کد مطلب: ۷۱۶۰۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایران همچنان در لیست سیاه FATF / پیامدهای حضور ایران در این لیست چیست؟

ایران همچنان در لیست سیاه FATF / پیامدهای حضور ایران در این لیست چیست؟

با اعلام کارگروه ویژه اقدام مالی، نام ایران در لیست سیاه FATF باقی ماند تا پیامدهای این موضوع همچنان گریبانگیر اقتصاد کشور باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گروه ویژه اقدام مالی که به نام اختصاری خود یعنی FATF شناخته می‌شود، در جدیدترین بیانیه خود اعلام کرد که ایران همچنان در لیست سیاه این کارگروه باقی خواهد ماند. به این ترتیب ایران و کره شمالی همچنان تنها کشورهای تشکیل دهنده لیست سیاه FATF هستند.

داستان ایران و FATF از کجا شروع شد؟

نخستین بار، سال ۲۰۰۹ بود که کارگروه ویژه اقدام مالی مستقر در پاریس، ایران را در فهرست سیاه خود قرار داد. نام ایران تا سال ۲۰۱۶ در این لیست باقی ماند اما با تصویب قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، حضور ایران در فهرست سیاه به وضعیت تعلیق درآمد.

در آن زمان بود که گروه ویژه اقدام مالی فرصتی ۱۸ ماهه به ایران اعطا کرد تا در این زمان دو لایحه مربوطه به تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی را تصویب و اجرایی کند.

بن بست شورای نگهبان

در این ۱۸ ماه حواشی بسیاری برای تصویب این دو لایحه بوجود آمد. با وجود برخی از مخالفت‌ها، دولت موفق شد مجلس را با خود همسو کند اما شورای نگهبان با این تصویب لوایح مخالفت کرد.

به این ترتیب، هشدار و تلاش FATF برای ترغیب ایران به تصویب کنوانسیون‌های تأمین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی کارساز نشد و نام ایران در اسفند سال ۹۸ مجددا در لیست سیاه قرار گرفت.

قرار گرفتن در لیست سیاه FATF به چه معناست؟

در بیانیه‌ای که نام ایران را وارد لیست FATF کرد، از کشورهای جهان خواسته شد که برای پیش‌گیری از خطر پولشویی و تأمین مالی تروریسم در نقل و انتقالات مالی با ایران، اقدامات مقابله‌ای به کار بگیرند.

این اقدامات مقابله‌ای به معنای قطع کلی روابط با ایران نیست اما FATF از کشورها میخواهد تدابیری را در مراودات با ایران در نظر بگیرند. این تدابیر اما به اندازه‌ای سختگیرانه هستند که کشورها را از معامله با ایران منصرف می‌کند.

چرا FATF مهم است؟

نقش بستن نام ایران در لیست سیاه FATF از آنجا اهمیت دارد که تاثیر بسزایی بر سیاست خارجی و اقتصاد ایران به جا می‌گذارد. با وجود اینکه قرار داشتن نام ایران در این فهرست FATF محدودیت‌ها و هزینه‌های بسیاری را بر تجارت و مراودات مالی کشور تحمیل کرده است، اما سیاستگذاران ایرانی در این سال‌ها همچنان سنگر انزوا را انتخاب کرده‌اند.

خروج از لیست سیاه با پیوستن به پیمان شانگهای؟

از اواخر شهریور ماه و پس از اعلام خبر عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، برخی از خبرگزاری‌های وابسته به دولت این عضویت را به مثابه خروج خودکار نام ایران از لیست سیاه FATF می‌دانستند.

با این وجود بررسی‌ها و اظهارات کارشناسان، این ادعا را رد می‌کند. به زعم کارشناسان عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای کافی نیست و ایران برای تعاملات اقتصادی با جهان نیازمند خروج از لیست سیاه FATF است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.