کد مطلب: ۶۲۶۲۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مردم توان خرید چای خارجی را ندارند / توقف صادرات چای به اروپا

مردم توان خرید چای خارجی را ندارند / توقف صادرات چای به اروپا

مردم دیگر توان خرید چای خارجی را ندارند. دبیر سندیکای چای کشور با تائید این خبر گفت: امسال به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت چای خارجی استقبال مردم از چای ایرانی افزایش یافت. بر این اساس به نظر می‌رسد امسال چای روی دست کارخانه‌داران نماند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت چای خارجی نسبت به جای ایرانی رشد قابل توجهی را تجربه کرد. چراکه قیمت محصولات وارداتی رابطه مستقیمی با قیمت دلار دارد. به دلیل جهش چندباره قیمت ارز در یک سال اخیر، قیمت چای خارجی و البته ایرانی دچار نوسان شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در فروشگاه‌های آنلاین چای خارجی کیلویی ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. با این حال قیمت عمده آن کمتر است و بسته پنج کیلیویی آن یک میلیون تومان توزیع می‌شود.

همان‌طور که در تصویر بالا هم مشخص است، هر کیلوگرم محصول خارجی ۲۵۰ هزار تومان توزیع می‌شود.

در این زمینه دبیر سندیکای چای کشور به تجارت‌نیوز گفت: امسال محصول خارجی آنقدر گران شد که مصرف‌کنندگان آن به خرید محصول ایرانی روی آوردند. چراکه با این افزایش قیمت‌ها مردم دیگر توان خرید محصول وارداتی را ندارند.

محمدصادق حسنی توضیح داد: این ماه که سردترین روزهای سال را پشت سر گذاشتیم، اوج مصرف چای ایرانی بود. حال سه ماه تا زمان برداشت زمان باقی مانده. به نظر می‌رسد امسال دیگر محصول روی دست کارخانه‌داران داخلی نماند.

صادرات به ۲۷ کشور

او در تبیین وضعیت بازارهای صادراتی تشریح کرد: یک زمانی چای ایرانی به کشورهای اروپایی صادر می‌شد. اما امسال به دلیل افزایش قیمت یورو و کرایه حمل‌و‌نقل بازار صادراتی را از دست دادیم.

حسنی ادامه داد: این محصول همچنان به ۲۷ کشور صادر می‌شود. طی ۱۰ ماه امسال بیشترین استقبال را کشورهایی مانند روسیه، هند، ازبکستان و عراق داشتند.

براساس این گزارش، مزارع ایران اکنون در وضعیت مناسبی قرار ندارند و بخشی از آن‌ها رها شده‌اند. دلیل این رهاشدگی نیز به بدعهدی‌های دولت بازمی‌گردد.

اما باغ‌های رهاشده به چه سرنوشتی دچار شدند؟ پیش‌تر محمدصادق حسنی، رئیس سندیکای چای شمال تصریح کرد: برخی از این مزارع به دلیل خشکسالی تغییر کاربری دادند و با افزایش قیمت زمین در شمال کشور، به ویلا و خانه تبدیل شدند.

برای مطالعه بیشتر خبر احتمال کمبود و گرانی چای را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • راستی

    چای ایرانی سالمترین چای است.بنده از وقتیکه چای خارجی را ترک کردم شکم دردم خوب شده . چای ایرانی نادری خریدم و یک چای بسیار طبیعی .یک استکان چای ایرانی از صد استکان چای تهوع آور خارجی بهتر است . چای ایرانی نادری را با زحمت پیدا میشود چون کاسبان آن را کم به مغازه ها می آورند. باید درخواست کرد .چون بنده از شکم درد چای خارجی خلاص شدم چای ایرانی را توصیه میکنم . بسیار سالم است

  • ناشناس

    خب خدا رو شکر که بازار صادراتی چای ایرانی رو از دست دادیم وگرنه ملت که چای خارجی بخاطر گرونی نمیتونند بخورن و چای ایرانی رو هم اگه صادر میکردند الان باید جوشانده میخوردیم…