خبر مهم:

کد مطلب: ۶۹۷۳۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

در صورت مفقودی چک رمزدار چه کنیم؟

در صورت مفقودی چک رمزدار چه کنیم؟

چک رمزدار یکی از ابزارهای مهم برای جابجا کردن پول است که حفظ آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اما در صورت مفقودی چک رمزدار باید چه کنیم؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چک‌های بانکی یکی از مهم‌ترین ابزارها در بازار پول هستند. اشخاصی که به هر دلیلی تمایلی به جابجا کردن پول نقد ندارند، می‌توانند در مبادلات خود از این چک‌ها استفاده کنند. مفقود شدن چک‌های رمزدار می‌تواند مشکل ساز باشد. بنابراین حفظ و مراقبت از چک‌های رمزدار از اهمیت بالایی برخوردار است. با این وجود، در صورت مفقود شدن چک رمزدار باید چه کنیم؟

چک رمزدار چیست؟

چک رمزدار یکی از ابزارهایی است که در مبادلات پولی توسط متقاضیان استفاده می شود. خدمات چک رمزدار به دو نوع چک بین‌بانکی و چک بانکی توسط بانک‌ها ارائه می‌شود.مهمترین نکته درباره چک رمزدار و تفاوت بین انواع آن، نحوه جابجایی و استفاده از این ابزار مهم و کلیدی است. ضروری است که برای استفاده از این نوع چک جوانب احتیاط کاملا رعایت شود.

چک رمزدار عمدتا برای مراودات تجاری و معاملات استفاده می‌شود. البته اغلب افرادی که متقاضی استفاده از این سند بانکی هستند تمایلی به جابجایی پول نقد در مقیاس بزرگ ندارند و به همین دلیل از چک‌های رمزدار استفاده می‌کنند. این سند بانکی علاوه بر اینکه کار مبادلات پولی را بسیار راحت کرده است در عین حال مراقبت از آن هم بسیار با اهمیت خواهد بود. در صورت مفقود شدن این چک ممکن است مشکلات زیادی برای صاحب آن ایجاد شود چون نوعی از آن در واقع پول نقد است.

در صورت مفقودی چک رمزدار چه کنیم؟

نخستین قدم در صورت مفقودی چک رمزدار، مراجعه فوری شخص درخواست کننده به بانکی است که حواله به نام آن صادر شده است. شخص باید پس از مراجعه به بانک، فرم مفقودی چک رمزدار را پر کرده و امضا کند. پس از تکمیل این فرم، بانک‌ فرآیند احراز هویت شخص درخواست کننده در همان بانک و بانک های دیگر را انجام می‌دهد.

در مرحله بعد، بانک واریز یا عدم واریز مبلغ چک را در شعبه مورد نظر استعلام می‌گیرد. اگر چک نقد نشده باشد، شخص درخواست کننده با پرداخت مبلغی، چک رمزدار قبلی را باطل و سندی جدید دریافت می‌کند. به این ترتیب در صورت اینکه چک رمزدار قبلی توسط شخص دیگر پیدا شود، قابل استفاده نخواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.