کد مطلب: ۵۱۶۲۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا ایرانی‌ها مهاجرت می‌کنند؟

چرا ایرانی‌ها مهاجرت می‌کنند؟

بررسی آمارها نشان از سیر صعودی مهاجرت ایرانی‌ها طی سال‌های اخیر می‌دهد. مهاجرانی که برای زندگی بهتر راهی کشورهای دیگر می‌شوند. آنطور که مدیر رصدخانه مهاجرت ایران هم به تجارت‌نیوز می‌گوید: دلیل و نیروی محرکه اصلی مهاجرت‌های ایرانیان به خارج از کشور مسائل و چالش‌های اقتصادی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمارها نشان از افزایش مهاجرت بین‌المللی ایرانی‌ها می‌دهد. به طوری که طبق آمارهای سالنامه رصدخانه مهاجرت ایران، سهم مهاجران ایرانی از کل جمعیت ایران از نرخ ۱/۴۵ درصد در سال ۱۹۹۰ میلادی به نرخ ۲/۲۹ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است. مهاجران یا ویزای کاری می‌گیرند یا هم پناهندگی و هم تحصیلی.

رویای زندگی بهتری در سر دارند و برای آن شاید تا پای مرگ هم بروند. می‌گویند مرگ یک بار شیون یک بار! برخی از مهاجران از راه‌های غیرقانونی و قاچاقی خارج می‌شوند. در این میان ممکن است قاچاق‌برها پولشان را بگیرند و آنها را در همان ابتدای راه یا میانه راه رها کنند.

یکی از کسانی که تجربه این اتفاق را دارد، به تجارت‌نیوز می‌گوید: «پنج هزار یورو برای خروج به یکی از آنها داده بودم. تا چندین ماه در میان مسیر مهاجرت بلاتکلیف مانده بودم. نه پولم را می‌داد و نه مرا خارج می‌کرد. به زحمت و از راه زور توانستم پولم را بگیرم. خیلی‌ها هم نمی‌توانند پولشان را پس بگیرند و دستشان هم به جایی بند نیست.»

او می‌گوید: «برای رسیدن به اروپا باید از کانال یونان رد شویم. یونان جهنم مهاجران غیرقانونی است. اینجا اگر چهره و تیپ اروپایی نداشته باشید ماموران یونانی سریع با شما برخورد کرده و اگر غیرقانونی وارد شده باشید در یک پروسه سختی قرار می‌گیرید.»

سختی‌های مهاجرت اما گاهی به مرگ هم ختم می‌شود. مرگ خانواده پنج نفری ایران‌نژاد در آبان ماه سال جاری روایت قصه تلخ مهاجرانی است که از سردشت ارومیه با رویای یک زندگی بهتر راهی سرزمین‌های دیگر شدند. رویایی که با عبور از کانال مانش در آب‌های بین فرانسه و بریتانیا غرق شد.

از سوی دیگر بر اساس آمارهای منتشر شده در سالنامه رصدخانه مهاجرت ایران، تعداد ایرانی‌هایی که در کشورهای دیگر در وضعیت پناهندگی قرار دارند از حدود ۱۰۲ هزار نفر در سال ۲۰۰۶ به ۱۳۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران: «دلیل و نیروی محرکه اصلی مهاجرت‌های ایرانیان به خارج از کشور مسائل و چالش‌های اقتصادی است.»

علت اصلی مهاجرت ایرانیان چیست؟

«اگر همین موقعیت و شرایطی که اینجا دارم را در ایران داشته باشم، برمی‌گردم.» این را یکی دیگر از مهاجرانی می‌گوید که هفت سالی است از ایران رفته است.

بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران نیر در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: «بر اساس اطلاعات مبتنی بر مراجع قابل استناد و همچنین پیمایش‌های صورت گرفته، دلیل و نیروی محرکه اصلی مهاجرت‌های ایرانی‌ها به خارج از کشور مسائل و چالش‌های اقتصادی است که خود را در قالب کانال‌های مهاجرتی مختلف بروز می‌دهد.»

برای یک ویزای کاری در کشوری مثل کانادا حدود ۲۱۵ میلیون تومان و در کشورهای اروپایی حدود ۲۵۰ میلیون تومان باید هزینه کرد. (هزینه‌ها به قیمت روز دلار و یورو در بازار ارز بستگی دارد.)

مهاجرت چقدر خرج دارد؟

هزینه مهاجرت بسته به نوع ویزا و کشور محل اقامت متفاوت است. یکی از موسساتی که در حوزه ویزای تحصیلی فعالیت دارد، می‌گوید: «در یک پروسه ۵ ماهه دانشجو به کشورهای دیگر می‌فرستند. برای سه کشور امریکا، انگلیس و کانادا حدود ۲۰۰ میلیون تومان شخص باید قبل از رفتن هزینه کند. بعد از اخذ ویزا هم سالانه به طور میانگین حدود ۷۰۰ میلیون تومان برای دانشجو در کشور مورد نظر باید هزینه کند.»

یکی از مراکزی که برای ویزای کار فعالیت می‌کند، می‌گوید: «برای گرفتن ویزای کاری باید سن زیر ۴۵ سال باشد، ما ویزای سه ساله برای شما آماده می‌کنیم. هزینه مهاجرت اگر کشور مورد نظر کانادا باشد برای شخص اصلی ۹ هزار دلار امریکا، برای همسر دو هزار دلار و به ازای هر فرزند هزار دلار باید پرداخت کنید. اگر کشور اروپایی باشد حدودا همین رقم اما به یورو حساب می‌شود. هزینه پرواز و بلیت هم به عهده خودتان است.»

به عبارتی برای یک ویزای کاری در کشوری مثل کانادا حدود ۲۱۵ میلیون تومان و در کشورهای اروپایی حدود ۲۵۰ میلیون تومان باید هزینه کرد. البته بستگی به قیمت روز دلار و یورو در بازار ارز دارد.

ایرانی‌ها به کدام کشورها مهاجرت می‌کنند؟

بر اساس آمارهای سازمان ملل و بانک جهانی ۲۰۲۰ تعداد ۱۰ کشور جهان که بیشترین جمعیت ایرانی‌های خارج از کشور را دارد عبارتند از: امارات متحده عربی، آمریکا، کانادا، آلمان، انگلستان، ترکیه، سوئد، استرالیا، اسرائیل و کویت.

اقامت‌های کاری و پناهجویی ایرانی‌ها در اروپا در دوره ۲۰۱۸-۲۰۱۰ سه برابر شده است.

بررسی اطلاعات و آمارهای منتشر شده از سوی رصدخانه مهاجرت ایران نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸ میلادی، ایرانی‌ها دارای اقامت پناهندگی با رقمی بیش از ۵۶ هزار نفر و بعد از آن اقامت خانوادگی با رقمی بیش از ۴۲ هزار نفر جمعیت را دارند. به عبارتی پناهندگی بیشترین نوع مهاجرت ایرانی‌ها بوده است. بر اساس این آمارها اقامت‌های کاری و پناهجویی ایرانیان در اروپا در دوره ۲۰۱۸-۲۰۱۰ سه برابر شده است.

همه این آمار وارقام نشان از مهاجرت سرمایه انسانی ایران است که طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده است. سرمایه‌ای که بسیاری از آنها هم دل در گرو توسعه و پیشرفت کشور خود دارند و هم امکان رشد و پیشرفتی در اینجا نمی‌بینند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مهاجرت برای متآهل های عزیز را پیشنهاد نمیکنم. خودم 30 ساله مهاجرت کردم و همسر اتریشی دارم و خدا را شکر هردو شغل دولتی خوب داریم اما دوستان ایرانی که همسران ایرانی داشتند تقریبآ همه جدا شدند. اینجا ایران نیست که زن مرتب طلا بخواد یا کادو و چشم هم چشمی و ……

    • ناشناس

      دروغ نگو من خارج بزرگ شودم برای اومدن ایران هر کاری کردم شما تا بفهمید اروپا باهاتون چه کرده خیلی فاصله دارید ببخشید اگه غلت دارم ایرانی زیاد بلد نیستم

    • ناشناس

      بیای ایران روزی صد بار سرویس میشی

    • مهدی

      ناشناس دوم حرف مفت نزن بچه سال یادت رفته قندشکنت رو روشن کنی آی پیت رو ایرانه

  • ناشناس

    شما فرصت داشته باشی از جهنم فرار کنی فرار نمیکنی ؟

  • ناشناس

    مسوولین بلندپایه پایه بخوانید ووجدان دردبگیرید.اگر اون دنیایی وجودداشت بابت تک تک این موضوعات باید جواب پس بدید

    • ناشناس

      ..سلام اگه کسی پیدا بشه منم دوست دارم برم‌منو با خودش ببره هیچی ندارم

  • ناشناس

    ناامیدی وافکارناراحت مردم بیچاره به خاطراوضاع کشورتونگاه مردم بیچاره ایران موج میزنه.بمونیم که چی بشه?دیگه امیدی واسه موندن هست?هرروزبدارازدیروز.

  • ناشناس

    مدت 40 سال هیچ تحولی رخ نداده جوانان تحصیل کرده بیمار وسرخدرده اگر توانایی مای داشته باشن دو سوم مردم ایران مهاجرت میکنن

  • واحدی

    حاجی یونان جهنمه اینجا هم جهنمه از اینجا که هیچی ندیدیم شاید تونستیم ب آن‌جا برسیم!

  • ناشناس

    تو کشوری که دلال و دزد ارزششون بیشتر از تحصیل کرده و فرهنگیه توکشوری که موسیقی دانها کنار خیایون معلمها پشت فرمون در حال مسافرکشی هستن و بیش از نصف جوونای نخبه مملکت بیکارن واقعن جای موندنه ؟ من هم اگر می تونستم فرار می کردم فرارر خوب کاری می کنه هر کی فرار می کنه

    • مهدی

      دمت گرم دلال رو خوب اومدی… مملکت رو به فنا دادن

  • ناشناس

    دلم میخواد برای اخرین بار ایران رو از بالا و از پنجره هواپیما ببینم… برای این اتفاق هر کاری باشه می کنم, من عاشق کشورمم ولی اینجا هیچی نیست. نه اینده روشن و نه حتی ارامش. وقتی تمام فکر و ذکر مردم معیشته, وقتی هرچی بیشتر تلاش میکنی کمتر میرسی و وقتی بابام رو میبینم که چقدر غمگینه و چقدر تلاش میکنه ولی اوضاع جوریه که نمیشه زندگی کرد به این نتیجه میرسم که برای خانواده م هم که شده باید یه کاری بکنم… میخوام بگم ایران من عاشقتم ولی تو برام مثل سم مضری… دلم میگیره ولی راهی نیست…

  • ناشناس

    دوستان همه تلاشتون رو بکنید و خودتونو از این مرداب نجات بدید ، مردابی که فرصت لحظه ای نفس کشیدن و زندگی کردن رو از ما گرفته و فقط داریم دست و پا میزنیم تا نابود نشیم . همین ترس خاصی هم که من رو از بیان باقی اونچه که در دلم هست در این نظر منع میکنه ، یکی از دلایل فرار از این زندان فاسده

  • ناشناس

    مطلب خوبی بود ممنون