کد مطلب: ۷۴۶۱۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حذف رانت ۷۵۰۰ میلیاردی خودرو در بورس کالا

حذف رانت 7500 میلیاردی خودرو در بورس کالا

مدیران و کارشناسان صنعت خودرو و بازار سرمایه با اشاره به حذف رانت ۷۵۰۰ میلیارد تومانی در پی معامله بیش از ۲۵ هزار خودرو در بورس کالا از منتقدان عرضه های بورسی سوال می‌کنند که راهکار آنها در این شرایط کمبود عرضه چیست و چگونه است که شفافیت اطلاعاتی و حذف رانت مشاهده نمی‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با مصوبه قانونی شورای عالی بورس و اوراق بهادار پیرامون عرضه خودرو در بورس کالا در تیرماه امسال، نخستین گام در راستای کمرنگ شدن نظام قیمت‌گذاری دستوری در دستور کار قرار گرفت. اکنون با گذشت حدود 5 ماه از عرضه خودرو در بورس کالا، ۲۵ هزار و ٧٤٢ دستگاه خودرو فروخته شده است که بررسی میانگین قیمت کشف شده در بورس کالا با قیمت‌های بازار آزاد نشان می‌دهد ۷۵۰۰ میلیارد تومان رانت به جای دلالان به خودروسازان، خریداران خودرو و دولت رسیده است اما عده‌ای در تلاش هستند تا این اتفاق بزرگ را نادیده بگیرند و مجددا سیستم معیوب قرعه‌کشی و پرابهام بازگردد.

اکنون کارشناسان و طیف زیادی از افکار عمومی به این نتیجه رسیده‌اند که سازوکار بورس کالا می‌تواند با شفافیت در بازار خودرو، هم نفع تولیدکننده (خودروساز) و هم نفع مصرف‌کننده واقعی و نهایی (مردم) را در نظر گیرد. تداوم و افزایش عرضه خودرو در بورس کالا که بستر شفاف معاملات شناخته می‌شود، می‌تواند در همان گام‌ نخست، حذف رانت‌بازان و نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده را به دنبال داشته باشد.

سازوکار شفاف بورس کالا در زمینه عرضه خودرو می‌تواند تصویر شفاف و روشنی در اختیار سیاست‌گذار قرار دهد که با افزایش توان سمت عرضه، بازار را به سمت تعادل بکشاند. با سود حاصل از فروش خودرو در بورس کالا، خودروساز می‌تواند اقدام به سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه و افزایش تولید از نظر کمی و کیفی کند. تداوم این وضعیت می‌تواند در نهایت بهبود کیفیت محصول خودروساز و تعادل بازار خودرو را در صورت سازوکارهای افزایش عرضه و محیط رقابتی به دنبال داشته باشد.

شفافیت معاملات خودرو

علی یکه‌فلاح، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو در این باره گفت: در شیوه عرضه خودرو در گذشته به‌صورت قرعه‌کشی و یا عرضه از طریق کارخانه عرضه خودرو به قیمت کارخانه‌ای، بخشی از این عرضه‌ها توسط دلالان و واسطه‌گران خریداری می‌شد؛ لذا واسطه‌های خودرو با قیمت کارخانه‌ای خودرو را خریداری و به قیمت بالا در بازار عرضه می‌کردند اما در شیوه جدید عرضه خودرو در بورس کالا، واسطه‌ها حذف شده اند و به مرور شاهد رشد عرضه ها نیز هستیم.

وی افزود: نتیجه عرضه پرحجم خودروها در بورس، تعادل بازار در کوتاه مدت، حذف رانت قیمتی و شفافیت اطلاعات است تا مردم برنده اصلی باشند.

تابلوی ورود ممنوع در مقابل رانت

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان هم در این باره اظهار کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا مانع توزیع رانت می‌شویم. بدون شک استمرار عرضه خودرو و البته حمایت همه جانبه از این موضوع، علاوه بر کاهش زیان خودروسازان، حذف رانت و احیای تولید، به نفع مصرف کنندگان تمام می‌شود.

رانت و اختلاس

مخالفان بورس کالا، مدافعان رانت

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو نیز گفت: عرضه خودرو در بورس کالا نه تنها می‌تواند بخشی از زیان تولیدکنندگان را جبران کند، بلکه به نفع مصرف کنندگان واقعی تمام می‌شود. دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد اساسا به عواملی همچون انتظارات تورمی، افزایش حجم نقدینگی و نوسان نرخ ارز مرتبط است و ارتباطی به مقوله عرضه خودرو در بورس کالا ندارد.

وی اظهار کرد: اکنون به سبب شفافیت، کاهش سوداگری و رانت و افزایش سوددهی خودروسازان و روند تعادل قیمت ها در بورس، عده ای که در سیستم غیرشفاف و‌ رانتی گذشته سود می بردند بانگ مخالفت با شفافیت معاملات سر می‌دهند.

رضایت همگانی از عرضه خودرو در بورس

عیسی حسین‌پناه، عضو هیات مدیره بهمن موتور هم گفت: امروز و با گذشت چند مرحله از عرضه خودروها در بورس کالا، تمام عوامل فعال در بازار خودرو اعلام می‌کنند که عرضه خودرو در بورس کالا به نفع تولید، مصرف و بازار است زیرا با عرضه این محصول در بورس کالا، رانت حاصل از تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار آزاد به سمت تولید روانه شده و زمانی‌که پول وارد چرخه تولید شود، افزایش ظرفیت ها ایجاد می‌شود و در نتیجه بازار نیز به سمت تعادل می‌رود.

وی اضافه کرد: عرضه خودرو در بورس کالا از دو جنبه در تعادل بازار خودرو اثر مثبت داشته است، یکی از نظر امکان افزایش ظرفیت و افزایش تولید و دیگری از جهت شفافیت معاملات خودرو؛ به گونه‌ای که در معاملات بورس کالا، خودرو با قیمتی عادلانه کشف می‌شود و بدون دغدغه به دست مردم می‌رسد.

خروج خودروسازان از زیان انباشته

عباس کریم زاده، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری آریان پارس گفت: در مجموعه ایران‌خودرو و سایپا تنها نقطه‌ای که می‌تواند در آینده وضعیت سودآوری این دو شرکت را متحول کند و بسیار به نظر من تاثیر گذار است، عرضه خودرو در تعداد قابل توجه در بورس کالا است. همین موضوع باعث می‌شود قیمت‌های عرضه و قیمت‌هایی که در فصل‌ها و سال‌های قبل انجام شده تفاوت چشمگیری داشته باشد و منجر به رشدسودآوری این دو شرکت شود.

بورس

روزهای بهتری برای بازار خودرو در راه است

اکبر حامدی میخوش، مدیرعامل کارگزاری بورسیران نیز در این باره گفت: قیمت گذاری دستوری، معضل بزرگی برای شرکت‌های تولیدی بوده و به نظر می‌رسد با عرضه محصول‌ها در بورس کالا، بازار سرمایه کم‌کم از قیمت‌گذاری دستوری هم فاصله خواهد گرفت و این هم اتفاق مثبتی برای بازار است.

او‌ افزود: صنعت خودرو بیش از هر صنعت دیگری از عرضه محصول‌ها در بورس کالا منتفع شده و اگر روند عرضه خودرو در بورس کالا با عرضه کل تولیدات ادامه داشته باشد، روزهای بسیار بهتری در این صنعت را خواهیم بود. انتظار می‌رود حذف سازوکار قیمت‌گذاری دستوری به سود مصرف کنندگان نیز با رشد تولید و عرضه حاصل شود.

سرازیری سود به نفع تولیدکننده و مصرف کننده

محمدرضا شهیدی‌تبار، کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه خودرو در بورس کالا باعث حذف رانت و دلالی و تعادل قیمت در بازار خواهد شد. اقدام دولت برای عرضه خودرو در بورس کالا، تصمیم مثبت در صنعت خودرو تلقی می‌شود و سود این اقدام به جیب تولیدکننده و مصرف کننده می‌رود.

او گفت: خودروسازان محصولی را که در بازار آزاد ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، با شیوه دستوری ۲۰۰ میلیون تومان می‌فروختند که مابه‌التفاوت ۲۰۰ میلیون تومان نصیب دلالان می‌شد، اما خودرو در بورس کالا حدود ۳۰۰ میلیون تومان ثبت شد و ۱۰۰ میلیون تومان به چرخه تولید باز می‌گردد و ۱۰۰ میلیون تومان دیگر نیز به سود مصرف‌کننده واقعی تمام شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مشکل اینجاست که در هر صورت مصرف کننده واقعی متضررر میشود و خودرو را چند برابر قیمت و ارزش واقعی میخرد.رضایت مشتری مهم نیست

  • ناشناس

    فروش خودرو در بورس سود فقط فقط به جیب خودرو ساز و دولت میرود نه مصرف کننده . اگر مدیران لایقی داشتیم الان زندگی ماهم اینجوری نبود . چرا باید قیمت خودرو ۱۰۰۰ درصد افزایش پیدا کنه ولی حقوق کارگر ۳۰ درصد . .لطف کنید برید بهای تمام شده خودرو نگاه کنید یا سود وزیان واقعی رو نگاه کنید . به خدا مردم هم علم و اگاهی دارند وهم تجربه دارند . کسی که حسابداری صنعتی خونده خیلی راحت می فهمه این قیمت ها ازکجا میاد وچه رانت بزرگی پشت این بورس و قرعه کشی هست . اگرشرکتی که زیان ده هست چرا باید سفر تحقیقاتی میلیارد یا اکورد میلیارد یا حقوق میلیاردی به مدیران پرداخت کنه وقتی شرکت مونتاژ کارهست سفرتحقیقاتی میلیاردی اصلا مهم نیست . برید حقوق دستمزد مدیران نگاه کنید برید سربار ساخت و هزینه ها رو نگاه کنید خیلی راحت میفهمید فساد چیه

  • رضا

    بورس کالا فقط به نفع تولید کننده هستش نه مصرف کننده راست میگن خودرو رو به قیمت همون کارخانه به مردم بدن 207 که حدودا 180 داره به بورس میده الان دارن با قیمت 450تا 500 میلیون به مردم میدن این کجاش به نفع مصرف کنندگانه خدا لعنت کنه اون کسی که این طرحو اجرایی کرد

  • بینام

    عرضه خودرو در بورس به هیچ عنوان به نفع مصرف کننده نیست و تنها به نفع خودرو سازان است تا خودرو به قيمت بازار به مردم بفروشند

  • سعید

    قبلا یه عده از مردم هم مثل دلالها و کارخونه شانس این رو داشتند که با قیمت کارخونه ماشین بخرن یا سود ببرند
    ولی در بورس فقط کارخونه و دلال سود میبرن و مردم یا مصرفکننده عملا از قیمت کارخونه حذف شدنکارشناسان محترم ممنون بابت اینکه به فکر مصرفکننده بودین 😔

  • ناشناس

    کشور ما شده کشور سرمایه داری زمان قدیم کشورهای سرمایه داری رو مسخره میکردن الان کشور ما بدتر از اون کشورها شده واقعا فاصله طبقاتی زیاد شده
    سرمایه دار پول دارتر میشه مستضعف بدبخت وبدختر

  • سجاد

    ای عرضه های ۱۰ هزار دستگاه و ۱۵ هزار دستگاه قبلا چرا نبود
    ازوقتی ک کارخونه قراره ب دوبرابر قیمت بفروشه چرا زیاد شد؟

  • هرچی

    یکی از بدترین نوع عرضه کالا.تفزابش قیمت رو دادن دست یه عده بازهم دلال که قیمت بالا بردن.مردم بدبخت هم برای اینکه بتونن صاحب خودرو بشن مجبورن قیمت بالا ثبت کنن !! کجای این به نفع مردمه من نمیفهم!! اثر هنری که نمیفرشین مزایده برگزار میکنید.هر محصولی قیمت تمام شده داره.یه سود روش بکشین و بفروشید.
    روش کلاه برداری به کمک مردم بیچاره

  • دست خدا

    عرضه خودرودربورس خوب است اما نه بورس ما که همش فساداست وخودروساز باعرضه قطره چکانی خودرو سعی درمدیریت بورس به نفع خوددارد یه خودرو به بورس که می رود قیمت چندبرابری می گیردفساد درهمه جا بیداد می کند

  • ناشناس

    فعلا این رویه بورس به نفع دلالان و کاسبان تحریم می باشد ونه مردم.
    دولت هم حقش را از قبل گرفته
    اینجا مردم دارند ضرر می کنند.
    چون چاره و راهی دولت برای مردم نگذاشتند