کد مطلب: ۵۹۹۵۰۵

قیمت گازوئیل تغییر می‌کند؟

قیمت گازوئیل تغییر می‌کند؟

هر سال موعد تدوین بودجه، مساله افزایش قیمت بنزین و گازوئیل هم مطرح می‌شود. اما حالا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفته تاکنون مساله افزایش قیمت گازوئیل مطرح نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت هر لیتر گازوئیل سهمیه‌ای ۳۰۰ تومان است. اگرچه هر سال مساله افزایش قیمت گازوئیل مطرح شده اما اکنون چند سالی است که قیمت گازوئیل بدون تغییر مانده و افزایشی نداشته است.

اما حالا در آستانه تدوین و تنظیم بودجه ۱۴۰۱، این سوال مجددا مطرح شده که آیا قرار است قیمت گازوئیل افزایش پیدا کند؟ بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ قیمت حامل‌های انرژی هیچ تغییری نمی‌کند. بر این اساس در چهار ماه باقیمانده امسال بعید است که دولت بخواهد قیمت گازوئیل را افزایش دهد.

سوال بعدی این است که آیا در بودجه سال ۱۴۰۱ ممکن است قیمت گازوئیل افزایش پیدا کند؟

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرده که تاکتون مساله افزایش قیمت گازوئیل در بودجه سال آینده مطرح نشده است.

اگر چنین باشد، احتمالا قیمت گازوئیل برای چندمین سال متوالی بدون تغییر می‌ماند و افزایش پیدا نمی‌کند. اما دغدغه و سوال افزایش قیمت بنزین و گازوئیل از کجا آغاز شد؟

از چندی قبل در مجلس طرح حذف یارانه پنهان انرژی و حذف یارانه‌ها مطرح شد. همزمان با طرح این مساله، این سوال پیش آمد که آیا حذف یارانه انرژی به معنای حذف یارانه بنزین و سایر حامل‌های انرژی است و ممکن است قیمت گازوئیل و بنزین افزایش پیدا کند؟

بعد از آن مقامات دولتی افزایش قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی را تکذیب کردند و گفتند دولت و مجلس فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد.

اکنون هنوز جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مشخص نیست. با تدوین و انتشار لایحه بودجه می‌توان دید آیا دولت برای افزایش قیمت گازوئیل برنامه جدیدی دارد یا نه.

اما آنچه تاکنون اعلام شده این است که قیمت گازوئیل نه در سال جاری افزایش پیدا می‌کند و نه فعلا مساله افزایش قیمت گازوئیل در بودجه مطرح است.

قیمت واقعی گازوئیل چقدر است؟

اگرچه در آبان سال ۹۸ قیمت بنزین افزایش پیدا کرد، اما قیمت گازوئیل و سی ان جی بدون تغییر ماند. اما همان زمان مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی منتشر کرد که از قیمت واقعی بنزین و گازوئیل رونمایی می‌کرد.

بر اساس این گزارش که سال ۹۸ منتشر شده بود، قیمت واقعی هر لیتر بنزین سوپر فوب خلیج فارس ۶ هزار و ۳۷ تومان و قیمت واقعی هر لیتر گازوئیل فوب خلیج فارس ۶ هزار و ۸۶۹ تومان اعلام شد.

اعدادی که نشان می‌داد دولت روی هر لیتر بنزین بیش از ۲۵۰۰ تومان و روی هر لیتر گازوئیل بیش از ۶ هزار و ۵۵۰ تومان یارانه پرداخت می‌کند.

اما از آبان ۹۸ به این سو، قیمت بنزین و گازوئیل ثابت ماند و حتی گفته شد که دولت می‌خواسته قیمت گازوئیل را در بودجه سال ۱۴۰۰ افزایش دهد که مجلس مانع آن شده.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    راه به راه میگین قیمت جهانی یا فوب خلیج فارس چراحقوق هاروبراساس کشورهای خلیج فارس وجهانی نمیدید

  • سیف اله ریحانیان

    گران شدن گازوئیل به طبقه مستضعف اثرمنفی می‌گذارد زحمت کشان که با ماشین های گازوئیل سوز کار می‌کنند از این طبقه هستند قیمت حمل و نقل هم اثر منفی بر مصرف کننده مستضعف خواهد داشت

  • ناشناس

    وقتی مسائل گرانی بنزین مطرح میشه خودتون با دیگر کشورا مقایسه میکنید
    ولی از نظر کار تورم رفاه پرداخت مایحتاج زندگی مردم کسری بوجه وتحریم نمیزاره

  • بنده خدا

    همش میگن قیمت گازوئیل فوب خلیج فارس ۶ هزار تومنه خب شمامم ارزش ریال وبرسونینن به قیمت دینار لیتری ۶ هزارتومن ک چیزی نیست

  • ناشناس

    گازوئیل خیلی ارزونه،فقط زورتون به بنزین سوزها میره؟

  • ناشناس

    ارزش پول ببرین بالابعدقیمت گذاری کنین

  • ناشناس

    شما پول کشور نابود کردید ارزش پول کویت با ایران مقایسه کنید

  • علی

    حقوق هارو هم با قیمت فوب خلیج فارس ببرید بالا ،

  • بی نام

    مقایسه قیمت بنزین و گازوییل با کویت و مقایسه زندگی با یمن

  • ناشناس

    گازوئیل آزاد لیتری چند؟