کد مطلب: ۷۳۳۴۸۲

مراحل ترخیص کالا از دبی

مراحل ترخیص کالا از دبی

قوانین ترخیص کالا در هر کشور در مقایسه با سایر کشورها ممکن است متفاوت باشد. اگرچه بسیاری از آن‌ها رویه‌های مشترکی دارند، اما به‌هرحال در برخی از جنبه‌ها با یکدیگر فرق می‌کنند.

قوانین ترخیص کالا در هر کشور در مقایسه با سایر کشورها ممکن است متفاوت باشد. اگرچه بسیاری از آن‌ها رویه‌های مشترکی دارند، اما به‌هرحال در برخی از جنبه‌ها با یکدیگر فرق می‌کنند. دبی به‌عنوان یکی از شهرهای مهم امارات متحده عربی و یکی از قطب‌های اصلی صادرات و واردات در خاورمیانه شناخته می‌شود. به‌همین‌دلیل آشنایی با مراحل ترخیص کالا از دبی برای بسیار از شرکت‌ها و بازرگانان ایرانی می‌تواند بسیار مهم باشد. در ادامه شما را با رویه‌های ترخیص کالا از گمرک دبی آشنا می‌کنیم.

دبی به‌عنوان یک هاب لجستیک در خاورمیانه

دبی یکی از مهم‌ترین هاب‌های صادرات مجدد در جهان است و بندر جبل علی، یکی از بزرگترین بنادر تجاری جهان و در میان ده بندر پرتردد جهان قرار دارد. تجارت آزاد در دبی، پیوندهای محکمی را با بسیاری از کشورهای تجاری جهان و همچنین کشورهای درحال توسعه که به‌دنبال منابع جدید برای ادامه رشد خود هستند، ایجاد کرده است.

برای کسب‌وکارهای بین‌المللی، چه بزرگ و چه کوچک، دبی بستری ایده‌آل برای صادرکنندگان است که از طریق آن نه‌تنها به بازارهای منطقه، بلکه به اقتصادهای جهانی دست پیدا می‌کنند. یکی از دلایل اصلی توسعه تجارت در دبی، قابلیت بسیار زیاد واردات و صادرات محصولات از طریق امکانات مدرن مستقر در این شهر است. هم‌اکنون دبی به یکی از مهم‌ترین هاب‌های لجستیکی در خاورمیانه تبدیل شده است و محموله‌ها از طریق بنادر و فرودگاه‌های این شهر، وارد یا صادر می‌شوند.

دبی با آماده کردن زیرساخت مدرنی که به حمل‌ونقل کالا کمک می‌کند، توانسته است به یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری خاورمیانه تبدیل شود. دولت نیز سرمایه‌گذاری هنگفتی را برای کمک به توسعه این صنعت انجام داده است. شرکت راهکار تجارت پایا آماده است تا با امکانات و تجربیات ارزشمند خود، به شما کمک کند تا خرید کالا از دبی و ترخیص آن را با کمترین دردسر انجام دهید.

76 1

ترخیص کالا از گمرک یعنی چه؟

ترخیص کالا از گمرک، فرآیند لازم برای ثبت ورود و خروج کالا در هنگام واردات یا صادرات است. کلیه کالاهایی که به‌صورت بین‌المللی حمل می‌شوند، باید قبل از ورود یا خروج از هر کشور از گمرک عبور کنند.

این فرآیند شامل هر محموله‌ای است که از طریق دریا، هوا یا زمین ارسال می‌شود. پس از ترخیص کالا از گمرک، اسناد گمرکی به صادرکننده یا واردکننده ارائه می‌شود تا تأیید شود که کلیه حقوق گمرکی و مالیات آن پرداخت شده است و محموله می‌تواند به مقصد برسد.

روند ترخیص کالا از دبی

هر امارت در امارات متحده عربی، دارای مقررات گمرکی محلی مختص خود است که توسط یک اداره گمرکی فدرال (FCA) اداره می‌شود. FCA سیاست‌های گمرکی را اجرا می‌کند، بر اجرای قوانین و مقررات مربوط به گمرک نظارت دارد و نماینده امارات در داخل و خارج از کشور است.

اداره گمرک فدرال، سیاست‌ها و دستورالعمل‌های مربوط‌به گمرک را توسعه می‌دهد و نماینده امارات در سطح ملی و بین‌المللی است. از طرف دیگر ادارات گمرک محلی وظایف اداری را انجام می‌دهند و خط‌مشی گمرکی هر امارت را براساس قانون گمرک مشترک شورای همکاری خلیج فارس تدوین می‌کنند.

ادارات گمرک محلی به هفت ایالت زیر تقسیم می‌شوند:

• گمرک ابوظبی
• گمرک دبی
• گمرک شارجه
• گمرک عجمان
• گمرک ام الخیمه
• گمرک فجیره

هر ایالت، مکانیزم ترخیص کالای مخصوص به‌خود را دارد. به‌همین‌دلیل یک شرکت ترخیص‌کار قابل اعتماد و حرفه‌ای مانند راهکار تجارت پایا می‌تواند به شما برای ترخیص کالا از دبی و همچنین خدمات حمل‌و‌نقل، مذاکره در مورد هزینه باربری و تعیین مقرون‌به‌صرفه‌ترین، پایدارترین و سریع‌ترین مسیر ممکن کمک کند.

کد واردات/صادرات گمرکی دبی چیست؟

کد واردات و صادرات (IEC)، توسط اداره گمرک دبی صادر می‌شود و برای واردات و صادرات کالا به و از یک کشور خارجی به دبی، ضروری است. شرکتی که مجوز تجاری معتبر را دارد و در چنین فعالیت‌های تجاری شرکت می‌کند، می‌تواند برای کد واردات و صادرات امارات (IEC) درخواست دهد.

برای درخواست کد گمرکی در دبی به مدارک زیر نیاز است:

• کپی از مجوز تجارت فعلی
• کپی پاسپورت، کپی ویزا، کپی شناسه امارات
• تعهد‌نامه درصورت داشتن مجوز حرفه‌ای

اگر می‌خواهید در دبی به واردات یا صادرات مشغول شوید، باید کد گمرکی داشته باشید. داشتن این کد علاوه بر مجوز کسب‌و‌کار شما الزامی است. برای دریافت کد گمرکی ابتدا باید در dubaitrade.ae ثبت نام کنید.

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از دبی چیست؟

تجارت بین‌الملل مستلزم ارائه اسناد دقیق و کاملی است که با استانداردها و قوانین وضع شده توسط کشورهای مبدأ و مقصد مطابقت داشته‌باشد. داشتن اطلاعات دقیق در مورد محموله، تجارت و دلیل ارسال آن بسیار مهم است. مدارک ترخیص کالا از گمرک دبی بر سرنوشت کالای شما تأثیر می‌گذارد و اگر به‌درستی تکمیل نشود، ممکن است ارسال آن به تعویق بیفتد یا در گمرک توقیف شود.

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از دبی عبارتند از:

• بارنامه + کپی (بارنامه)
• فاکتور روی سربرگ فرستنده با مهر و امضا
• فهرست بسته‌بندی روی سربرگ فرستنده با مهر و امضا
• گواهی مبدا
• بهداشت گیاهی برای مواد غذایی
• گواهی سلامت برای مواد غذایی
• گواهی آنالیز برای مواد غذایی

نحوه محاسبه و پرداخت عوارض گمرکی در دبی چگونه است؟

عوارض گمرکی و مالیات با استفاده از ارزش CIF محصول محاسبه می‌شود. امارات متحده عربی تعرفه مشترک شورای همکاری خلیج فارس را اتخاذ کرده است که شامل مالیات گمرکی است که ۵ درصد ارزش CIF اکثر کالاها را شامل می‌شود.

لازم به ذکر است که محصولات دارویی و کشاورزی بدون هزینه گمرکی هستند. همچنین واردات الکل، تنباکو، اسلحه و برخی محصولات دیگر مشمول محدودیت‌های شدید و عوارض گمرکی بیشتر هستند.

77

چگونه می‌توان ریسک ترخیص کالا از دبی را کاهش داد؟

برای اینکه ریسک ترخیص کالا از دبی را کاهش دهید، لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:

• تمام مدارک مورد نیاز را به صورت مرتب نگه دارید تا درصورت لزوم ارائه دهید.
• برای جلوگیری از سردرگمی روند ترخیص کالا تمام اطلاعات لازم را در اختیار شرکت ترخیص کالا خود قرار دهید.
• یک ممیزی، قبل و بعد از ترخیص کالا برای شناسایی ریسک‌ها انجام دهید.
• از قوانین رسمی واردات/صادرات دبی و رویه‌های عملیاتی آن‌ها مطلع باشید تا مطمئن شوید هیچ مرحله‌ای در طول فرآیند واردات یا صادرات نادیده گرفته نمی‌شود.

کدام شرکت ترخیص کالا از دبی را انتخاب کنیم؟

استفاده از خدمات یک ترخیص‌کار گمرک ضروری نیست، اما می‌تواند بسیار مفید باشد. بسیاری از کسب‌و‌کارها و سازمان‌ها برای جلوگیری از اشتباهات پرهزینه یا به دلیل عدم آگاهی کافی از روند ترخیص کالا از دبی، به سراغ شرکت‌های ترخیص کالا می‌روند.

هنگام انتخاب یک شرکت ترخیص‌کار، اطمینان حاصل کنید که:

• قابل اعتماد است
• از صنعت خود تجربه کافی دارد
• دارای مجوز است
• قادر به رسیدگی امور گمرکی مربوط به محموله شماست
• با مسیر تجاری محموله شما آشناست

سخن پایانی

دبی یکی از بزرگترین هاب‌های صادرات مجدد در جهان است و بسیاری از شرکت‌های ایرانی، محموله‌های خود را از گمرک این شهر، وارد کشور می‌کنند. از این رو آشنایی با فرآیند ترخیص کالا از دبی بسیار مهم و ارزشمند است.

از طرف دیگر این فرآیند ممکن است بسیار پیچیده باشد، از این‌رو استخدام یک شرکت ترخیص کالا می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد تا بدین‌ترتیب بتوانید محموله خود را در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه ترخیص کنید. شرکت راهکار تجارت پایا با پشتوانه سال‌ها تجربه در زمینه ترخیص کالا از گمرک دبی، آمادگی دارد تا باکیفیت‌ترین خدمات را در این زمینه به شما ارائه دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.