کد مطلب: ۶۴۶۶۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مبلغ کفاره و فطریه ماه رمضان چقدر است؟

مبلغ کفاره و فطریه ماه رمضان چقدر است؟

قوه قضاییه با ارسال پیامکی نسبت به احتمال سو استفاده از کمک به زندانیان و حمایت از خانواده‌های آنها هشدار داد. این هشدار مقارن با نیمه دوم ماه رمضان و نزدیک شدن به موعد پرداخت وجوه شرعی این ماه اتفاق افتاده است. در سال‌های اخیر این وجوه یکی از منابع کمک به زندانیان و خانواده‌های آنها شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به صورت مشخص در سالهای گذشته اشخاص متعدد به مدد شبکه های اجتماعی، مراجعات حضوری و یا تماس های تلفنی به جمع آوری کمک‌های مردمی به نفع افراد نیازمند و آسیب دیده مشغولند.

فارغ از نیت جمع کنندگان، این اقدام در مناسبت‌های مختلف از جمله ماه رمضان وجهی پررنگ تر پیدا می کند. اما حالا نگرانی پیش آمده سبب ارسال پیامک هشدار قوه قضاییه شده است.

نرخ کفاره روزه برای رمضان ۱۴۰۱

پایگاه خبری صفحه اقتصاد در مطلب مفصلی ارزش این وجوه شرعی را به نقل مراجع مختلف تقلید اعلام کرده است: دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی ، مبلغ کفاره یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ ۵ هزار تومان و کفاره یک روز قضای روزه عمدی، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

به نقل از همین منبع، مسئول بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری کفاره دراین باره گفت: فردی که هر روز را به عمد روزه نگیرد ، شصت مُد طعام باید به فقرا و نیازمندان طعام دهد. هر مُد ۵ هزار تومان است. بنابراین سیصد هزار تومان برای یک روز کفاره می‌شود، اما برای یک روز کفاره غیر عمد نیز یک مُد طعام یا ۵ هزار تومان معیار است.

با یک حساب سرانگشتی بابت هر روز روزه قضا باید از پنج هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان کفاره پرداخت کرد.

نرخ فطریه رمضان ۱۴۰۱

فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به‌عنوان طعام محسوب می‌شوند.

به استناد همین گزارش ارزش فطریه رمضان امسال این مبلغ است: بر اساس محاسبات صورت‌گرفته میزان زکات فطره برای یک نفر با محاسبه‌ی سه کیلو گندم، ۲۱۰۰۰ تومان است و پرداخت این مبلغ به‌عنوان فطریه کفایت می‌کند.

بدیهی است که اگر قوت قالب شخص مسلمان خوردنی دیگری غیر از گندم باشد، مبنای محاسبه و ارزش آن هم تغییر خواهد کرد.

وجوه شرعی رمضان و کمک به نیازمندان

کمک به آزادی زندانیان و یا حمایت از خانواده های آنها از رسوم سالهای اخیر است. از افراد سرشناس یا به اصلاح سلبریتی‌ها تا موسسات خیریه مختلف و حتی افرادی که در جمع های محدود و کوچک شناخته می‌شوند در این رابطه فعالیت دارند.

یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که یک ماه کفاره نگرفتن روزه از ۱۴۵ هزار تومان تا هشت میلیون و هفتصد هزار تومان متغییر است.

همچنین ارزش نقدی زکات فطره رمضان ۱۴۰۱ برای یک خانوار متوسط ۳٫۳ نفری حدود ۷۰ هزار تومان خواهد شد. مطابق این برآورد می توان انتظار داشت که در صورت پرداخت شدن این مبالغ بتوان زمینه کمک کردن به افراد نیازمند را فراهم کرد.

هشدار قوه قضاییه

آخرین وضعیت زندانیان کشور

به صورت مشخص زندانیان چک، دیه و مهریه از عمده ترین مخاطبان جمع آوری کمک های نقدی مردمی هستند. شانزدهم فروردین ماه امسال تسنیم به نقل از سید اسدالله جولایی، رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور نوشت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۷۹۵۶ محکوم مالی و بدهکار دیات غیرعمد از زندان آزاد شدند. رقم بدهی این زندانیان بالغ بر سه هزار و چهارصد میلیارد تومان بود.

خبرگزاری ایمنا هم با انتشار مطلبی مشابه به نقل از جولایی نوشت: از مجموع این زندانیان، پنج هزار و چهارصد و هشتاد و هفت نفر محکومصدور یا امضای اوراق بانکی (چک، سفته و برات) هستند. این عده بیشترین زندانی مالی هستند. محکومان به ایفای تعهدات مهریه و نفقه هر کدام به ترتیب با یک هزار و ۴۹۹ و ۶۷۷ محبوس در رتبه‌های بعد قرار دارند.
آمار فوق شامل آن کسانی است که طی سال ۱۴۰۱ آزاد شدند. صرفه نظر از اینکه هنوز چند نفر به دلایل مالی در زندان هستند و تعدادشان در ادامه تحولات اقتصادی سال ۱۴۰۱ چقدر می‌شود

وجوه شرعی ماه رمضان چیست؟

به غیر از نذوراتی که مرسوم است از سوی مردم برای برآورده شدن حاجات کنارگذاشته شود. زکات فطره و کفاره روزه عمده ترین وجوه شرعی هستند که پرداخت می شود.

مطابق احکام اسلامی مبنای محاسبه این وجوه شرعی روزانه است و می توان آنها را به صورت نقدی و غیر نقی تادیه کرد. ارزش گذاری زکات فطره و کفاره روزه مبنایی فقهی دارد و به صورت معمول از طرف مراجع تقلید انجام می شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام راست میگویید. اززمان پیامبر خداروشکربرکت هزاران برابرشده اولا بعضی ادمها وقتی به ناشکری وناسپاسی عادت بکنند همه بهانه ای میاورند ازجمله زمان پیامبر غذا ها شیمیایی که دیگه نبودند سالم بودند حتی درزمان جنگ غذاهاسالمتروپرانرژی تربود احساس نمیکردی روزههستی ترس ازخداونزدیکیتربه خدابودند

  • ناشناس

    شما حتی اگه کفاره روزه چه عمدی وچه غیر عمدی را بدین، قضای روزه ای که نگرفتین به گردنتون هست، یعنی هم کفاره بدین وهم روزه بگیرین

  • ناشناس

    سلام والله چی بگم. به نظر من روزه گرفتن واجب نیست. ادم وقتی خودش میدونه نمیتونه روزه بگیره پس چرا باید کفاره بده. تازه تو این شرایط ما وضع اقتصاد ایران. خرج ومخارج گرون. ادم تازه اگه بتونه شکمشو سیر کنه وفقط نمیره. کفاره کجا ما کجا.

  • غفاری

    واقعا خدا هم گناه را با دریافت پول می بخشد؟

  • مهدی

    این مد رو چه جوری حساب کردی من ۱۲ ساله بودم نماز میخوندم تو مدرسه آدم خجالتی بودم و حتی همش تو خونه بودم و کم بیرون میرفتم نماز که میخوندم با دقت میخوندم تا جایی رسید که حتی درس هارو از بر میکردم مثه دینی و تاریخ و ریاضیات و بعدش هم گفتن وسواسیه تا اینکه دیپلم ریاضی گرفتم
    تو سن ۱۸ سالگی تو این سن نماز رو کم میخوندم چون اذیتم می‌کرد تا خدمت که رسید به کل نماز وروزه رو کنار گذاشتم خدمت هم نرفتم حالا ۳۶ سالمه و خوانندگی کار میکنم و ریاضی حل میکنم و گاهی اوقات هم علوم تجربی میخونم و دوچرخه سواری میکنم و دیگه وسواسی و اظطراب هم ندارم و اعتماد به نفسم زیاد شده حالا اگه بخوام کفاره بدم چون از ۱۵ سالگی تا ۳۶ سالگی میشه ۲۳سال باید چقدر بدم عجب قانون جالبیه شکم فقیران پر تعدادشون زیاد و افراد با استعداد مثه نخبه ها باید همش درس بخون آخر هم نابودی

  • ناشناس

    تمامی احکام وسنتها را خراب کردید وکسی اعتقادی به اینگونه مسایل نداشته والکی مطلب ننویسید اول به اختلاسها ودزدیها وحق کشیها واعمال خلاف انسانی وقانونی مسولین برسید سپس این قوانین واحکام را توضیح دهید وگرنه الان کسی اعتقادی برایش نمانده .

  • ناشناس

    کفاره واین برنامه ها را سالانه کی اعلام میکند ؟ خواهش میکنیم همین افراد که میزان کفاره و….را اعلام میفرمایند بهمان نسبت حقوق بازنشسته ها را هم اضافه کنند چشم انوقت کفاره مفاره وهمه چیز پرداخت میکنیم وگرنه خودتونرا زحمت میدید این اعلامها کسی دیناری نخواهد داد.

  • ناشناس

    چقدر نظرات بیخود.کفاره و روزه از واجبات دین هست .ما خودمون به نیتزمندا میرسیم و سبد کالا میدیم نیازمندا هم اونطور نیستن که از گسنگی بخوان بمیرن.چجوری توز خودتون میبینید که انقدر به هوای نفس تن دادید که نمیتونید یه روز نخورید ادعاتونم میشه

  • ناشناس

    ممنون

  • ناشناس

    نوشتید کفاره به کسی که بدهی داره می رسه خوش بحال بدهکارهای نجومی بانکها که آخرش هم اسمشون در نیامد حالا یعنی کسانیکه به هر شکلی جنس قسطی یا وامی مثل ازدواج گرفتند کفاره می گیرند، واقعا که !!!