کد مطلب: ۴۰۸۶۹۱

عضو شورای عالی بورس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

گرفتن مالیات از سود سپرده‌ها به تولید کمک می‌کند

گرفتن مالیات از سود سپرده‌ها به تولید کمک می‌کند

شاهین چراغی معتقد است: اگر از سود سپرده و سیستم بانکی مالیات گرفته شود منابع به سمت بازار سرمایه و به سمت تولید سوق داده می‌شود. هدف سازمان امور مالیاتی همین بوده که منابع بانکی را در اختیار تولید و توسعه اقتصادی قرار دهد نه اینکه افراد زیادی پول خود را در بانک گذاشته و تنها سود بگیر باشند.

طی روزهای گذشته سازمان امور مالیاتی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی در پیش‌نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم درصدد اخذ مالیات از سود سپرده بانکی و سود سهام بر آمدند که به سرعت از سوی رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد کشور تکذیب شد.

شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس در گفتگو با تجارت‌نیوز به ارزیابی این موضوع پرداخت و به سوالات مطرح شده در این زمینه پرداخت.

ارزیابی شما از اصلاح قانون مالیاتی به ویژه در رابطه با سپرده‌های بانکی چیست؟

این را باید قبول کنیم که قانون مالیات‌ها باید تغییراتی داشته باشد اما نه در حوزه بازار سرمایه، در رابطه با موضوع مالیات بر سود سپرده‌ها نیز سازمان امور مالیاتی بیشتر به دنبال افرادی بوده که مالیات نمی‌دهند و عملا مزایایی را در نظر گرفته که منابع مالی به سمت سرمایه‌گذاری و تولید برود نه اینکه تولیدکنندگان را به مخاطره بندازد از سوی دیگر در همین رابطه نیز پیگیری‌های رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران نیز موجب شد که بحث ورود سازمان مالیاتی به بازار سرمایه به طور کامل منتفی شود.

طرح اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی چقدر می‌تواند کارآمد باشد؟

طرحی که درمورد مالیات بر سود سپرده‌ها مطرح و به سرعت از سوی وزیر اقتصاد تکذیب شد در حد یک پیش‌نویس و نظریه بود و بسیار جای کار دارد و سرمایه‌گذاران چه در حوزه بانک و چه در حوزه بورس نباید نگران این موضوع باشند. اگر از سود سپرده و سیستم بانکی مالیات گرفته شود منابع به سمت بازار سرمایه و به سمت تولید سوق داده می‌شود. هدف سازمان امور مالیاتی همین بوده که منابع بانکی را در اختیار تولید و توسعه اقتصادی قرار دهد نه اینکه افراد زیادی پول خود را در بانک گذاشته و تنها سود بگیر باشند.

نقدهایی به این طرح وارد شده که در بازار سهام نیز افراد سودهایی چه بسا بیشتر از بانک‌ها می‌گیرند و باید از سود سهام نیز مالیات گرفته شود، نظر شما چیست؟

قطعا مخالف این نقد هستم و اتفاقا عکس این موضوع را باید در نظر گرفت. برای بازار سرمایه مزایا و فرصت‌های مالیاتی در نظر گرفته خواهد شد زیرا همه دیدگاه به این سمت است که به کسی که حاضر شده ریسکی را قبول کند و منابع مالی خود را در اختیار بازار سرمایه بگذارد باید امتیازهای مثبت داد نه اینکه مالیات اضافه‌تری از او گرفت، هدف‌گیری اصلاح طرح مالیاتی بیشتر به سمت سپرده‌هایی است که وارد بانک می‌شوند و در نهایت وارد چرخه تولید و اقتصاد نیز نمی‌شوند.

چه تضمینی وجود دارد که پس از گرفتن مالیات، سپرده‌های خارج شده از بانک به سمت تولید برود و روانه بازار ارز و مسکن و غیره نشود؟

بازار ارز و مسکن ریسک‌هایی را همچنان با خود به همراه دارند و اگر سپرده‌ای از بانک خارج شود عمده این افراد به سمت بازارهای ارز و مسکن نخواهند رفت. اگر بحث‌های حاشیه‌ای این طرح را در نظر نگیریم سازمان امور مالیاتی در این خصوص تصمیم مطلوبی گرفته و اگر هدف اصلی‌ این سازمان این باشد که منابع را به سمت تولید و بازار سرمایه ببرد و برای آنها معافیت مالیاتی در نظر بگیرد اقدام موثری بوده به این جهت که اجازه ندهد افراد بدون فعالیت اقتصادی از سودهای بالا برخوردار شوند. این هدف در بازار سرمایه نیز در حال پیگیری است، حال باید برخی از بندهای مالیاتی اصلاح و چند بند مالیاتی دیگر به آن اضافه شود. در حال حاضر این طرح در حد یک پیش‌نویس اولیه بوده و مردم نباید نگران این موضوع باشند چون دیدگاه وزیر اقتصاد و مجلس شورای اسلامی حمایت از بازار سرمایه و تولید بوده و هر هدفی در این جهت منافع عمومی را به دنبال دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    از یک میلیارد به بالا باید بگیرن

    • ناشناس

      نمیدانم چرا ت [ اندک ] ثباتی میخواهد دربازاربوجود
      بیاید بایک تصمیم اشتباه به جنگش میروند

    • ناشناس

      نمیدانم چرا تا [ اندک ] ثباتی میخواهد دربازاربوجود
      بیاید بایک تصمیم اشتباه به جنگش میروند

    • ناشناس

      مگرباثرمایه کم چکاری میتوان انجام داد بانک پولها را جمع آوری میکند واز این طریق وارد بازار کار میشود درصورت عملی شدن دریافت مالیات ازسودسپردهها پولها از بانک خارج وبه سمت دیگری هدایت خواهدشدوباعث اشفتگی بازارخواهدشد لطفاوضع رابدترنکنید

    • رضا

      مشکلی نیست اگر ازسپرده های یک میلیارد تومانی به بالا بخواهندمالیات بگیرند ولی مثلاًبازنشسته ای که ثمره دوران جوانی اش رادربانک گذاشته تابادریافت سود آن ،کسری حقوق ۲میلیونی اش را بااین تورم وحشیانه جبران کند یا جوانی که قصدازدواج وخریدلوازم منزل ومسکن راداشته وکسری پول دارد منتظرتکمیل پس انداز خود است .بی انصافی است که همه رابایک چوب برانیم
      هرچنداین طرح وپیشنهاد نشانه ته دیگ خوردن کفگیر دولت بعلت کاهشدذخایر ارزی است که آنهم بعلت اقتصاد نفت محور کشور بوده که از۴میلیون بشکه به۲۰۰هزاربشکه رسیده وحالا دولت دست به هرکاری میزند تاکسری بودجه خود را ازگرده ملت ضعیف شده وبیچاره تامین کند

    • ناشناس

      بایدی در کار نیست

    • ناشناس

      بایدی در کار نیست

  • مسعود

    مگر وام هاییکه توسط کارخانجات و تولید کنندگان از سیستم بانک دریافت میکنند از همین سپرده های مردم نیست؟ براستی دریافت مالیات سرانجام صرف کدام یک از پروژه های این مملکت میشود؟ درنهایت اگر شامل حقوق های نجومی و پاداش های آنچنانی نگردد…

  • محمد احمدی

    تا زمانی که پایداری اقتصادی در کشور وجود نداشته باشد و آرامش روانی در جامعه حاصل نشود اینچنین نظریه‌ها و پیشنهاد ها کارساز پیش نمیببرد که هیچ بلکه به مشکلات بیشتر دامن میزند

  • محمد احمدی

    تا زمانی که پایداری اقتصادی در کشور وجود نداشته باشد و آرامش روانی در جامعه حاصل نشود اینچنین نظریه‌ها و پیشنهاد ها کاری از‌‌رساز پیش نمیببرد که هیچ بلکه به مشکلات بیشتر دامن میزند

  • ناشناس

    بد ترین کارممکن اخذ مالیات از سپرده ها است که باعث تلاطم در بازار ارز و طلا میشه

  • ناشناس

    این منصفانه نیست که ازپولیکه برای روز مبادا به بانک سپرده ایم و از سودش برای گذران زندگی استفاده میکنیم مالیات بگیرید چرا آخه ؟؟؟؟

  • ناشناس

    با این کار اقتصاد بیمار ایران،نوعی خودکشی رو تجربه خواهد کرد.

  • مهرنوش

    عده ای باسوداین پولها خرج خانواده میدن تکلیف اونهاچیه

  • ناشناس

    چندرغاز پولی که بعضی افراد دارن توبانک برای روزمبادا یاباان گزران زندگی میکنند دیگه مالیاتش چیه ده درصدسودبانک لااقل اگرقراره این کاربشه ازسپرده های میلیاردی گرفته بشه نه دوریال پول تعدادی بازنشسته یا….