خبر مهم:

کد مطلب: ۷۴۲۱۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلار ۴۰ هزار تومانی برای صالح آبادی دردسر شد / آقای رئیس زیر تیغ نقد

دلار 40 هزار تومانی برای صالح آبادی دردسر شد / آقای رئیس زیر تیغ نقد

جهش قیمت دلار نمایندگان مجلس را مجاب کرد که علی صالح آبادی را برای پاسخگویی به مجلس دعوت کنند. اما اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در این باره چه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ ارز در هفته‌های اخیر خیز بلندی برداشته و این روزها هر دلار در بازار آزاد در کانال 41 هزار تومان معامله می‌شود. این جهش قیمت دلار باعث شد که علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی و احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد به صحن علنی مجلس در روز یکشنبه چهارم دی ماه دعوت شوند تا پاسخگوی سوالات نمایندگان ملت درباره این موضوع باشند.

انتقاد مرکز پژوهش‌ها از سیاست‌های ارزی بانک مرکزی

علی صالح آبادی در حالی به ساختمان بهارستان دعوت شد که مرکز پژوهش‌های مجلس در روز شنبه سوم دی ماه با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری به انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز پرداخته بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این نامه با اشاره به فاصله معنادار نرخ ارز درسامانه نیما با نرخ بازار غیررسمی، از بانک مرکزی به دلیل اصرار بر سیاست‌های شکست خورده تثبیت نرخ اسمی ارز، تصمیم‌گیری‌های تخصصی توسط نهادهای غیرتخصصی مثل کمیته رصد بازار ارز و کمیته مداخلات ارزی و همچنین اتکا بر اطلاعات گمراه کننده مازاد عرضه در نیما انتقاد کرده بود.

صالح آبادی در مجلس چه گفت؟

صالح آبادی با حضور در صحن علنی مجلس، نسبت به سیاست‌های ارزی دولت توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: نرخ ارز متأثر بازار غیررسمی است که نسبت به بازار رسمی بسیار کوچک‌تر است. برای آنکه بازار ارز کشور را مدیریت کنیم، برنامه‌های متعدد و مختلفی در دولت در دست پیگیری است.

وی همچنین با اشاره به افزایش نرخ بهره در روسیه به منظور ثبات بازار ارز پس از جنگ اوکراین اظهار کرد: موضوع نرخ سود بانکی در مدیریت بازار ارز اثر ویژه و اهمیت زیاد دارد و مدت زیادی است که آن را دنبال می‌کنیم.

یک بام و دو هوای آقای رئیس کل!

صالح آبادی در حالی نرخ ارز را متاثر از معاملات بازار غیررسمی دانسته که هفته گذشته اعلام کرده بود که بانک مرکزی نرخ ارز در بازار غیررسمی را به رسمیت نمی شناسد و روی آن نظارتی ندارد.

همچنین اظهارات صالح آبادی درباره نرخ سود بانکی در حالی است که بانک مرکزی در ماه‌های گذشته موضعی کاملا متفاوت را در پیش گرفته بود. وقتی بانک‌ها در تابستان امسال، نرخ بهره سپرده‌های مدت‌دار خود بالا بردند، بانک مرکزی به مخالفت شدید با این موضوع پرداخت و حتی مدیران بانکی را به معرفی به هیات انتظامی بانک‌ها تهدید کرد.

از سوی دیگر نیز بانک مرکزی نه تنها از نرخ سود سپرده برای سیاست‌گذاری استفاده‌ای نکرده، بلکه در این مدت نرخ بهره بین بانکی که از معدود ابزارهای کنترلی به شمار می‌رود را هم سرکوب کرده است.

به علاوه، مشخص نیست که منظور صالح آبادی از «دنبال کردن» موضوع نرخ سود بانکی چیست. بانک مرکزی به عنوان نهاد اصلی سیاست‌گذاری پولی در کشور، برای افزایش نرخ سود بانکی نیاز به هیچ‌گونه مجوزی از نهادهای بالا دستی ندارد.

با این تفاسیر، اگر صالح آبادی واقعا به دنبال افزایش سود بانکی بوده و نتوانسته حرف خود را به کرسی بنشاند، یا شیخوخیت کافی را به عنوان رئیس بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار نداشته و یا خود را عضوی از کابینه دولت سیزدهم می‌بیند.

ریاست بانک مرکزی، توانایی اجرایی ندارد

اظهارات صالح آبادی در بهارستان برای نمایندگان مجلس نیز قانع‌کننده نبود و تعدادی از آنها به انتقاد از عملکرد وی در بانک مرکزی پرداختند.

محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، در این جلسه گفت: متاسفانه رئیس بانک مرکزی اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد و معتقد است نرخ ارز تابع نرخ تورم است و تورم که افزایش پیدا کند به تبع نرخ ارز هم باید افزایش پیدا کند و به جای حفظ ارزش پول ملی، حفظ ارزش واقعی پول ملی را مطرح می‌کند.

نماینده مردم تربت حیدریه از به هم ریختگی تیم اقتصادی دولت سیزدهم نیز انتقاد کرد و در این باره گفت: رئیس بانک مرکزی از تیم اقتصادی دولت نرخ ارز را تابع نرخ تورم می‌داند، بعد از آن وزیر صمت در مصاحبه‌ای قیمت خودرو را تابع نرخ دلار می‌داند.

زنگنه همچنین ربط دادن افزایش نرخ ارز به اعتراضات، مردم و مسائل خارج از کشور را فرار رو به جلو دانست و در ادامه به موضوع استقلال بانک مرکزی پرداخت و اذعان کرد: استقلال بانک مرکزی زمانی مفید است که در رأس بانک مرکزی یک تئوریسین موفق و کارآمد و کاربلد حضور داشته باشد؛ اما ریاست بانک مرکزی نشان داده که نه تئوری و راهبرد درستی دارد و نه توانایی اجرایی دارد.

حفظ ارزش پول ملی وظیفه دولت است

سیدغنی نظری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از نمایندگانی بود که در این جلسه نسبت به عملکرد صالح آبادی و رئیس جمهور در حوزه نرخ ارز انتقاد کرد.

وی با کنایه به ابراهیم رئیسی گفت: می‌گفتند خدا را شکر که ما رئیس جمهور نشدیم که دلار بشود ۵ هزار تومان؛ آقای صالح آبادی و آقای رئیس جمهوری، الان دلار شده ۴۰ هزار تومان و روز به روز پول مردم دود می‌شود و به هوا می‌رود.

نظری نیز به آشفتگی تیم اقتصادی دولت سیزدهم اشاره کرد و اظهار کرد: متأسفانه هنوز برای مجلس مشخص نیست که فرمانده اقتصادی دولت کیست؟ متاسفانه سازمان‌هایی نظیر برنامه و بودجه، معاون اول و معاون اقتصادی و افراد متعددی تصمیم‌گیری می‌کنند.

در پایان، نماینده مردم اردبیل در بهارستان با تاکید بر بی‌کفایتی برخی از مسئولان اقتصادی، حفظ ارزش پول ملی و نگهداری سرمایه مردم را وظیفه دولت دانست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • یزدان

    به این مسعولان هیچ امیدی نیست مگر خدا به دادمان برسه. همش حرف بی خود هیچ برنامه ای ندارن اخرش میگن مقصر خود مردم هستند مطمعن باشید تا چن روز اینده دلار بالای 50هزار خواهد رفت بدبخت بیچاره به ما مردم بینوا

  • ل

    حتمن این هم تقصیر افزایش حقوق کارگرهاست! نه جناب باسواد (باسواد!!!!)

  • محمد

    خدا از شمر بگزره، از اینا نگذره

  • ناشناس

    پول ها رو از بانک بکشید بیرون

  • فریده

    سلام علت سقوط ارزش پول ملی و تورم فقط به فقط بی اطلاعی و بی سوادی مسئولان می باشد