کد مطلب: ۵۷۰۶۷۲

واردات چای مختل شد/ احتمال کمبود و گرانی چای

واردات چای مختل شد/ احتمال کمبود و گرانی چای

به گفته رئیس کمیسیون چای فدارسیون صنایع غذایی ایران، مسئولیت صدور مجوز واردات چای به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده اما سازو کار آن هنوز شکل نگرفته و این موضوع باعث توقف واردات شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، احمد رضا بخشی، رئیس کمیسیون چای فدارسیون صنایع غذایی ایران در این مورد توضیح داد: وزارت صمت از تاریخ اول مرداد از پذیرش ثبت سفارشات چای امتناع کرده و افراد را به سمت وزارت جهاد کشاورزی هدایت می‌کند. آنها عنوان می‌کنند که این مسئولیت جدیدا واگذار شده است.

وی افزود: در وزارت جهاد هم از پذیرش ثبت سفارشات چای و برخی کالاهای اساسی دیگر امتناع می‌شود و افراد پاسخ می‌دهند که معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی باید مجری این موضوع را در وزارت مشخص کند ولی هنوز از جانب معاونت در این خصوص تصمیمی گرفته نشده است.

سختگیری در ترخیص کالاها

رئیس کیمسیون چای فدارسیون صنایع غذایی ایران ادامه داد: همزمان با بلاتکلیفی در مورد نحوه ثبت سفارش واردات، در وزارت بهداشت نیز معاونت غذا و دارو در مورد سامانه ترخیص عینا برای ترخیص چای، برنج و روغن از ابتدای مرداد بحث نمونه‌برداری و آزمایش از محموله‌های وارداتی را اجباری کرده است و ترخیص با صرف اخذ تعهد دیگر صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: برای انجام نمونه‌برداری هم مبلغی هنگفت دریافت می‌شود و به دلیل نداشتن نیروی انسانی کافی، دو هفته تاخیر ایجاد می‌شود و در نتیجه در چرخه واردات کالاها هم اخلال به وجود می‌آید.

بخشی گفت: این آزمایشات وزارت بهداشت در حالی انجام می‌شود که سازمان استاندارد، به صورت جداگانه از تمامی محموله‌ها نمونه‌برداری کرده است و طبق توافقات قبلی بین غذا و دارو و استاندارد، بنا بر پذیرش آزمون هر طرف از سوی طرف مقابل بوده است.

وی گفت: این اتفاقات به طور قطع، زنجیره تامین و عرضه این محصول اساسی را با مشکل مواجه خواهد کرد و باعث کمبود و گرانی چای در دو ماه آینده خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    میخوان از این هم گرونترش کنن بفکر مردم نیستن
    هر کی بفکر خویشه گربه بفکر دزدیشه

  • ناشناس

    دقیقا چه چیز کم و گران نشده؟