کد مطلب: ۶۶۵۸۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

همکاری با ونزوئلا چه نفعی برای ایران دارد؟/ ایران از ونزوئلا غذا وارد می‌کند؟

همکاری با ونزوئلا چه نفعی برای ایران دارد؟/ ایران از ونزوئلا غذا وارد می‌کند؟

روسای جمهوری ایران و ونزوئلا هفته جاری سند همکاری ۲۰ساله را به امضا رساندند. اما این همکاری چه نفعی برای ایران دارد؟ آیا دو کشور با امضای قرارداد اقتصادی به دنبال مخابره پیامی سیاسی به دنیا هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قرارداد ۲۰ ساله ایران و ونزوئلا زیر سایه تحریم‌های آمریکا به امضا رسید؛ قراردادی که به عقیده دو طرف می‌تواند زمینه‌ساز «عبور از دوران سخت تحریم» باشد. اما این همکاری به‌طور خاص چه نفعی برای ایران دارد؟

بر اساس قرارداد مذکور ونزوئلا واردات میعانات گازی از ایران را افزایش می‌دهد. چراکه این کشور برای رقیق‌کردن نفت خام خود به این ماده نیاز ضروری دارد. محصولات پالایشی، خدمات مهندسی و قطعات یدکی از دیگر محصولات صادراتی ایران به ونزوئلا هستند. با این حال هنوز مشخص نیست ارمغان این صادرات برای ایران چیست؟ آیا موضوع تهاتر بنزین با انبه و آناناس باز هم تکرار می‌شود؟

سال ۹۹ بود که خبری مبنی بر «تهاتر بنزین در برابر آناناس و انبه» رسانه‌ای شد و در صدر اخبار قرار گرفت. البته این موضوع همان زمان تکذیب شد.

رضا نورانی، رئیس وقت اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، توضیح داد که بخش خصوصی مواد غذایی همچون چیپس، پفک و … به ونزوئلا صادر کرد و ممکن است در مقابل آن، اقلامی همچون انبه و آناناس وارد شده باشد.

چندی بعد نیز اخبار تائیدنشده‌ای مبنی بر اینکه ایران در راستای کمک به احیای صنعت نفت ونزوئلا حدود ۹ تن طلا به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار دریافت کرد، رسانه‌ای شد. موضوعی که مسئولان داخلی نیز آن را تکذیب نکردند.

ونزوئلا کشوری استراتژیک برای ایران

یک کارشناس مسائل آمریکای لاتین و ونزوئلا در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره قرارداد ۲۰ساله ایران و ونزوئلا عنوان کرد: ونزوئلا از لحاظ استراتژیک کشور مهمی به حساب می‌آید. به‌ویژه نزدیکی آن به آمریکا و کوبا بر اهمیت آن می‌افزاید.

مهزیار محمدخانی در ادامه گفت: ونزوئلا از اوایل دولت هوگو چاوز پرچمدار مبارزه با امپریالیسم در آمریکای لاتین بود. از سوی دیگر ونزوئلا از منابع بسیار زیاد نفتی برخوردار است که این برای ایران یک نکته بسیار مهم محسوب می‌شود.

او افزود: این کشور در منطقه آمریکای لاتین می‌تواند برای ایران یک دوست و همکار تجاری مهم باشد.

تهاتر بنزین با انبه و آناناس واقعیت دارد؟

محمدخانی انتشار اخباری مبنی بر تهاتر نفت در قبال کالاهایی مانند آناناس و انبه را اخبار نادرست دانست.

وی توضیح داد: ما در مقابل بنزینی که در دولت آقای روحانی به ونزوئلا صادر کردیم، طلا گرفتیم. نکته مهم این است که ایران اول طلا را دریافت کرد و سپس بنزین به ونزوئلا صادر کرد.

او تصریح کرد: در گذشته خودروسازی ایران در ونزوئلا بسیار فعال بود. خودرو سمند و پراید در این کشور تولید می‌شد، اما دولت قبلی به این سیاست پایان داد. علاوه بر خودروسازان، شرکت‌های تراکتورسازی، لبنیات پگاه، شرکت ساختمان‌سازی و … در این کشور فعال بودند.

محمدخانی اضافه کرد: گرچه دولت‌های نهم و دهم توجه زیادی به کشورهایی مانند ونزوئلا، عراق یا سوریه داشتند، اما با شروع کار دولت یازدهم این سیاست‌ها تا حدودی تغییر کرد.

سایه سنگین تحریم‌ها روی روابط ایران و ونزوئلا

روسای جمهوری ایران و ونزوئلا در نشست مطبوعاتی مشترک با اشاره به تجارب موفق دو کشور در ایستادگی مقابل تحریم‌ها و فشارهای زیاده‌‌‌خواهان تاکید کردند.

به‌رغم امیدواری‌های موجود بسیاری این کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند که موضوع تحریم قطعا سایه سنگینی در روابط اقتصادی این دو کشور ایجاد می‌کند.

همین هفته نیز این سنگینی خود رو به نمایش گذاشت. چراکه رسانه‌هاى اسپانیایى به‌نقل از وزیر امنیت آرژانتین اعلام کردند که هواپیمای بویینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان که در اجاره ونزوئلاست، با دستور آمریکا در فرودگاه شهر بوئنوس‌آیرس توقیف و گذرنامه‌های پنج خدمه ایرانی آن توقیف شد.

هر چند که شرکت هواپیمایی ماهان این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که بوئینگ ۷۴۷ توقیفی در آرژانتین هیچ ارتباطی با شرکت ماهان ندارد. اما به نظر می‌رسد این همکاری تا زمانی که تحریم از بین نرود، هزینه سنگینی برای دو کشور بیافریند.

مطلب ماجرای قرارداد ۲۰ساله ایران و ونزوئلا چیست؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    ایران باید پایگاه نظامی موشکی و پهپادی مخفی آنجا بزند تا یک موقع آمریکا به ایران حمله کرد ایرانم از آنجا خاک آمریکارو موشکباران کند

  • زندگی

    درسته ایران باید همه جای دنیا جای پاش محکم باشه

  • ناشناس

    پسر نوح با بدان بنشست طریق ……
    ایران هم می خواهد ونزوئلا دوم شود به جای پیشرفت برگردیم ۱۴۰۰سال قبل

  • سعید

    آیییی باررررریکلا
    نظر خوبیه. ولی حتما داربم. و پهبادی

  • ناشناس

    میگه آمریکا رو موشک باران بکنه آخه دوچرخه با قطار تصادف بکنه میدونی که چی میشه