کد مطلب: ۳۵۸۵۳۲

قیمت نفت را ۶ ماهه ۱۰۰ دلار می‌کنم / هیچ تصمیم اشتباهی نگرفته‌ام

قیمت نفت را 6 ماهه 100 دلار می‌کنم / هیچ تصمیم اشتباهی نگرفته‌ام

احمدی‌نژاد می‌گوید: به‌عنوان رئیس‌جمهور هیچ تصمیم اشتباهی نگرفته‌ام. یک مورد نمی‌توانند مثال بزنند که تصمیم اشتباهی به‌عنوان رئیس‌جمهور گرفته باشم، ولی اگر بحث ضعف باشد من ضعف‌های زیادی دارم. بارها هم گفته‌ام که ضعیف‌ترین و پراشتباه‌ترین هستم اما تصمیم اشتباهی به‌عنوان رئیس‌جمهور نگرفته‌ام.

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق کشورمان طی گفتگویی تفصیلی با روزنامه شرق به برخی سوالات در خصوص عملکرد و کارنامه دوران ریاست جمهوری خود خصوصا در حوزه اقتصادی خود پاسخ داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، احمدی‌نژاد با بیان اینکه به عنوان رئیس‌جمهور هیچگونه تصمیم اشتباهی نگرفته، به سوالاتی در خصوص مسکن مهر، فروش و قیمت نفت ، درآمدهای ارزی، خصوصی‌سازی، موسسات غیرمجاز و پرونده متهمین اقتصادی پاسخ می‌دهد.

رئیس‌ دولت‌های نهم و دهم در بخشی از سخنان خود با انتقاد از وجود ساختارهای غیررسمی قدرت، اعتقاد دارد که این ساختارها در عین حال که قدرت بسیار زیادی دارند، اما اساسا به هیچ وجه پاسخگو نیستند.

وی در این خصوص می‌گوید: متاسفانه در کشور ما هم ساختار غیررسمی وجود دارد و هم اثرگذاری‌اش خیلی زیاد است. آدم‌هایی در کشور وجود دارند که مسئولیت به معنی اینکه طبق قانون پاسخگو باشند، ندارند اما اختیار دارند. دخالت می‌کنند، تصمیم‌گیری می‌کنند، در مراجع مختلف حضور دارند، حتی با یک تلفن تصمیمات را بالا و پایین یا متوقف می‌کنند با این حال پاسخگویی هم ندارند.

وی در این خصوص ادامه می‌دهد: شما در وزارتخانه می‌بینید وزیر هست، ولی یک نفر دیگر تصمیم‌ها را می‌گیرد. وزیر داریم اما محل مراجعه کارکنان و تصمیم‌گیران آن وزارتخانه، یک جای دیگر است که این همان ساختار غیررسمی است. باید وزیر تصمیم بگیرد یا هر تصمیمی باید پخته شود، نهایتا بیاید خروجی‌اش را وزیر اجرا کند ولی می‌بینیم که کسان دیگری هم هستند که تأثیرگذارند.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان در ادامه با انتقاد از عملکرد دولت فعلی در حوزه اقتصادی، می‌گوید: امروز به نظرم تمرکز دولت روی حل مسائل اقتصاد در داخل نیست، یعنی بخش عمده نگاه و تمرکز دولت حل مسائل داخل از بیرون است، یعنی تصور می‌کنند اگر مسائل بین‌المللی را حل کنیم، مسائل داخلی هم حل می‌شوند. به‌ نوعی باور دولت فعلی این است که ریشه مشکلات ما بیرون است و من روی این حرف دارم. بله بیرون هست، مشکلات هست، تحریم‌ها هم هست، من نمی‌خواهم اینها را کوچک بشمارم، چون خود من تجربه‌اش را داشته‌ام، اما می‌خواهم بگویم بخش زیادی از مشکلات اقتصادی ما داخلی است و اگر ما را تحریم می‌کنند روی ضعف‌ها و اشکالات ما تکیه می‌کنند، یعنی روی ضعف‌هایی که ما در داخل داریم، حساب می‌کنند و ضربه را می‌زنند. اگر ما این مشکلات را برطرف کنیم تأثیرگذاری بیرون محدود می‌شود و نمی‌توانند به‌راحتی مشکل ایجاد کنند.

این سخنان احمدی‌نژاد در حالی است که وی پیش‌تر در سال 1385 گفته بود که «تهديدها و تحريم‌ها هيچ اثری ندارد هدف اصلی از صدور قطعنامه عليه ايران، حفظ آبروی آمريكا و انگليس بود» (خبرگزاری ایسنا، کد خبر: 8510-02067.49783)

محمود احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به این سوال که افرادی مانند جمشید بسم‌الله یا سلطان سکه تا چه اندازه می‌توانند در بحران‌های کشور مانند بحران ارزی نقش داشته باشند، می‌گوید: در سیستمی که 85 درصد اقتصاد و تصمیم‌گیری‌ها و اختیارات دست نهادهای حکومتی اعم از دولت، مجلس، قوه قضائیه و سایر بخش‌های حکومتی است، یک نفر آدم بدون ارتباط با سیستم چه‌کار می‌تواند بکند؟ او حداکثر کارگزار بخشی از سیستم است. خودش اصلا چه‌کاره است؟ اصلا چه کاری می‌تواند بکند؟ نشدنی است. شما امروز یک جگرکی بخواهید باز کنید، باید از 15 جا اجازه بگیرید و هر روز دو تا مامور دم مغازه شما می‌آید. چطور می‌شود یک تخلف بزرگ در سطح کلان اقتصادی بکنید، بدون اینکه از خلأهای درون سیستم یا ارتباطات درون سیستم استفاده نکرده باشید؟ اصلا چطور جرئتش را می‌کنید؟ بنابراین این شیوه که مشکلات حوزه اقتصادی را به تعدادی از افراد منتسب کنیم، یک نوع آدرس غلط دادن است.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شرق در خصوص موسسات غیرمجاز، با دفاع از عملکرد خود در این زمینه اعتقاد دارد که ریشه مشکل موسسات مالی به زمان دولت اصلاحات برمی‌گردد.

وی در این زمینه می‌گوید: ما دو نوع مؤسسه مالی و اعتباری خارج از شبکه بانکی داریم. اولی صندوق‌های قرض‌الحسنه هستند که از دهه 50، شهربانی و بعدها نیروی انتظامی مجوز فعالیت آنها را صادر می‌کرد و در دولت ما فعالیت آنها موکول به اخذ مجوز از بانک مرکزی شد و دومی هم تعاونی‌های اعتبار بودند که تا قبل از دولت ما وزارت تعاون مجوز فعالیت‌شان را صادر می‌کرد. مجوز فعالیت تمام این تعاونی‌های اعتبار که بعدها بحران‌ساز شدند، مربوط به قبل از سال 83 است و در دولت‌های قبل از ما صادر شدند. تا اینکه در دی سال 83 قانون تنظیم بازار غیر‌متشکل پولی در مجلس تصویب شد؛ یعنی در دولت ما حتی یک مورد هم مجوز فعالیت به این تعاونی‌های اعتبار داده نشده؛ ولی متأسفانه همین ‌الان آقای رئیس‌جمهور فحشش را به من می‌دهد.

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد سیستم بانکی کشور از برخی اقدامات صورت گرفته در زمان ریاست‌جمهوری خود در خصوص نظام بانکی نام می‌برد و می‌گوید: این سیستم بانکی، همه مناسبات را به هم می‌زند، البته نه مدیران بانک‌ها، این نوع نظام بانکداری منظورم است. چه کسی می‌گوید درگیر نشدم؟ فحش نخوردم؟ چه توهین‌هایی به من شد! کنترل دست رئیس‌جمهور نبود، دیگران بودند. برای یک مؤسسه مالی اعتباری که هیئت نظارت بانک مرکزی در دوره ما تعطیلش کرد، سه تا حکم داده شد که باید برگردد!

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار شرق که این حکم مربوط به چه سالی بوده است، می‌گوید: سال 86. همان اول کار حکم دادند که باید برگردد و بی‌خود کردید. اگر برنگردد شما را احضار می‌کنیم. ما می‌خواستيم سود بانک‌ها را پایین بیاوریم، قانون برنامه بود که سالی دو درصد سود بانکی پایین بیاید، خب ما پایین آوردیم. چه هجمه‌ای شد که آقا این دستوری است! کی در کشور ما سود بانکی غیردستوری تعیین‌ شده؟ فقط در دوره ما گفتند دستوری است!

هیچ نقشی در واگذاری شرکت‌ها نداشتم

رئیس‌جمهور سابق کشورمان در ادامه به وجود برخی مشکلات در خصوص فرایند خصوصی‌سازی شرکت‌ها دولتی اشاره می‌کند و اعتقاد دارد که وی مخالف خرید این شرکت‌ها توسط نهادهای عمومی غیردولتی بوده است. وی در توضیح بیشتر می‌گوید: در لایحه‌ای که ما برای واگذاری‌ها دادیم، نهادهای عمومی اجازه شرکت در بورس و مزایده را نداشتند چون ما تحلیلمان این بود که نهادهای عمومی، پول متمرکز دارند و اینها وقتی می‌خواهند رقابت کنند کسی نمی‌تواند حریفشان شود. اما مجلس با اصرار اینها را اضافه کرد. خب نهادهای عمومی آمدند و اینها را خریدند حالا همان مجلسی‌ها انتقاد می‌کنند که دولت خراب اجرا کردی!

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ نقشی در واگذاری شرکت‌ها نداشته، در پاسخ به این سوال که مگر رئیس‌جمهور رئیس سازمان خصوصی‌سازی را انتخاب نمی‌کند، می‌گوید: نه انتخاب نمی‌کند. اولا یک شورایی گذاشتند، یک شورای بزرگ و هر سه قوه در آن هستند و رأی‌گیری می‌کنند و رئیس‌جمهور هم یک رأی دارد. چه کسی مسئول هیئت واگذاری است؟ این مهم است. هیئت واگذاری است که می‌گوید این را واگذار کن به این آقا یا به آن شرکت. در هیئت واگذاری هر سه قوه‌ نماینده دارند. اصلا رئیس‌جمهور کجاست؟ مصوبات را تأيید می‌کند؟

محمود احمدی‌نژاد در ادامه با بحث شرکت‌های خصولتی و نقش نهادهای عمومی در این شرکت‌ها می‌پردازد. به اعتقاد احمدی‌نژاد برخی از این نهادها ممکن است نظامی هم باشند. وی در ادامه می‌گوید: من کلش را به شما می‌گویم. بالای 80 درصد از اقتصاد ایران، اعم از ثروت طبیعی و ثروت بالفعل و اختیارات دست دولت و نهادهای حکومتی است. دولت باید بیاید پایش بایستد و بگوید مالیات بدهید، پایش بایستد و بگوید توضیح بدهید. یک‌بار من در نامه‌هایی که نوشتم، گفته‌ام که این منابعی که تحت انحصار حکومت است اگر میان مردم به تساوی توزیع شود، دیگر فقیری در کشور نمی‌ماند.

مسکن مهر یک طرح موقتی بود

وی با درخواست از نهادهای دولتی و غیردولتی برای ایجاد شفافیت، می‌گوید: اصلا چه اشکالی دارد دولت بیاید اموالش را اعلام کند، نهادها اموالشان را اعلام کنند، گردش مالی‌شان را شفاف در مطبوعات منتشر کنند؟ اشکالی دارد؟ دو نفر تا امروز در جمهوری اسلامی ‌زندگی‌شان را شفاف کرده‌اند. یکی امام‌خمینی بود، که خدا رحمتشان کند، یکی هم احمدی‌نژاد بود. بیایند در روزنامه بنویسند مردم ما اینها را داریم، همه هم بدانند، بعد هم بگویند هر که اضافه جایی پیدا کرد، برای خودش. کسی نگفته است که شفاف کنیم. ابتدا نهادهای دولتی و غیردولتی شروع کنند.

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به اینکه طرح مسکن مهر یک طرح موقتی بود و این طرح ادامه داشت، اظهار می‌کند که طرح اصلی برای سکونت مردم ایجاد «باغ شهر» بوده است. وی در بخشی از توضیحات خود در مورد باغ‌شهر می‌گوید: می‌توانیم کل سرزمین را طراحی کنیم. بگوییم هر کس در باغ خودش یک خانه بسازد، خدماتش را هم بگیرد که این خدمات هم ارزان‌تر از حالا خواهد بود. الان متوسط قیمت آپارتمان در تهران متری 10 میلیون تومان شده است. یعنی یک واحد 65متری که از نظر من زندان است 650 میلیون تومان قیمت دارد.

وی با دفاع از عملکرد دولت خود در خصوص سهمیه‌بندی و کارت سوخت، عنوان می‌کند امروز برخی افراد می‌خواهند بروند پنیر بخرند، سوار ماشین می‌شوند، می‌خواهند سبزی بخرند، سوار ماشین می‌شوند، درحالی‌که آن زمان که ما آن دو کار را انجام دادیم، مصرف بنزین کاملا افت کرد. ما از متوسط مصرف 77 میلیون لیتر به 56 میلیون لیتر رسیدیم. این یک اتفاق بزرگ است. پیش‌بینی می‌شد در سال 92 به مصرف 160 میلیون لیتر برسیم، اما با این کاری که انجام شد، سال 92 به مصرف 60 میلیون لیتر رسیدیم.

این مقام سابق در بخشی از سخنان خود در خصوص حفظ جنگل‌ها و مراتع کشور می‌گوید: هر 10 هکتار را به یک خانواده بدهیم، بگوییم بلوطش را جمع کن و بفروش، درخت هم بکار، گاو هم بگیر زیرش بچرد، حل می‌شود دیگر. لردی زندگی می‌کنند و بیشتر از من استاد دانشگاه درآمد خواهند داشت. 16،15 میلیون تن بلوط در حال نابودی است و بعد ما خوراک دام از خارج وارد می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که ‌شما مطمئنید 10 هکتار به هر خانواده بدهید بعد از 10 سال بلوطش به کنار، اصلا درختی باقی بماند؟ می‌گوید: شک نکنید باقی می‌ماند. در طول تاریخ ایران، مردم این منابع را حفظ کرده‌اند. از وقتی مردم را محروم کرده‌ایم این بلا سرمان آمده وگرنه اگر این را به مردم بسپاری، آن‌وقت یک درخت کم شود تکلیفش معلوم است. الان درخت کم شود یقه چه کسی را می‌شود گرفت. اگر بدانند این درختان نسل‌اندرنسل مال خودشان است که نمی‌گذارند از بین برود. کدام کشاورزی زمینش را از بین می‌برد.

یارانه بنزین باید به رفراندوم گذاشته شود

احمدی‌نژاد همچنین اعتقاد دارد که لوایح مرتبط با پولشویی و موضوع یارانه بنزین باید به رفراندوم گذاشته شود و ادامه می‌دهد: اصلا من با موافق و مخالف کاری ندارم. می‌گویم به این دلیل که این لوایح در زندگی مردم اثرگذار است مهم هستند. نکته دوم این است که اسباب دعوا بین جناح‌های سیاسی شده. به همین دلیل می‌گویم باید از مردم رأی گرفت. الان که نظر مردم را نمی‌پرسیم اگر تصویب نشود دولت می‌گوید می‌خواستم اقتصاد را درست کنم، اینها نگذاشتند. اگر تصویب شود و فردا اتفاق مثبتی نیفتد مخالفان می‌گویند دیدید گفتیم؟

وی در پاسخ به اظهارات خبرنگار شرق مبنی بر اینکه در هشت‌سالی که شما رئیس‌جمهور بودید، شاهد ظهور پدیده‌هایی مثل بابک زنجانی در اقتصاد ایران بودیم یا آقای خاوری، این سوال را مطرح می‌کند که جرم آقای خاوری چیست؟ وی ادامه می‌دهد: قانون اساسی ما می‌گوید جرم باید در دادگاه صالحه اثبات شود وگرنه نمی‌توانید کسی را متهم کنید. آیا دادگاه صالحی برای ایشان برگزار شده؟ ایشان چطور از کشور خارج شد؟

وی ادامه می‌دهد: برای من سؤال است. خاوری چطور از کشور خارج شد؟ مقامات در این سطح برای خروج از کشور باید اجازه بگیرند، چرا ممنوع‌الخروجش نکردند؟ بیایید دادگاهش را علنی منتشر کنید تا مشخص شود چه کسانی در ایران پشتیبانش بودند. فقط خاوری بوده؟ رشوه گرفته؟ چقدر گرفته، از چه کسی گرفته؟ یک کار سیاسی در قالب یک کار قضائی. سؤال دوم. این فرد که اعدام شده اموالش در این هفت، هشت سال دست کی بوده؟ به این سؤالات جواب بدهند خیلی چیزها روشن می‌شود.

6 ماهه قیمت نفت را 100 دلار می‌کنم

رئیس‌جمهور سابق کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود اعتقاد دارد که سیاست خارجی دولت فعلی باعث شده تا درآمدهای نفتی کشور به نصف تقلیل پیدا کند. وی همچنین معتقد است که دولت وی با سیاست خارجی فعال با شناخت دقیق محیط بین‌الملل قیمت نفت را به قیمت واقعی‌تر آن نزدیک و بالا برده بود. وی در ادامه در مورد قیمت نفت می‌گوید: همین امروز دولت را دست من بدهند، در شش ماه قیمت نفت برمی‌گردد به همان قیمت بالای 100 دلار.

محمود احمدی‌نژاد در نهایت می‌گوید: به‌عنوان رئیس‌جمهور هیچ تصمیم اشتباهی نگرفته‌ام. یک مورد نمی‌توانند مثال بزنند که تصمیم اشتباهی به‌عنوان رئیس‌جمهور گرفته باشم، ولی اگر بحث ضعف باشد من ضعف‌های زیادی دارم. بارها هم گفته‌ام که ضعیف‌ترین و پراشتباه‌ترین هستم اما تصمیم اشتباهی به‌عنوان رئیس‌جمهور نگرفته‌ام. علت هم دارد. به این دلیل که برای هر تصمیم ملی صدها ساعت وقت می‌گذاشتم. ساعت‌ها موافق و مخالف بحث می‌کردند و بیشترین سوال در جلسات کارشناسی را هم می‌پرسیدم، علتش هم این است که من باور دارم تا وقتی لزوم و درستی انجام کاری برایم قطعی نشده، نباید جلو بروم. این را همه می‌دانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آزموده را آزمودن خطاست.

  • ناشناس

    احمدی‌نژاد در بدترین حالت به مراتب از دولت کنونی سر است.