خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۹۸۴۹

کادیلا؛ تندر ۹۰ ایرانیزه‌شده/ سایپا جای رنو و کادیلاک را می‌گیرد؟

کادیلا؛ تندر 90 ایرانیزه‌شده/ سایپا جای رنو و کادیلاک را می‌گیرد؟

پس از تحریم صنعت خودرو از سمت آمریکا، شرکت‌های خارجی، ازجمله خودروسازی رنو، همکاری خود را با ایران قطع کردند. در نتیجه تولید اکثر خودروها از جمله تندر90 متوقف شد. حال سایپا با همکاری پارس خودرو قصد دارد تندر 90 ایرانی را با نام کادیلا وارد بازار کند. شباهت نام این خودرو به کادیلاک محبوب نیز بحث‌برانگیز شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خودروی جدید سایپا و پارس خودرو بر پلتفرم تندر 90 درحال ساخت بوده و احتمالا اواخر سال آینده عرضه خواهد شد. اسم این خودرو، کادیلا نام‌گذاری شده اما قبلا بیشتر با نام P90 شناخته می‌شد.

شباهت نام این خودروی ایرانی با شرکت معروف خودروسازی آمریکایی (کادیلاک)، باعث بحث و حاشیه زیادی برای سایپا کادیلا شده است.

به دلیل اینکه این خودرو هنوز به صورت رسمی از طرف شرکت سازنده معرفی نشده است، اطلاعات کاملی در دسترس نیست اما همه اطلاعاتی که تا به الان از سایپا P90 منتشر شده است را با شما در میان می‌گذاریم.

کادیلا

مشخصات فنی

طبق اخبار قبلی، قرار بود تندر 90 ایرانی با پیشرانه شاهین یا M15T وارد بازار شود اما اطلاعات جدید، نشان می‌دهد قرار است از موتور ME16 که تولید شرکت مگاموتور است، روی این خودرو استفاده شود که شباهت بسیار زیادی به پیشرانه TU5 پلاس دارد.

اما وجود برخی تفاوت‌ها در قطعات، موجب تمایز این دو پیشرانه می‌شود.

این پیشرانه از تکنولوژی بالاتری نسبت به پیشرانه شاهین برخوردار است. یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر و 16 سوپاپ که توانایی تولید حداکثر 110 اسب‌بخار قدرت و 147 نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

یکی از نکات مثبت پیشرانه ME16، استفاده از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) است که باعث می‌شود میل‌‌بادامک، با توجه به شرایط رانندگی آوانس یا ریتارد شود.

به احتمال زیاد گیربکس این خودرو، همان گیربکس 5 سرعته‌ای باشد که روی شاهین قرار دارد.

طبق اظهارات آقای تیموری مدیرعامل شرکت سایپا در دی ماه 1401، خط تولید خودروی کادیلا در بهمن ماه افتتاح می‌شود. همچنین خط تولید پیشرانه ME16 برای این خودرو، توسط تولید کننده آن (مگاموتور) در حال راه‌اندازی است و اولین نمونه‌های آن جهت تست و بررسی تولید شده است.

پیشرانه ME16

مشخصات ظاهری

تا به حال شرکت سایپا هیچ عکسی از نسخه تولید اولیه این خودرو را منتشر نکرده و هیچ عکسی به بیرون درز نکرده است. اما با توجه به پوسترهایی که از آن پخش شده، ظاهر بسیار جذاب‌تری نسبت به تندر90 قبلی دارد و این خبر امیدوار کننده است.

طرح سپر و چراغ‌های جلو و عقب به کلی تغییر کرده و ظاهری کاملا اسپرت به خود گرفته است.

با کمی دقت در ظاهر این سدان ایرانی، می‌توان شباهت قسمت جلویی آن را با دنا و دنا پلاس مشاهده کرد.

کادیلا 1

مشخصات داخلی

بخش کابین تندر90 ایرانی با توجه به اخبار و اطلاع‌رسانی‌ها، شباهت بسیاری با کابین رنو ساندرو خواهد داشت و تفاوت آن با کابین ساندرو، به چند مورد خاص مانند طرح متفاوت پشت آمپر خلاصه خواهد شد.

متاسفانه پوستری از قسمت کابین کادیلا پخش نشده و به همین دلیل نمی‌توان توضیحات زیادی در این باره داد.

جمع‌بندی

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی و مقایسه کلی نسبت به این خودرو با تندر90 فرانسوی داشته باشیم، می‌توان گفت طراحی ظاهری بهبود قابل توجهی داشته. چرا که خودروی تندر 90 از ظاهر زیبایی برخوردار نیست.

اگر این مقدار از تغییرات در قسمت داخل کابین نیز اعمال شود، می‌تواند پتانسیل این را داشته باشد که یکی از چند خودروی پرفروش بازار داخلی شود.

در بخش پیشرانه نیز این خودرو نسبت به تندر90 با موتور K4M که توانایی تولید حداکثر 105 اسب‌بخار و 140 نیوتن‌متر گشتاور را داراست، از بهبود قابل توجهی برخوردار است.

هرچند که به باور بسیاری از افراد، پیشرانه K4M که روی این خودروی فرانسوی نصب شده بسیار بادوام‌تر و کم استهلاک‌تر از سایر پیشرانه‌های خودرو‌های ایرانی است.

امید است با همکاری‌های گسترده شرکت پارس خودرو و سایپا با قطعه سازان داخلی، این خودرو تا پایان سال 1402 به تولید انبوه برسد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یعنی سلیقه و انتخاب نوع ماشینها رو وقتی توی شرکتهای داخلی میبینی واقعا آدم فکر میکنه به گوریل رو گذاشتن نقاشی بکشه

  • ناشناس

    بقول ضرب المثلی که میگه:
    چرا ماستا رو ریختی تو قیمه هااا
    والا اینم همون رنو ال 90هست که یکم سمند رو ریختند توش
    درباره ی تیترتونم بگم که سایپا تنها می تونه با خودرو سازهای انتحاری داعش رقابت کنه، شاد میریم شادروان بر می گردیم…اسم گاریا بیشتر برازنده است
    وضع خودرو سازهای داخلی بقول رهبری تعریفی نداره
    تاکی هی مدل چراغ و گلگیر و صندوق رو عوض میکنید و موتور اینو میذارید تو بدنه اون، بدنه اینو نیندازید رو موتور اون وووو اسم خودرو جدید میذارید روش و تموم نخبگان ایرانی و بااستعداد رو خفه می کنید که تعدادیشون مجبور بشند از کشور بروند!!
    مگر تعدادی از طراحان بی ام و ایرانی نیستند
    مگر تعدادی از اساتید و کارشناسان ناسا ایرانی نیستند!
    مگر امروز در کشور افراد بی شماری نداریم که بادست خالی خودشون انواع خودرو رو طراحی و ساختند اما اجازه عرضه و رونمایی ووو ندارند و مجوز نمی دهید و سنگ اندازی می کنید!!!
    تا 30سال دیگه با گاری سازی قبرس هم نمی تونید رقابت کنید با این منوال

    • اسد

      گنجشک رو به جای قناری رنگ میکنن میدن دست مردم، جمع کنید ترو خدا، بالا برین پایین بیایین، کلا 2ال 3تا موتور دارین که هیچ کدوم هم خوب نیست، 2تا چراغ راهنما عوض میکنید اسم خودرو جدید رو میارین توی بازار

    • ناشناس

      ۲

  • حسین خان

    تنوع ماشین های ایرانی از ماشین های آلمانی و ایتالیایی هم بیشتره ولی همه با نهایتا با چهار موتور با تکنولوژی زمان کورش کبیر ساختن شدن.
    جمع کنید یه کاری کنید اگر پشتیبانان تون از بین رفتن مردم شما زنده بگذارند.
    چرا فکر می کنید مردم نمی فهمند؟

  • امیر

    باسلام، ضمن تشکر از تلاشهای اخیر درجهت ایجاد تنوع در محصولات خودرویی کشور،
    با داشتن بیش از ۳۰ سال تجربه در صنایع خودروی جنرال موتور آمریکا، آماده انتقال تجربیات و دانش فنی خود به شرکت پارس خودرو در زمینه های سیستم تعلیق، انتقال قدرت و ارگونومی راننده و سرنشین خودرو می باشم.

  • سعید

    برادر من شما دوتا فرغون سر هم کنین صفر تحویل بدین تو سرما گرما ما بتونیم استفاده کنیم حالا زیادم مهم نیس ما درک میکنیم توان تولید چیز بهتری ندارید همون ۸۰تا بره دیگ انتظار دیگه ای هم نداریم فقط بسازید تحویل بدید گرچه همون رو هم بازار سیاه درست میکنید براش

  • ناشناس

    واقعا یه ظاهر زیبایی مثل آزرا یا کوپه با رینگ آلومینیومی حداقل 18 اینچ با طراحی فوق‌العاده زیبا هم از لحاظ ظاهری و داخلی داشته باشه

  • ناشناس

    این نمای مربع شکل و با چرخهای کوچک ال 90 توی ذوق میزد، حالتش اسپورت، و جذاب باشه نمای عقب را حالتی مثل لکسوس، تا میتونید روی کیفیت و استحکامش کار کنید، در کل آبروداری کنید

  • ناشناس

    بنظرم چراغ جلوش مال پیکان بود خیلی خوش تیپ تر بود.چراغ عقب هم عوض کنید چون شبیه چراغ عقب شاهین هست.مردم متوجه میشن.چراغ سمندو بزارین چون خیلی وقته تو هیچ ماشینی دیده نشده.والله

  • علیرضا جابرصفار

    بنام هستی بخش‌جهان – این پارس خودرو و سایپا از سال ۱۳۹۷به تعهدات خود در رابطه با استپ وی اتومات تا به امروز عمل‌ننموده اند و خیلی ها بلاتکلیف هستند و این شرکتها هیچ اهمیتی نمیدهند، شایسته است که وفای به عهد نمایند و از این خوروهای وارداتی تحویل دهند تا شاید بعد از ۵ سال اعتماد از دست رفته را یه جورایی جبران نمایند .

  • ناشناس

    این لگن رو بالای ششصد میلیون به مردم میندازن . حالا ببین کی گفتم .