کد مطلب: ۳۶۲۹۸۹

قیمت پیاز چه می‌شود؟

قیمت پیاز چه می‌شود؟

با وجود آنکه قیمت پیاز در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ کیلویی سه هزار تا چهار هزار تومان بود قیمت این محصول در حال حاضر ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان در سطح شهر تهران تعیین شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال ۱۳۹۷ را می‌توان سال نوسان قیمت‌ها نام گذاشت سالی که با نوسان قیمت ارز و دلار و کاهش ارزش پول ملی، قیمت بسیاری از کالاها روند صعودی به خود گرفت و در برخی مقاطع سال قیمت محصولات خوراکی همچون گوشت، مرغ، ماهی، برنج، شکر، چای، پیاز، کاهو، سیب‌زمینی و گوجه روند صعودی به خود گرفت. در آن زمان دلیل برخی از افزایش قیمت‌ها، صادرات محصولات خوراکی و کشاورزی با وجود عدم تأمین نیاز بازار داخلی اعلام شد.

بررسی‌های بازار در روزهای پایانی سال گذشته (۱۳۹۷) نشان از آن دارد که در آن زمان قیمت پیاز در محدوده سه هزار تا چهار هزار تومان بود و پیش‌بینی می‌شد قیمت این محصول کشاورزی که در پخت و پز تمام غذاهای ایرانی نقش قابل توجهی دارد در همین محدوده باقی بماند، اما در یک هفته اخیر قیمت این محصول رشد قابل توجهی به خود گرفته و حتی به کیلویی ۲۰ هزار تومان در مناطق شمالی شهر تهران هم رسیده است.

در حال حاضر بررسی‌ها نشان از آن دارد که پیاز در سطح شهر تهران از هشت هزار تا ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که کیفیت پیاز هشت هزار تومانی بسیار پایین است و کف قیمت فعلی برای پیاز دو برابر قیمت پیاز در اسفندماه سال گذشته است.

بررسی‌ها از سطح میادین میوه و تره‌بار حکایت از آن دارد که هر کیلو پیاز به قیمت 9.5 تا ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که با توجه به سود قانونی ۳۵ درصدی برای این محصول خوراکی، پیاز باید در سطح شهر ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش برسد، اما متأسفانه برخی از واحدهای صنفی این سود قانونی را رعایت نمی‌کنند و همان طور که گفته شد در برخی نقاط مرکزی و شمالی شهر تهران قیمت پیاز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

طبق آمار منتشر شده در سایت گمرک در ۱۰ ماهه نخست سال گذشته دو هزار و 798 تن پیاز به ارزش ریالی ۱۰ میلیارد و ۷۴ میلیون و ۷۳۲ هزار و ۳۳۵ تومان و ارزش دلاری یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۸۹۰ دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که از عمده کشورهای مقصد صادراتی پیاز می‌توان به عراق، بحرین، استرالیا، هلند، ارمنستان، بلغارستان و سوریه اشاره کرد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آقای رییس جمهور چه کار داری می کنی بابا پیاز و سیب زمینی خوراک اساسی خانواده های فقیر جامعه هست چرا شماتوجه به حداقل معشت مردم ندارید
    آخه این ننگ است کشوری چند استانشکشت پیاز دارد انوقت مردم باید ثچندین قیمت واقعیش پرداخت کنند آخه این هم دلار پاش میدی

  • ناشناس

    کار دشمنه .

  • ناشناس

    این عدد صادرات یک صدم دزدی بعضی ژنهای خوب هم نمی شود. چرا باید برای این مبلغ صادراتی ناچیز آبروی دولت و نظام صدمه ببیند. پیاز مصرف نمام اقشار جامعه است و قیمت آن باید به شدت کاهش یاب . اگر پیاز ۲۰ هزار تومان باشد بهتر است مرغ جای آن مصرف شود که فعلا کیلویی ۱۶ هزار تومان است. شک نکنید پیاز حتی ۸ هزار تومانی مرغ ۴۰ هزار تومانی و گوشت دویست هزار تومانی را می طلبد. بلی قیمتها از هم تاثیر. می پذیرند.