کد مطلب: ۳۳۸۸۳۳

اتفاق عجیب دیگر در مسکن مهر / مسکن مهر پردیس بخرید، مسکن مهر پرند تحویل بگیرید!

اتفاق عجیب دیگر در مسکن مهر / مسکن مهر پردیس بخرید، مسکن مهر پرند تحویل بگیرید!

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: «کسانی که در مسکن مهر پردیس ثبت‌نام کرده‌اند اگر نپذیرند به هشتگرد و پرند بروند، مجبور هستند از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند که در دست بررسی است».

به گزارش تجارت‌نیوز، علاوه بر ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شامل ۱۰۰ هزار واحد در بافت های فرسوده شهری، تعداد ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید و ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای ۵۰ هزار نفری که در دستور کار امسال قرار دارد، با تولید ۵۰۰ هزار واحد مسکن نیمه‌تمام مهر تا پایان سال ۹۹، در مجموع ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور تولید می‌شود و این تعداد می تواند بخشی از تقاضای موجود مسکن را برای اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه تامین کند.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در بازدید از فازهای مختلف پروژه مسکن مهر شهر جدید پردیس در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دولت برای اتمام پروژه‌های مسکن مهر، شش ردیف در بودجه سال آینده در نظر گرفته تا با پشتوانه مالی مناسبی این پروژه به پایان برسد، افزود: تمام تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی این است که پروژه مسکن مهر در دو سال آینده به پایان برسد.

وی با اظهار اینکه علاوه بر تولید ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور، سازندگان بخش خصوصی هم در تولید و عرضه مسکن می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند تا در بازار بین عرضه و تقاضای مسکن تعادل ایجاد شود، اهمیت تولید مصالح ساختمانی ارزان‌قیمت را برای کاهش قیمت مسکن در کشور مورد تاکید قرار داد و گفت: افزایش سقف تسهیلات مسکن ممکن است قیمت مسکن را در کشور باز هم افزایش دهد، در حالی که قیمت مناسب مصالح ساختمانی در کاهش قیمت‌ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ما باید با عرضه متناسب مسکن توانمندی مردم را برای خرید ارتقا دهیم تا دهک‌های سه تا هفت جامعه که نیاز به مساعدت دارند بتوانند صاحب خانه شوند و دهک‌های هشت تا ۱۰ جامعه می‌توانند راسا نسبت به خرید مسکن مورد نیاز خود اقدام کنند و همچنان نهادها و سازمان‌های مرتبط برای خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه (دهک‌های یک و دو) حمایت خواهند کرد.

وی با اشاره به ضرورت تکمیل واحدهای پروژه مسکن مهر در شهر جدید پردیس تصریح کرد: برای تمام پروژه مسکن مهر به ویژه در فاز کوزو پردیس که ۳۳ هزار و ۲۰۰ واحد دارد، مسائل آن مورد بررسی دقیق قرار گرفته و با رفع مشکلات، پیمانکار پس از چهار سال توقف پروژه، کار خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه با توجه به وجود زمین‌های مناسب و مرغوب در شهرهای جدید، این شهرها پشتوانه خوبی برای خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه هستند، گفت: عوامل شتاب‌دهنده مناسبی برای اتمام پروژه مسکن مهر در بودجه سال آینده توسط دولت در نظر گرفته شده و اگر نمایندگان مجلس آن را مصوب کنند، در این صورت انتظار داریم پروژه مسکن مهر در سال ۹۸ به پیشرفت‌های خوبی برسد.

وزیر راه و شهرسازی د‌ر پا‌سخ سوالی درباره تقویت قدرت خرید متقاضیان از طریق افزایش تسهیلات با توجه به افزایش قیمت مسکن، گفت: وقتی افزایش سقف تسهیلات مسکن مطرح و ا‌نجام می‌شو‌د، خو‌دبه‌خو‌د قیمت مسکن د‌ر بازار افزایش می‌یابد و آن قشری که می‌خواهید حمایت کنید، از این بابت لطمه می‌بینند؛ از این رو باید به توانمندسازی و عرضه مسکن اقدام کر‌د تا قیمت مسکن به یک تعادل و یک تناسب برسد تا اقشار ضعیف و متوسط جامعه بتوانند اقدام به خرید مسکن کنند.

وی اضافه کر‌د: د‌ر تحلیلی که صورت گرفته است، د‌ر یک سری از شهرها دهک‌ ۸، ۹ و ۱۰ ظر‌ف یک یا دو سال می‌توانند صاحب مسکن شو‌ند و دهک ۳، ۴، ۵ و ۶ و ۷ حتما نیاز به مساعدت و دریافت تسهیلات دارند و دهک یک و دو هم بر‌ا‌ی صاحب مسکن شدن به سازمان‌های حمایتی واگذار شده‌اند.

اسلامی افزود: پس ما یک تحلیل جامع، واضح و روشن از وضع بازار مسکن دا‌ریم که اقداماتی صورت گیرد که قدرت خرید افزایش پیدا کند و الزاما این افزایش قدرت خرید با وام مسکن ا‌تفا‌ق نمی‌افتد. باید کاری کنیم که قدرت خرید مسکن مردم افزایش یابد؛ وام مسکن، تورم‌زا است و ما به دنبال توزیع کارت اعتباری مصالح ساختمانی برای انبوه‌سازان هستیم.

وزیر راه و شهرسازی د‌ر پا‌سخ به این که ۲۵۰۰ متقاضی مسکن مهر در شهر پردیس ثبت نام و آورده پر‌د‌ا‌خت کر‌د‌ه‌اند ا‌ما اکنون به آنها اعلام می‌شود که واحد مسکونی د‌ر شهر پردیس بر‌ا‌ی آنها وجود ندارند و آنها می‌توانند از مسکن مهر پرند یا هشتگرد استفاده کنند، حال چه بر‌نامه‌ای بر‌ا‌ی این افراد که دوست ندارند از شهر پردیس به شهر پرند یا هشتگرد بروند، دارید؟ گفت: ا‌گر متقاضیان مسکن مهر پردیس که اتفاقا آورده خو‌د ر‌ا هم پر‌د‌ا‌خت کر‌د‌ه‌اند، بپذیرند به هشتگرد و پرند بروند کمک خواهند کر‌د که زودتر صاحب مسکن شوند و ا‌گر نپذیرند مجبور هستند از ظرفیت‌های موجود بتوانند استفاده کنند که در دست بررسی است.

و‌ی با تاکید بر اینکه قرار نیست د‌ر پردیس توسعه جدیدی ایجاد شو‌د، درباره آخرین وضع پروژه‌های باقی‌مانده مسکن مهر اظهار داشت: شهر جدید پردیس یکی از شهرهای اقماری تهران است که قرار بود ۵۰ هزار واحد در آن احداث شود اما پس از آغاز اجرای طرح مسکن مهر، این برنامه‌ریزی به ۸۲ هزار واحد ارتقا یافت.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر اکوسیستم، مشکلات آب، همچنین بافت زمین این منطقه سبب شده تا با رکود در احداث واحدهای مسکونی مهر مواجه شویم؛ البته در این مدت که به وزارت راه و شهرسازی آمده‌ام، مشکلات را پیگیری کرده‌ام و سه اقدام را در سه هفته اولیه انجام داده‌ایم؛ اولین اقدام تقویت مدیریت شرکت عمران شهر جدید پردیس با رویکرد جدید در این شهر بود.

وی ادامه داد: در اقدامات بعدی به سراغ حل‌و‌فصل مشکلات پیمانکاران با شرکت عمران شهر جدید پردیس رفتیم و قرار شد تا ۳۳ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن مهر کوزو به عنوان بزرگ‌ترین پیمانکار شهر جدید پردیس که چهار سال اجرای پروژه‌های آن متوقف شده بود، از سر گرفته شود. اقدام دیگر ما در این مدت امضای قرارداد برای تکمیل تاسیسات زیربنایی، خیابان‌کشی، محوطه‌سازی، ساخت مساجد، مدارس و دیگر تاسیسات روبنایی مسکن مهر این شهر بود.

اسلامی به روش‌های جدید تامین مالی تکمیل مسکن مهر اشاره کرد و یادآور شد: برای کل مسکن مهر شش ردیف بودجه در لایحه بودجه ۹۸ پیش‌بینی کردیم تا منابع لازم برای تولید مسکن در این لایحه لحاظ شود.

حبیب‌الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی هم در جلسه بررسی آخرین وضع پروژه‌های مسکن مهر شهر جدید پردیس گفت: طبق تبصره ۸ لایحه بودجه امکان واریز هزینه دریافتی از محل فروش عرصه واحدهای مسکونی به حساب شرکت عمران شهرهای جدید با هدف هزینه در امور تکمیلی مسکن مهر دیده شده است که به نظر ظرفیت مناسبی برای اتمام این سایت مسکن مهر تا پایان سال ۹۸ به شمار می‌رود.

وی افزود: شرایط تجهیز منابع از محل افزایش سرمایه بانک مسکن در بودجه لحاظ شده است. همچنین در لایحه سال آتی امکان به رهن گذاشتن اراضی شرکت در بانک و موسسات مالی برای فراهم کردن شرایط پیشبرد پروژه‌های باقی‌مانده مسکن مهر به دست آمده که نوید خوبی را برای آینده این پروژه‌ها به ما می‌دهد.

طاهرخانی با تاکید بر اینکه با توجه به حجم بارگذاری پردیس، این پروژه از مقیاس یک طرح مسکن‌سازی عبور کرده و به یک پروژه شهرسازی تبدیل شده است، گفت: وقتی ساخت بیش از ۸۰ هزار واحد در یک منطقه برنامه‌ریزی می‌شود ما با جمعیت بالای ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار نفر روبه‌رو خواهیم بود که این امر هم با مشکلات بسیاری مواجه خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ساخت پروژه مترو شهرهای جدید و وصل شدن به کلانشهرها گفت: خوشبختانه مترو شهر جدید هشتگرد پیشروترین پروژه قطار برقی ما در شهرهای جدید است که امید داریم هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.

وی افزود: مترو تهران-پردیس در لایحه بودجه سال آتی دیده شده و عملیات اجرایی آن قطعا در سال ۹۸ آغاز خواهد شد که در صورت بهره‌برداری تحول عمده‌ای در رفت‌وآمد مردم این منطقه ایجاد خواهد کرد. چراکه آزادراه و بزرگراه فعلی پاسخگوی نیاز تردد مردم در بین تهران و پردیس نخواهد بود.

همچنین سیدمهدی هدایت، مدیرعامل شهر جدید پردیس در این جلسه با اشاره به مشکل متقاضیان مسکن مهر که ثبت نام کرده و آورده خود را هم واریز کرده‌اند اما واحد مسکونی برای این متقاضیان وجود ندارد، گفت: درخواست ما این است که این متقاضیان که حدود ۲۵۰۰ نفر هستند، در فاز ۱۱ جانمایی شده و کوزو این واحدها را در فاز ۱۱ احداث کند.

وی ادامه داد: ۲۵۰۰ واحد مسکونی برای پاسخ به تقاضاهای ایجادشده کم داریم که متقاضیان هم علاقمند به تحویل مسکن مهر در پرند و هشتگرد نیستند. بنابراین می‌توانیم از ظرفیت ۷۰ هکتاری در سایت کوزو برای ساخت واحدهای جدید مسکن مهر استفاده کنیم. در این زمینه پیمانکار کوزو برای ساخت این تعداد واحد مسکن مهر جدید در مدت زمان ۱۸ماهه اعلام آمادگی کرده است.

هدایت گفت: با پیمانکار ترکیه‌ای به این توافق رسیده‌ایم که از محل مشارکت سایت‌های تجاری برای ساخت اماکن عمومی مانند مدارس، ساختمان‌های درمانی و… هزینه کنیم و پیمانکار این اماکن عمومی را هم در فاز ۱۱ بسازد. همچنین با ‌آب و فاضلاب برای خط انتقال تصفیه‌خانه جدید به توافق رسیده‌ایم و این تصفیه‌خانه تا پنج سال جوابگو است.

وی با اشاره به درخواست افزایش ۵ میلیون تومانی به سقف وام مسکن مهر گفت: در مسکن مهر پردیس در بخش ساخت ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی و در بخش آماده‌سازی ۶۱ درصد، در بخش زیربنایی ۵۱ درصد و در بخش روبنایی ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این پروژه تا پایان سال ۹۸ باید به اتمام برسد. همچنین در فاز ۱۱ پردیس ۱۲ هزار واحد افتتاح شده است و بقیه واحدها به پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی رسیده‌اند.

وی در مورد ساخت در فازهای ۹ و ۵ که بنا به دلایلی متوقف بود، گفت: با توافقاتی که انجام شده، قرار بر این است که قراردادها به خود سازنده‌ها احاله شود و در این فازها ۱۰ هزار واحد در حال تکمیل است.

نامبرده درباره فاز ۸ گفت: در فاز ۸ هم که ۲۸ هزار واحد مسکن مهر تعریف شده است، ۸ هزار واحد آن هرچند افتتاح شده‌اند اما هنوز مردم در آنها ساکن نیستند و نیاز به آماده‌سازی برخی از اماکن عمومی دارد و قرار بر این شده است که پیمانکار نسبت به ساخت مدارس، مساجد و مخازن آب در این منطقه اقدام کند و تا پایان سال ۹۸ این فاز هم به اتمام می‌رسد.

وی افزود: تقاضای ما این است بدون اینکه باری بر روی دولت بگذاریم بتوانیم ۸۰۰ میلیارد تومان از منابع خودمان که مربوط به فروش ارز است به ساخت واحدها اختصاص دهیم. همچنین اگر وزارت راه و شهرسازی در بخش قیر به ما کمک کند می‌توانیم با سرعت بیشتری واحدها را به مردم تحویل دهیم.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مردم مگه مسخره شمان؟! ۷ ساله مردمو علاف کردید و بعدش می گید بیاید توی پرند بهتون خونه بدیم؟!
    مسکن مهر پرند باد کرده روی دستتون و هیشکی نمیاد بخره و اون وقت این بامبول رو سر هم میکنید که وقت مسکن مهر پردیس آماده شد، با قیمتهای چند ده برابر بفروشید.