پشت سر گذاشت و این بحران سبب ورشکستگی بسیاری از بنگاه‌های فعال در این صنعت شد.

این کارشناس ادامه داد: رکود ساخت و ساز چین در 2022 میلادی تقاضا برای فولاد را پایین آورد و در پی همین کاهش تقاضا حتی بزرگترین تولیدکننده‌های فولاد جهان هم وزن تولید خود را کاهش دادند، در حالی که تولید جهانی فولاد از سال 2015 میلادی تاکنون همواره افزایشی بوده است.

حق‌گو خاطرنشان کرد: در کنار اتفاقات رخ داده در چین، شاهد افزایش نرخ بهره فدرال رزرو -که همه بازارها را رکودی کرده و بازار سنگ آهن هم از این قاعده مستثنی نبوده- نیز هستیم.

چشم‌انداز روشنی ترسیم نمی‌شود

این کارشناس درباره‌ی عواملی که به طور مثبت بر بازار سنگ آهن تاثیرگذار هستند نیز گفت: چین اقدام به انتشار شماری از اوراق مالی به‌ویژه برای زیرساخت‌ها کرده و همین اتفاق نویدبخش رونق ساخت و ساز و کاهش فشار روانی حاصل از رکود بود. در پی همین گشایش، بازار سنگ آهن در اواخر سال جاری میلادی اندکی رونق گرفت.

او ادامه داد: همچنین اعتراضاتی که حدود یک ماه پیش در چین منجر به اعمال محدودیت‌های سختگیرانه شیوع کووید19 شد، از شدت محدودیت‌ها کاست و این خود گشایش اقتصادی را در بازار سنگ آهن به وجود آورد. با این حال تشدید شیوع کرونا می‌تواند همه چیز را به وضعیت پیشین بازگرداند.

حق‌گو در پایان نتیجه گرفت که براساس شواهد موجود، چشم‌انداز روشنی برای بازار سنگ آهن و فولاد دست‌کم در ماه‌های اولیه سال آینده میلادی ترسیم نمی‌شود.

با این تفاسیر برای بازگشت رونق به بازار سنگ آهن باید در انتظار وقوع تغییرات بزرگ در اقتصاد چین بود با امید به اینکه شیوع کووید به صفر برسد و ساخت و ساز از سر گرفته شود.

برای مطالعه بیشتر خبر کاهش جهانی تقاضای فولاد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.