خبر مهم:

کد مطلب: ۷۲۹۹۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت مرغ افزایش می‌یابد؟/ عرضه مرغ‌های منجمد منقضی به بازار

قیمت مرغ افزایش می‌یابد؟/ عرضه مرغ‌های منجمد منقضی به بازار

اتحادیه مرغداران به لزوم معدوم‌سازی 15 هزار جوجه مازاد تاکید می‌کند و دولت را مسئول این مازاد تولید می‌داند. این اتحادیه تأکید دارد که اگر دولت اقدام به خرید مازاد تولید نکند، تولیدکنندگان در آستانه ورشکستگی قرار خواهند گرفت. با توجه به اینکه هنوز یک‌ ماه هم از افزایش قیمت مرغ نمی‌گذرد، آیا تولیدکنندگان به دنبال بالابردن نرخ‌ها هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، به‌تازگی حبیب اسدا…نژاد، رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی، اعلام کرد که باید 15 هزار جوجه مازاد معدوم شود؛ در غیر این صورت مرغداران زیان می‌کنند. آیا تولیدکنندگان باز هم به دنبال افزایش قیمت مرغ هستند؟

آن‌طور که او اعلام کرد: در آبان سال جاری بیش از 120 میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفت که این میزان، مازاد بر نیاز کشور است.

بنا بر اعلام این مسئول صنفی، برنامه‌ریزی تولید مرغ در کشور از اراده تولیدکنندگان خارج بود و به همین علت به‌صورت اجباری انجام شد. از همین رو با افزایش تعداد جوجه‌های مازاد ناشی از جوجه‌ریزی در آذر، این نگرانی وجود دارد که سازمان پشتیبانی امور دام و وزارت جهاد نتواند اقدامی برای جلوگیری از زیان مرغداران انجام دهد.

اخیراً مدیران‌عامل اتحادیه استانی مرغداران گوشتی در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی از دولت برای جلوگیری از ورشکستگی مرغداران درخواست کمک کرده‌اند. این در حالی است که هنوز یک ماه از گذشت افزایش قیمت مرغ از 59 هزار و 800 تومان به 63 هزار تومان نگذشته است.

افزایش مداخله دولت

فعالان صنفی در این نامه به موضوع اصلاح نظام هدفمندسازی یارانه در اردیبهشت‌ماه سال جاری اشاره کردند و گفتند: با این طرح، انتظار می‌رفت با واگذاری امور تصدی‌گری به بخش‌ خصوصی مداخلات دولت در امور تولید و بازار به حداقل برسد و به صاحبان سرمایه اجازه داده شود با توجه به سرمایه‌گذاری کلانی که در زیربخش تولید گوشت مرغ انجام داده‌اند، بتوانند نسبت به مدیریت تولید و بازار نقش‌آفرین باشند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اما امروز زیرساخت‌های ایجادشده در این حوزه، امکان تولید اسمی بالغ بر ۳۰‌ درصد بیشتر مرغ را در کشور فراهم کرد. به همین جهت تولیدکنندگان قادر هستند با توجه به امتیازاتی که نسبت به کشورهای رقیب دارند با مدیریت صحیح علاوه‌ بر تأمین ۱۰۰‌ درصدی نیاز داخلی، صادرات قابل‌توجهی به کشورهای همجوار داشته باشند.

در بخش دیگر این بیانیه عنوان شد: «با توجه به تکلیف دولت و پیرو آن وزارت جهادکشاورزی میزان تولید به‌نحوی به صنعت تحمیل‌ شد که امروز مواجه با افزایش تولید مازاد بر نیاز کشور هستیم. در نتیجه قیمت مرغ بالغ‌بر ۱۰‌ هزار تومان در هر کیلو زیر قیمت تمام‌شده کاهش یافت.

اتحادیه مرغداران از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کرد برای حل این مشکل، شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به خرید مرغ مازاد از طریق اتحادیه‌ها اقدام کند.

تکذیب معدوم‌سازی جوجه‌های مازاد

محمدرضا صدیق‌پور، رئیس انجمن جوجه‌های یک‌روزه، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره معدوم‌سازی 15 هزار جوجه مازاد عنوان کرد: در حال حاضر هیچ معدوم‌سازی انجام نمی‌شود. مازاد تولید را باید سازمان پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی خریداری و در ایام پرتقاضا مانند عید نوروز به بازار عرضه کند.

وی ادامه داد: معدوم‌سازی 15 هزار جوجه در مقابل تولید 120 میلیون قطعه جوجه رقم قابل‌توجهی برای معدوم‌سازی نیست.

این فعال صنفی، تأکید کرد که با توجه به بازار شب عید و ماه رمضان باید میزان جوجه‌ریزی پیش‌بینی شود.

صدیق‌پور تصریح کرد: برای مازاد معدوم‌سازی انجام نمی‌دهیم. اما مازاد تولید، قیمت مرغ را پایین‌تر از هزینه تولید می‌کند. برای مثال، هزینه تمام‌شده جوجه 15 هزار تومانی در برخی از سویه‌ها، دانه‌ای 3000 هزار تومان به فروش می‌رود که خسارت سنگینی به تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه وارد می‌کند.

توزیع مرغ منجمد به‌رغم کاهش قیمت مرغ

او عرضه مرغ منجمد درحالی‌که قیمت مرغ گرم پایین‌تر از نرخ مصوب است را اقدامی در راستای افزایش خسارت تولیدکنندگان دانست.

وی درباره پایان یافتن تاریخ مصرف برخی از مرغ‌های منجمد وارداتی توضیح داد: متأسفانه برخی از مرغ‌های منجمد وارداتی ثبت سفارش گذشته بوده‌اند که ما نیز مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردیم و درخواست ابطال ثبت سفارش را داشتیم.

صدیق‌پور به روند کند واردات مرغ‌های منجمد اشاره کرد که باعث توزیع مرغ با تاریخ منقضی می‌شود.

او افزود: اگر قرار باشد که ثبت سفارش‌های گذشته وارد کشور شود، مازاد تولید داخلی نیز سَر بار آن خواهد شد و در نهایت شرایط سختی برای تولید به وجود می‌آورد.

برای مطالعه بیشتر مطلب قیمت مرغ باز هم افزایش می‌یابد؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.